GPS Tracking?

Lotheb

Trådstartare
Tjena tänkte bara höra om det är någon som aktivt använder gps tracking för sina lösspringande hundar och så fall vad.
Samt om någon provat TRAX gps tracking systemet? ( Nytt företag som kickstartade igång förra året)

mvh
Lotheb

Tjena tänkte bara höra om det är någon som aktivt använder gps tracking för sina lösspringande hundar och så fall vad.
Samt om någon provat TRAX gps tracking systemet? ( Nytt företag som kickstartade igång förra året)

mvh
Lotheb

Garmin-halsband använder de mycket på jakthundarna hemöver. Har aldrig hört någon som är annat än nöjd med dem i alla fall, men kan inte påstå att jag diskuterat saken särskilt djupt med dem heller. Det blir mest prat om vilken väg de tog, hur långt drevet var, osv. Själv har jag ju inte jakthund så jag har inte satt mig in i det mer än så.

Vad har du tänkt ha det till? Alltså vad ska trackern klara?

Garmin-halsband använder de mycket på jakthundarna hemöver. Har aldrig hört någon som är annat än nöjd med dem i alla fall, men kan inte påstå att jag diskuterat saken särskilt djupt med dem heller. Det blir mest prat om vilken väg de tog, hur långt drevet var, osv. Själv har jag ju inte jakthund så jag har inte satt mig in i det mer än så.

Vad har du tänkt ha det till? Alltså vad ska trackern klara?
Jo problemet är ju att min hund är ganska liten så något stort tungt halsband är inte tal om (ingen päls häller så att det är litet och nätt är ju ganska viktigt. Och som det är har hon aldrig stuckigt och inkallningen fungerar även om den kanske är i segaste laget i bland. Men är ju mer som än säkerhet. I fall hon drar liksom. Målet är ju bara att kunna ha hund lös helt enkelt.

Jo problemet är ju att min hund är ganska liten så något stort tungt halsband är inte tal om (ingen päls häller så att det är litet och nätt är ju ganska viktigt. Och som det är har hon aldrig stuckigt och inkallningen fungerar även om den kanske är i segaste laget i bland. Men är ju mer som än säkerhet. I fall hon drar liksom. Målet är ju bara att kunna ha hund lös helt enkelt.

Hm, något slags lojacksystem för hundar menar du? Att alltid finnas där men helst aldrig behöva användas? Har jag aldrig hört talas om, men kanske finns det?

Jag har aldrig riktigt oroat mig för att min hund ska komma bort. Rädd att han ska sticka, ja, men bara i betydelsen "hamna utom kontroll", inte försvinna helt så jag inte vet var han är och han inte kommer tillbaka... Han kom bort en gång dock, för några år sedan. Min far tog honom med sig för att plocka bär, släppte honom lös och fick inte in honom i bilen igen när de skulle hem (jag misstänker att han försökte med lite för barsk "det är jag som är basen!"-metoder när Monster tvekade, och sen var det kört). Ingen täckning för mobilen, så till slut körde pappa hem för att hämta mig, och lämnade Monster ensam i skogen... Ångest! Jag var helt förtvivlad och skrek mig nästan hes (björn och en och annan varg i skogarna, förutom lömska myrar) innan han till slut kom rusande ut ur ett snår. Vilken lättnad! :love:
Den gången hade det onekligen varit skönt att ha nåt slags tracker på honom, men jag "löser" det helt enkelt med att ingen tar min hund nånstans utan mig längre. Spelar ingen roll hur sjuk jag är, eller hur desperat uttråkad han är. Aldrig skiljas från matte igen! :D

Har din hund stora rädslor eller driver vilt, så hon riskerar att komma väldigt långt bort om hon skulle bryta inkallning?

Det finns även västar för mindre hundar, taxar och tysk jaktterrier kan ha garmin utan några större problem. Men du menar alltså att du har tänkt att den på hunden hela tiden för att den eventuellt kan tänkas att sticka en gång?

Vi använder garmin när vi jagar, ibland tappar den kontakten och det beror lite på terrängen, men upp till 5 km har fungerat men 3 km är väl det de garanterar. Sen kan man köpa till extra antenn för att få bättre täckning. Sen stämmer den inte på metern men för oss är den tillräckligt exakt.

Garmin är ju dock ganska dyrt… Kanske för dyrt om det bara ska användas någon gång ibland?
Ca 6000 för nyare handenhet inkl halsband/puck till väst.

Jag har den långa antennen både på halsband och handenhet och den räcker drygt 3-4 km :) Har DC50 och 320.

Men du menar alltså att du har tänkt att den på hunden hela tiden för att den eventuellt kan tänkas att sticka en gång?
Menar mer eller mindre. Därför jag funderat lite på TRAX då det är lite billigare sub 2000. Rasen mexikansk nakenhund är ju kända för att vara skittish. Det är inte alltid man själv står för att en hund blir skrämd. Så är man tex på skogs promenad eller promenad där man inte brukar vara jätte ofta. kasnke det är en billig backup att bara knäppa på en gps för den dagen. Och en eventuell retrival blir förhoppgningsvis rent trivial. Men kanske bara jag som tänker så. Hemma vid och liknande är det ju troligen inget man använder.

Menar mer eller mindre. Därför jag funderat lite på TRAX då det är lite billigare sub 2000. Rasen mexikansk nakenhund är ju kända för att vara skittish. Det är inte alltid man själv står för att en hund blir skrämd. Så är man tex på skogs promenad eller promenad där man inte brukar vara jätte ofta. kasnke det är en billig backup att bara knäppa på en gps för den dagen. Och en eventuell retrival blir förhoppgningsvis rent trivial. Men kanske bara jag som tänker så. Hemma vid och liknande är det ju troligen inget man använder.

En långlina är en betydligt billigare backup, kan jag ju tycka. ;)

En gång i tiden hade jag också en vision om att hundar mår allra bäst om de får vara lösa och springa fritt. Sen kom Billy. Han levererades utan impulskontroll och jag är väldigt glad om han inte blir överkörd, förfrusen, stångad av ett vildsvin eller fastnar någonstans ute i skogen. Han får inte gå lös, han försvinner. Punkt slut.

Jag håller med @Blueberry , risken att hunden ska just komma bort känns väldigt långt ner på listan över hot - hjälper inte att jag vet exakt GPS-position om jag kan se hunden springa efter en hare rätt över vägen framför en lastbil, typ. Av alla de saker jag oroar mig för vid eventuell bruten inkallning hamnar "hunden försvinner" nånstans vid "en skåpbil tvärnitar och kidnappar honom mitt framför ögonen på mig"...

Men det är klart att vi har ju alla olika hundar, med benägenhet för olika beteenden. Plus att om du tycker det är en obehaglig risk och att pengarna för GPS-trackern är värt det, finns det ju inget fel med sinnesfrid! :up:

(Och så det blir väldigt tydligt för alla också: en GPS-tracker på hunden betyder givetvis inte att det är OK att släppa den lös vind för våg. Bergsäker inkallning, inte störa vilt, inte "hälsa" på allt och alla. Och hör sen! ;))

En långlina är en betydligt billigare backup, kan jag ju tycka. ;)

En gång i tiden hade jag också en vision om att hundar mår allra bäst om de får vara lösa och springa fritt. Sen kom Billy. Han levererades utan impulskontroll och jag är väldigt glad om han inte blir överkörd, förfrusen, stångad av ett vildsvin eller fastnar någonstans ute i skogen. Han får inte gå lös, han försvinner. Punkt slut.

Jo men så är det ju. Det är från hund till hund. Men min ligger i mellan skicktet. dvs Hon sticker inte. Men skulle hon bli ordentligt skrämd vet jag inte vad hon gör. MH nästa månad så får se hur det går där. Långlina har ju sina föra och nakdelar. Mest rädd för fastna med sådan. I dagsläget rör vi oss mest i kända hundområden i malmö så där behövs ju inte. Och i skog är hon inte lös. Men vill jobba mer på lösgåendet och inkallandet helt klart.

Jag har en TRAX, men den används mest när jag är ute och rider så att pappa kan ha koll så att jag inte ligger medvetslös i ett dike någonstans eller om han ska möta upp med vatten/kylflaskor.

Har dock funderat på hur man skulle kunna använda den med hunden. Det går att ställa in så att man har ett område där hunden får vistas och så larmar den om hunden går utanför det området. Smidigt tänker jag om jag jobbar i stallet och av någon anledning inte litar på att han stannar på gården.
Sen kan man också ha den inställd så att den larmar om hunden går utanför ett visst avstånd från föraren. Man kan alltså ställa in den på 0-20-30 m eller mer om man skulle vilja. Vet dock inte riktigt hur jag skulle använda det då jag alltid vill ha uppsikt över Mr hund när vi är ute och traskar.
TRAXen är väldigt liten och smidig och går säkert lätt att sätta på ett halsband om man skulle vilja.
Det krävs ju dock att man har bra internetanslutning på mobilen.

Drömmen är att ha två trax. En på hästen och en på mig och så larmar den till pappa om vi delar på oss. ;)

Jag har faktiskt funderat på GPS ibland.

Fast inte så mycket för hunden, för hon verkar alltid ha järnkoll på var jag är, utan för mig själv.

Det är stora skogar runtomkring där jag bor, och jag gillar att försöka hitta nya rundor, när jag är ute med hunden. Det har hänt flera gånger att jag tappat orienteringen totalt. Alla skogsvägar ser likadana ut, och terrängen hindrar en från att gå i den riktningen man egentligen vill, så till slut går man i cirklar.

Det är vid sådana tillfällen man önskar att man hade en GPS. Eller att man kunde säga till hunden; SÖK -HEM!
Fast någon Lassie är hon ju inte direkt, så det funkar inte.

Har någon annan varit i samma situation?

Jag har faktiskt funderat på GPS ibland.

Fast inte så mycket för hunden, för hon verkar alltid ha järnkoll på var jag är, utan för mig själv.

Det är stora skogar runtomkring där jag bor, och jag gillar att försöka hitta nya rundor, när jag är ute med hunden. Det har hänt flera gånger att jag tappat orienteringen totalt. Alla skogsvägar ser likadana ut, och terrängen hindrar en från att gå i den riktningen man egentligen vill, så till slut går man i cirklar.

Det är vid sådana tillfällen man önskar att man hade en GPS. Eller att man kunde säga till hunden; SÖK -HEM!
Fast någon Lassie är hon ju inte direkt, så det funkar inte.

Har någon annan varit i samma situation?

Navigator i telefonen... ;) Jag tappar bort mig ute på mossen lite då och då men börjar äntligen lära mig vissa kännetecken. Men det finns även en del andra appar som fungerar rätt bra. Kompisen som är snäppet värre än mig har en kompass app så hon åtminstone kan hålla en rak linje åt något håll! ;)
När vi är ute och jagar så har jag oftast handenheten till hundhalsbandet och där ser jag precis var jag är och var jag har gått. Vi har en i jaktlaget som är notorisk på att gå fel så med honom stoppade maken ner vårat hundhalsband i hans ryggsäck och så hand han själv handenheten och talade om på radion när han gick åt fel håll. Det tog en stund innan han som går vilse kom på hur maken visste att han var fel... ;)

Men jag är lite sugen på en egen gps för att kunna lägga in punkter som bra svampställen osv...

Navigator i telefonen... ;) Jag tappar bort mig ute på mossen lite då och då men börjar äntligen lära mig vissa kännetecken. Men det finns även en del andra appar som fungerar rätt bra. Kompisen som är snäppet värre än mig har en kompass app så hon åtminstone kan hålla en rak linje åt något håll! ;)
När vi är ute och jagar så har jag oftast handenheten till hundhalsbandet och där ser jag precis var jag är och var jag har gått. Vi har en i jaktlaget som är notorisk på att gå fel så med honom stoppade maken ner vårat hundhalsband i hans ryggsäck och så hand han själv handenheten och talade om på radion när han gick åt fel håll. Det tog en stund innan han som går vilse kom på hur maken visste att han var fel... ;)

Men jag är lite sugen på en egen gps för att kunna lägga in punkter som bra svampställen osv...

Ja, hur är det där med gps i telefonen egentligen? Visst är det så att det inte är någon "riktig" gps, så om det inte finns någon täckning så funkar det inte?

Upptäckte igår nåt som hette viewranger som jag blev helt förälskad i, kan ha Lantmäteriets topografiska karta i telefonen - alla gamla stigar från min barndom som vuxit igen (tack vare alla lata ungar som sitter hemma istället för att bana väg i skogen :rage: ;)) går plötsligt att leta reda på igen, osv. Men däruppe är det ju inte så att telefonen funkar när man kommit en bit ifrån byn, så det är ju bra att veta om gps-biten lägger av också innan jag står där på myren och inser att stigen är borta och telefonen har gett upp... :p

(Ja, jag är helt ny på att använda telefonen till nåt annat än att prata i. Om man absolut måste. Och har kommit ihåg att ta den med sig. :angel:)

Ja, hur är det där med gps i telefonen egentligen? Visst är det så att det inte är någon "riktig" gps, så om det inte finns någon täckning så funkar det inte?

Upptäckte igår nåt som hette viewranger som jag blev helt förälskad i, kan ha Lantmäteriets topografiska karta i telefonen - alla gamla stigar från min barndom som vuxit igen (tack vare alla lata ungar som sitter hemma istället för att bana väg i skogen :rage: ;)) går plötsligt att leta reda på igen, osv. Men däruppe är det ju inte så att telefonen funkar när man kommit en bit ifrån byn, så det är ju bra att veta om gps-biten lägger av också innan jag står där på myren och inser att stigen är borta och telefonen har gett upp... :p

(Ja, jag är helt ny på att använda telefonen till nåt annat än att prata i. Om man absolut måste. Och har kommit ihåg att ta den med sig. :angel:)
Beror helt på vilken telefon du har men dom första moderna telefoner har ju "riktigt" gps chip. Dock är kanske precistionen är lite sämre och mottagning för gps chipset inte skall störa gsm ocksåvidare. Så en riktigt enhet för gps med topologiska kartor ocksåvidare. brukar ha bättre detalj och bättre kartor.

DOck börjar känna att tråden håller på spåra ut så kanske dax att starta en annan tråd om gps enheter eller något. Skulle önska hålla denna ren till just gps och hundar.

DOck börjar känna att tråden håller på spåra ut så kanske dax att starta en annan tråd om gps enheter eller något. Skulle önska hålla denna ren till just gps och hundar.
Det är liksom grejen men diskussionsforum, diskussionerna drar iväg åt olika håll... Rena fakta om saker är bäst att ta med en återförsäljare, du verkar ha bestämt dig för en Trax, åk och prata med en återförsäljare och se vad de säger.

Jag vet att det finns ett gps-halsband där du inte har en speciell handenhet utan kör via en app i telefonen. Där har halsbandet ett 24h-minne, så att även om du tappar täckning på telefonen så minns halsbandet hur hunden har sprungit. När du får täckning igen får du hundens exakta runda på kartan i telefonen. (Minns såklart inte namnet nu dock…)
Så har ju inte t ex Garmin, skulle hunden ruscha eller om det är dålig satelitmottagning blir det bara ett rakt streck från senaste position till den nya. Lite opraktiskt om man har dålig täckning under lång tid.

Jag vet att det finns ett gps-halsband där du inte har en speciell handenhet utan kör via en app i telefonen. Där har halsbandet ett 24h-minne, så att även om du tappar täckning på telefonen så minns halsbandet hur hunden har sprungit. När du får täckning igen får du hundens exakta runda på kartan i telefonen. (Minns såklart inte namnet nu dock…)
Så har ju inte t ex Garmin, skulle hunden ruscha eller om det är dålig satelitmottagning blir det bara ett rakt streck från senaste position till den nya. Lite opraktiskt om man har dålig täckning under lång tid.
Ja just ja! En sån har ju jaktkompisen! ;) Men han är inte helt nöjd, det är rätt stor fördröjning för honom och när man vill ha koll på om de är på väg ut mot vägar så tar det alldeles för lång tid. Men han har en äldre varianten men han velar mellan att uppdatera eller köpa en garmin som vi har och kunna samköra båda hundarna på båda enheterna...

Min pojkvän rekade massor med gps:er åt sin bror när vi var i Fäviken, och då kollade vi på just den :)
Den verkar ju smidig, förutom att den inte fungerar med iPhone och att batteritiden i telefonen lär ta slut ganska fort om man ska köra gpsen en hel dag..
Om den inte fungerat för din jaktkompis ska jag nog avråda svågern också :)

Min pojkvän rekade massor med gps:er åt sin bror när vi var i Fäviken, och då kollade vi på just den :)
Den verkar ju smidig, förutom att den inte fungerar med iPhone och att batteritiden i telefonen lär ta slut ganska fort om man ska köra gpsen en hel dag..
Om den inte fungerat för din jaktkompis ska jag nog avråda svågern också :)
Ja batteritid är ett aber, jaktkompisen har alltid med sig en extra laddare just för att den drar så mycket, själva tanken är god men som sagt så är den lite seg och just den biten är nästan det viktigaste för oss eftersom vi jagar i områden med mycket vägar.
Fördelen med att ha det i telefonen är att det även finns appar där man kan lägga in de övriga som är ute och jagar också och kan ha kolla på var alla är, nog så viktigt numera när det blir allt mer kuljakt, speciellt när man går som hundförare så skulle de kännas bra att de andra vet att man är i närheten av dem...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 627
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 098
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar