Gram per ml

SpanskaLoppan

Trådstartare
Hur räknar man ut hur många gram det går på en milliliter av en viss produkt?

Är med i aftonbladets viktklubb och jag behöver lägga in lite egna livsmedel som inte finns med i deras register. Då ska jag alltså ange gram per ml men jag har ingen aning om hur man räknad ur det, är det olika om det är en vätska eller en torrvara jag ska räkna på tex?
 
Sv: Gram per ml

Prova om recepthjalpen.se kan vara något. Där kan man söka på livsmedel och får tillgång till en omvandlingstabell
 
Sv: Gram per ml

väg och mät det aktuella livsmedlet är väl det enklaste?

Finns ju inget universalmått, men vatten och mjölk väger 1 gram/ml
 
Sv: Gram per ml

Mät upp en dl och väg det. När du vet hur mycket det väger delar du med 100 eftersom en dl är 100 ml. Då får du veta hur mycket det väger per ml. Så skulle jag gjort.
 
Sv: Gram per ml

I ALLMÄNHET är 1 dl 100 ml och 100 g lika mycket.
Vissa saker väger mer andra mindre förstås, men tänker man så så blir det ungefär rätt. Det är ofta ingen idé att bli för noga när man väger mat och räknar kalorier, eftersom det inte gör något om det diffar lite. Sunt förnuft och ett hum brukar räcka långt på vägen.
 
Sv: Gram per ml

Det stämmer inte heller speciellt bra för vätskor. Kolla i en densitetstabell så får du se, dessutom ändras vikten på vätskor vid olika temperaturer.

Två så vanliga vätskor som bensin och diesel väger ~0,75 respektive ~0,82 kg per liter vid +15º.

Men jag kan hålla med i Magnums resonemang:
Det är ofta ingen idé att bli för noga när man väger mat och räknar kalorier, eftersom det inte gör något om det diffar lite. Sunt förnuft och ett hum brukar räcka långt på vägen.
 
Sv: Gram per ml

Fast det är iaf ett HUM om hur det ligger till. 1 dl mjöl väger 60 gram tex, men har man ett tänk i huvudet att 1dl-100 ml-100g, så kan man ju tänka lite själv sen. Lättare livsmedel väger lite mindre, mer kompakta såna väger lite mer. Såklart.
Man har iaf något att utgå från, har man ingen våg så behöver man inte gå o tro att 1 dl köttfärs väger typ 300 gram när man för sin dagbok.
För som jag skrev, det är ingen idé att räkna precis på grammen i vilket fall som helst. Upp till 100 kcal fel per dag är mer eller mindre noll ändå.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 978
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp