Gotlandskanin avel ochefterfrågan

AgentCarter

Trådstartare
Jag och sambon är inne på att skaffa kaniner, vi har ett bra utrymme i "källaren" där kaninerna kommer kunna gå in och ut som de själva vill.

Den första anledningen till att vi vill ha kaniner är för att dra ner på våra matkostnader och har funnits uppfödning här för i tiden av gotlandskaniner när det var vanligare.

Självklart kommer vi inte födda upp utrotningshotad art för att bara ta livet av dem, utan vi tänkte ta några kullar år och använda oss av de djur som inte blir sålda och inte kan användas för fortsatt avel.

Dock undrar jag om någon vet hur det går till, om det är något speciellt som ska göras för att registrera avkommorna osv? Jag tänkte att vi köper två honor och två hanar till att börja med och har sedan koll på de olika kullarna för att få större genetisk variation och kunna använda samma djur fler gånger.

Men hur är egentligen efterfrågan på dessa kaniner? Lika mycket som alla andra där barnet tröttnar efter ett tag? (då har vi faktiskt fördelen att kunna ta tillbaka dem, eftersom att vi själva kan använda dem)

Egentligen vet jag ingenting om dessa kaniner, så ni får gärna skriva det ni kommer på!

Sv: Gotlandskanin avel ochefterfrågan

Nu är jag tråkig, men börja med att kontakta föreningen gotlandskaninen, de kan och vill hjälpa dig med själva avelsbiten. Vad gäller efterfrågan så är den antagligen lägre än för t ex dv.vädurar. Gotlanskaniner är ju både större och livligare än de vanliga sällskapsraserna. Vad gäller att föda upp för slakt så är det inte alls ovanligt bland gotlandsuppfödare att man föder upp både till slakt och sällskap, och en del föder upp till sällskap men slaktar de med dåligt lynne.

Jag är inte helt förvånad över svaret;) Jag ville börja med buke för det är här jag är "hemma" och vet att jag oftast får vettiga svar:)
Men tack för dina svar! De är till hjälp:)

Först och främst så har jag inga kaniner och har aldrig haft. Det jag däremot har en viss erfarenhet av är lantras i genbank.
Först och främst måste du nog komma ifrån den här tanken
Självklart kommer vi inte födda upp utrotningshotad art för att bara ta livet av dem
Den tanken kommer troligen ta död på ditt intresse väldigt snabbt. Du kommer troligen att få slakta massor av mycket bra avelskaniner då marknaden för genbanksdjur är minst sagt osäker och ojämn. Ibland skriker folk efter djur för att nästa år vara totalt ointresserade. Nu är man i ett bättre läge med kaniner än med höns som är det jag har iom att de även går att sälja till sällskap.
Bestäm hur många avelsdjur du vill ha och sen bestämmer du hur många du vill lägga i frysen. Avla sen på den siffran med ett litet tillägg för avlidna ungar och eventuell försäljning. Avla inte mer än att du kan slakta ut och ta hand om alla ungar du avlar fram. Räkna med att vissa år får du väldigt få avkommor som är tillräckligt bra för att avla vidare på för att nästa år få massor av jättefina ungar.

Jag har ingen större koll på genbank osv, men tänkte bara skriva att vi har gotlandskaniner som vi avlar för att slakta.

Dom är ganska köttiga och det är väldigt gott! :)
Ganska billiga i drift också.

Med tanke på att vi från början bara ville slakta så är det inga problem:)
Men jag tycker det är tråkigt att svenska lantraser försvinner och gör gärna det jag kan för dem. Dessutom ser jag det som en bra erfarenhet för mig då jag är intresserad av all avel.

Lycan: Tack för informationen! Kommer nog skrika efter recept efter någon kull:angel:

Tror inte att vi kommer börja med detta förrens till våren/sommaren då vi inte har några burar än och vi behöver ställa i ordning utrymmet och fixa hagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna