Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Nej, Labb har rätt i att om de uttalanden som gjorts om män i denna tråd ersatts av exempelvis judar eller muslimer skulle det bli föremål för brottsutredning. Sannolikt skulle någon åtalas och dömas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10761348.ab

Får hoppas att lagen utvidgas till att även gälla kön i framtiden.
Har du ens läst artikeln du länkar till?
Den enda i tråden som skrivit något liknande är @Gammeln
Det enda som hjälper är att utvisa dom som håller på med detta. Då är man av med dom och tillslut finns det inga kvar i landet om man tar dom vart efter som. Jag tror det är en liten klick som har satt detta i system.
och jag tror inte han har samma agenda som du syftar på.

Jag skulle själv inte uttrycka mig såhär: "Män våldtar" vilket har skrivits i tråden men du kan aldrig få det till hets mot folkgrupp.

Det är det sista jag kommer skriva i det här stickspåret (för det är det) och jag föreslår att ni andra som deltar i tråden håller er till ämnet, dvs:

Har du ens läst artikeln du länkar till?
Den enda i tråden som skrivit något liknande är @Gammeln
och jag tror inte han har samma agenda som du syftar på.

Jag skulle själv inte uttrycka mig såhär: "Män våldtar" vilket har skrivits i tråden men du kan aldrig få det till hets mot folkgrupp.

Det är det sista jag kommer skriva i det här stickspåret (för det är det) och jag föreslår att ni andra som deltar i tråden håller er till ämnet, dvs:

Nej , det kan inte det eftersom kön inte innefattas i lagen om hets mot folkgrupp.

Nej, Labb har rätt i att om de uttalanden som gjorts om män i denna tråd ersatts av exempelvis judar eller muslimer skulle det bli föremål för brottsutredning. Sannolikt skulle någon åtalas och dömas.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10761348.ab

Får hoppas att lagen utvidgas till att även gälla kön i framtiden.
Har du rapporterat dessa inlägg o har du polisanmält dom? Återkom med diarienummer om du vill bli trodd.
Upplysning i all välmening, har du väl gjort en polisanmälan så kan du inte gå in o redigera i din text.

Har du rapporterat dessa inlägg o har du polisanmält dom? Återkom med diarienummer om du vill bli trodd.
Upplysning i all välmening, har du väl gjort en polisanmälan så kan du inte gå in o redigera i din text.

Varför skulle jag polisanmäla? Hets mot folkgrupp innefattar inte kön. Om däremot hets mot folkgrupp hade innefattats av kön så hade jag gjort en polisanmälan.

En utvidgning av begreppet är förövrigt något som är under diskussion så förhoppningsvis är det snart slut med hetsande med avseende på kön.

Varför skulle jag polisanmäla? Hets mot folkgrupp innefattar inte kön. Om däremot hets mot folkgrupp hade innefattats av kön så hade jag gjort en polisanmälan.

En utvidgning av begreppet är förövrigt något som är under diskussion så förhoppningsvis är det snart slut med hetsande med avseende på kön.

Det är ganska långt från att män kan betraktas som minoritetsgrupp. Även om samhället säkert skulle vara bättre om så vore med tanke på den manlighet du representanter i tråden.

Nej! Som nån annan skrev; vad händer om tjejen blir antastad utanför kvinnozonen? Sätt in fler ordningsvakter och poliser ist som tar hand om dom som inte kan hålla fingrarna i styr! Bedrövligt att det ens ska komma på tal 2016:(
Det vore rätt intressant med en alternativ lösning om man fick in fler poliser och ov. Tänk att dela ut speciella flaggor till kvinnor så när de blir antastade av äckelgubbar viftar de och tillgänglig ov tar sig till platsen. Har man sett vem det var är det ju ett stort plus i kanten så äcklet kan tas från platsen.

Jag förstår att du inte vågar polisanmäla sådant som du själv verkar uppfatta som brott. Du vågar ju inte ens stå för dina egna uttalade åsikter, där kommer suddegummit fram.

På Bukefalos är det gott om män som anser/betraktar/behandlar kvinnor som jämlikar, du tillhör inte dem, de verkar skämmas för att ha utrustats med samma kön som sådana som beter sig som du..

Jag skall fundera på det när du svarat på resten av mitt inlägg. Vad var ämnet? Svårt att hänga med när en så oärlig person raderar sina inlägg under pågående diskussion.

Det finns inget att svara på. Vad du tycker om mig finner jag inte intressant och har dessutom inte med ämnet att göra.

Jag är öppen, på fullt allvar, för dina konkreta och konstruktiva förslag på hur jag personligen och i den tillvaro jag beskrivit, kan påverka påtagligt.

Precis som du säger saknar många i allt väsentligt möjlighet att känna till vilka enskilda personer i omgivningen som är brottsoffer respektive (anmälda eller inte anmälda) gärningsmän, med mindre än att man uttryckligen frågar varje person och hoppas på ärligt svar. Du frågar/antar att jag inte känner någon som blivit våldtagen eller sexuellt ofredad, och svarar själv på din fråga - att det är ju inte något man pratar om. Naturligtvis finns det kvinnor i min bekantskapskrets som blivit tafsade på och våldtagna, men jag känner bara till två som blivit just våldtagna. Det innebär, för tydlighets skull, inte att jag accepterar våldtäkter eller förringar dem.

I linje med din liknelse om rasistiska poliser i USA - hur engagerar du dig själv för att motverka det? Östeuropeisk trafficking? Barnsexhandel i Thailand? IS sexhandel och stympande i nordafrika? Eller för att ta något mer närliggande, hur engagerar du dig mot rattonykterhet och mot narkotikahandel?

Naturligtvis inser jag att det jag skriver kan tolkas som undvikande av ansvar, om man så önskar.
Jag håller med @Alexis om att något är konstigt med ditt resonemang (på sätt som inte ska förväxlas med de betydligt värre resonemang som finns i tråden och som inte är konstiga, bara bittra och misogyna).

Du går in i tråden med att fredade kvinnozoner vore en försämring för DIG så att du nog skulle avstå från att besöka eventet då. Problemet är alltså att fredar man kvinnor begränsar man i något avseende dig, en man.

Du säger också att du sällan/aldrig ser något oschysst tafsande av män mot kvinnor. Alltså, det förvånar mig inte. Vita människor ser oftast väldigt mycket mindre vardagsrasism än vad svarta gör.

Jag tror att det "vanliga män" kan göra, är just att lära sig se och identifiera oschysst tafsande. Även när det är en för övrigt schysst man. Även när det är inom etablerade par. Osv.

Jag går så långt att jag säger att den som inte ens ser sådant helt enkelt har låtit det bli en normaluserad del av "umgänget" mellan könen. Därmed är den personen inte en trygghet eller hjälp för den drabbade.

Så att lära dig att s. Om du nu vill bry dig, alltså. Vill man inte, brukar man ju inte heller diskutera det. Själv har jag tex minimalt intresse av narkotikahandel. Det märks tex på att jag inte ger mig in i diskussioner om det utifrån hur narkotikahandel och/eller arbete med frågan påverkar mig.

Dvs, ingen kräver att du bryr dig, men det gör du ju uppenbarligen, fast ändå inte.

Du säger också att du sällan/aldrig ser något oschysst tafsande av män mot kvinnor. Alltså, det förvånar mig inte. Vita människor ser oftast väldigt mycket mindre vardagsrasism än vad svarta gör.

Jag tror att det "vanliga män" kan göra, är just att lära sig se och identifiera oschysst tafsande. Även när det är en för övrigt schysst man. Även när det är inom etablerade par. Osv.

Jag tror att du är spot-on på det där. Det är något man måste lära sig att se och uppfatta. Jag upplever att jag ser både mycket mer vardagsrasism och "ojuste tafsande"/avsaknad av respekt för medmänniskor idag än för femton år sedan. Men jag tror inte att ökningen varit så katastrofal som min upplevda ökning - det handlar mer om att jag av intresse och engagemang har lärt mig att se det. Att uppfatta det, även när det är mer subtilt framställt, situationer som man tidigare kanske bara tyckte var "normalt".

Jag går aldrig på krogen längre de timmar som tafsandet är som värst, eller på de ställen där det är som värst. Det är en såpass negativ miljö att vistas i, så jag vill inte vara där. Att behöva bli upprörd var tionde minut är inte så roligt. Inget nöje. Kanske tar jag inte då mitt ansvar? Men jag tänker att man måste få forma sitt liv som man önskar och ändå kunna ta ansvar när man får tillfälle till det. Att man inte måste vara uppsökande i sitt ansvar. Men jag är inte övertygad om att jag har rätt.

Poängen är i alla fall att jag är helt inne på spåret att man måste lära sig att se och identifiera. När man gjort det kommer det inte att saknas tillfällen att försvara medmänniskor, oavsett hur isolerat man väljer att leva.

man måste lära sig att se och identifiera.
Och därför är det viktigt att prata om det och synliggöra det:

"The reaction to the viral phenomenon among Russian and Ukrainian men was mixed. Many said they were shocked and had no idea that violence and harassment were so widespread.

“All of this darkness and hell turns out to be closer than I could have thought,” the artist Artem Loskutov told website afisha.ru. “I really didn’t expect that so many women and girls I knew were victims of violence and harassment, some at a young age. It’s hard to imagine how you can live with such trauma, how you can live in silence, and it’s very important that thanks to the Ukrainian viral action, many people have been able to speak out finally.”

https://www.theguardian.com/world/2016/jul/08/russian-ukrainian-women-sexual-abuse-stories-go-viral

Vad tycker vi om den här domen?

"Sexual harassment is often seen as a subject for jokes in Russia, where many believe the term itself is a product of western “political correctness”. In 2008, a St Petersburg judge threw out a case of workplace sexual harassment, ruling it was a natural part of human relations: “If we had no sexual harassment we would have no children,” the verdict read. "

Du går in i tråden med att fredade kvinnozoner vore en försämring för DIG så att du nog skulle avstå från att besöka eventet då. Problemet är alltså att fredar man kvinnor begränsar man i något avseende dig, en man.
Huvudproblemet är naturligtvis att kvinnor inte kan få vara ifred, det har jag inte ifrågasatt.
Men jag ser inte riktigt motsättningen där. Fredade kvinnozoner skulle tveklöst göra att kvinnor blev just fredade, och då vore ju det primära problemet angripet och åtminstone tillfälligt åtgärdat, eller hur? Det utesluter väl inte att jag skulle uppleva lösningen som en försämring för min personliga konsertupplevelse, och därmed kanske avstå? Återigen; jag går inte på konserter som statement utan för att få en konsertupplevelse. Om de fredade kvinnorna får sin konsertupplevelse, så spelar det väl inte så stor roll huruvida jag står i mansfållan eller sitter hemma? Eller engagerar jag mig bara på riktigt om jag dyker upp i en mansfålla för sakens skull?
De vita människor som lever i miljöer där det de facto inte finns några svarta människor, handlar det om dålig uppmärksamhet och normalisering där också när folk inte ser vardagsrasism (riktad mot individer)? Eller skulle det kunna vara så att det finns sammanhang och miljöer där vardagsrasism helt enkelt inte förekommer i nämnvärd utsträckning?
Och, analogt, sammanhang och miljöer där sexuella ofredanden inte förekommer i nämnvärd utsträckning?

I den påtagligt kvinnodominerade miljö där jag spenderar min arbetstid - vi är väl uppskattningsvis 25-30 män och 300 kvinnor - finns dåliga förutsättningar för könsöverskridande sexuella ofredanden. Jag påstår inte att det inte förekommer, men att förutsättningarna är sämre än i många andra miljöer. I den mån ofredanden mot samma kön förekommer så ser vederbörande gissningsvis till att hålla sig på mattan i min närvaro.
I den påtagligt kvinnodominerade miljö där jag spenderar huvuddelen av min fritid - i och omkring stallet och med min häst - är jag den ende mannen i miljön (förutom när någon medsläpad make väntar under fruns lektion). Om vi antar att jag inte ofredar någon eller beter mig sexistiskt, vilket jag sannolikt skulle få fan för om jag ens skulle komma på tanken, så är förutsättningarna för att jag skall uppmärksamma något opassande i den miljön också rätt kassa.
Tror du att det skulle kunna vara så att dessa två miljöer, där jag lever en stor del av mitt liv, helt enkelt inte erbjuder särskilt många möjligheter att identifiera oönskade sexistiska och ofredande beteenden? Eller handlar det trots allt mest om att jag behöver öppna mina ögon?

Jo, så är det nog. Samtidigt är det, uppenbarligen, inte alldeles självklart i alla lägen. I situationer där det inte finns en märkbar reaktion från offret kan det nog vara svårt att veta hur pass ovälkommen en beröring är, och vad som är lämplig nivå på ingripande. Både på krogen och på parmiddagen.

(I situationer där det finns en märkbar reaktion från offret så finns både civilkurage och handlingskraft, det behöver inte råda någon osäkerhet om.)

Huvudproblemet är naturligtvis att kvinnor inte kan få vara ifred, det har jag inte ifrågasatt.
Men jag ser inte riktigt motsättningen där. Fredade kvinnozoner skulle tveklöst göra att kvinnor blev just fredade, och då vore ju det primära problemet angripet och åtminstone tillfälligt åtgärdat, eller hur? Det utesluter väl inte att jag skulle uppleva lösningen som en försämring för min personliga konsertupplevelse, och därmed kanske avstå? Återigen; jag går inte på konserter som statement utan för att få en konsertupplevelse. Om de fredade kvinnorna får sin konsertupplevelse, så spelar det väl inte så stor roll huruvida jag står i mansfållan eller sitter hemma? Eller engagerar jag mig bara på riktigt om jag dyker upp i en mansfålla för sakens skull?

Jag tror inte att "kvinnozoner" skulle innebära att jag blir mer fredad. Möjligen om jag spenderade hela festivalen i just den zonen (har ingen aning om hur stora de är tänkta att vara, men det låter ju inte så kul).

Problemet tror jag kommer bli att så fort en kvinna vågar sig utanför zonen kommer hon att ses som "lovligt byte" i ännu högre grad än vad som sker nu. Dels därför att andelen kvinnor troligen kommer vara mindre utanför zonerna och dels genom att det ju egentligen kan ses som hennes fel om hon inte håller sig där hon är fredad :banghead:

Det kommer att läggas på listan av saker jag måste fixa som kvinna för att få vara i fred. Bli inte för full, ha inte utmanande kläder, håll dig inom din zon..... och så vidare i oändlighet.

Jag tror inte att "kvinnozoner" skulle innebära att jag blir mer fredad. Möjligen om jag spenderade hela festivalen i just den zonen (har ingen aning om hur stora de är tänkta att vara, men det låter ju inte så kul).

Problemet tror jag kommer bli att så fort en kvinna vågar sig utanför zonen kommer hon att ses som "lovligt byte" i ännu högre grad än vad som sker nu. Dels därför att andelen kvinnor troligen kommer vara mindre utanför zonerna och dels genom att det ju egentligen kan ses som hennes fel om hon inte håller sig där hon är fredad :banghead:

Det kommer att läggas på listan av saker jag måste fixa som kvinna för att få vara i fred. Bli inte för full, ha inte utmanande kläder, håll dig inom din zon..... och så vidare i oändlighet.

Vad tycker vi om den här domen?

"Sexual harassment is often seen as a subject for jokes in Russia, where many believe the term itself is a product of western “political correctness”. In 2008, a St Petersburg judge threw out a case of workplace sexual harassment, ruling it was a natural part of human relations: “If we had no sexual harassment we would have no children,” the verdict read. "
Helt åt helvete!!

Vissa av svaren på det kvinnorna berättade var också helt åt helvete det verkar inte spela någon roll vart man är i världen det är alltid några som ska förminska och misstro och jobba hårt för att inte erkänna det verkliga problemet

Jag håller med @Alexis

Jag går så långt att jag säger att den som inte ens ser sådant helt enkelt har låtit det bli en normaluserad del av "umgänget" mellan könen. Därmed är den personen inte en trygghet eller hjälp för den drabbade.

Så att lära dig att s. Om du nu vill bry dig, alltså. Vill man inte, brukar man ju inte heller diskutera det. Själv har jag tex minimalt intresse av narkotikahandel. Det märks tex på att jag inte ger mig in i diskussioner om det utifrån hur narkotikahandel och/eller arbete med frågan påverkar mig.

Dvs, ingen kräver att du bryr dig, men det gör du ju uppenbarligen, fast ändå inte.

Gemene man orkar inte lära sig hur man identifierar och förebygger ofredanden. Så det blir ytterligare en åtgärd som inte har någon märkbar effekt.

Nu har man jobbat på attityder i flera decennier och sexuella ofredanden har ökat. Dags att byta fokus och taktik kan man tycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama