. Det vore ju helt fantastiskt att slippa män och deras potentiella våldsamheter och övergrepp, tycker jag.
Jag är kvinna.
Ditt uttalande är för mig fullständigt främmande.
Ser du verkligen alla män som potentiella våldsverkare och övergreppsmän???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Det vore ju helt fantastiskt att slippa män och deras potentiella våldsamheter och övergrepp, tycker jag.
Statistik visar snarare att det är något vanligare att kvinnor slår män än vice versa.
Att påstå att män köper sex är direkt felaktigt.
D
Du har dom fel? Lite lustigt att du använder dig av dina egna källor för att motsäga dig själv. Var tionde man köper sex, hur får du det till att män inte köper sex?
Otur att jag hann citera före din ändring.
Det är tänkbart men jag är övertygad om att det är vanligare att kvinnor blir illa skadade av att få stryk av en man än tvärt om.
Jag är osäker på om du har riktig statistik på detta, men kan tänka mig att det - faktiskt - ses som mer ursäktat att en kvinna ger en man ett (relativt löst) slag än tvärt om.
Jag vet inte.
Jag får väl erkänna att jag vid ett tillfälle i ett förhållande blev så frustrerad på min kille att jag "slog" honom. Det handlade inte på något sätt om misshandel, men en näve mot hans bröstkorg.
Självklart inte OK någonstans att bete sig så illa som jag gjorde. Jag kommer inte ihåg vad som utlöste min frustration så det var antagligen inte särskilt viktigt i ett större perspektiv.
Men jo, jag "slog till" honom. Det motsatta hände inte.
Men jo, jag tror att det är relativt vanligt att en man får ta emot slag också. Dock inte i den skadeutsträckning som kan ske vid motsatsen, om inte annat så för att det är vanligt att män är fysiskt starkare än kvinnor.
Det har tidigare varit väldigt mycket vanligare att män dricker för mycket alkohol och blir kraftigt berusade än kvinnor, och berusning/drogpåverkan är ju en vanlig bidragande orsak till att det tas till våld. Nu har det jämnats ut en del i berusningsfrekvensen så jag kan tänka mig att det blir allt vanligare att kvinnor slår män.
Jag tror också att det är relativt vanligt att män utsätts för psykologisk utpressning av sin kvinnliga partner, och om vi pratar om psykologisk utpressning till skillnad mot psykologisk misshandel så tror jag faktiskt att det är vanligare att män är utsatta än tvärt om.
Vad gäller psykisk misshandel har jag ingen aning.
Visst, tråden handlar om hur man skyddar kvinnor från tafsande män. Och det är säkert ett större problem än motsatsen.
Men jag tror ändå att det är viktigt att vi ser helheten; att även kvinnor beter sig illa men att attityden där är en annan: mannen "ska" flina om han blir tafsad på medan det är väldigt tillåtet (vilket är rätt) att kvinnan känner sig kränkt om hon blir tafsad på.
Den attityden behöver vi också jobba med, om vi ska kunna komma tillrätta med problemet sexuella trakasserier.
Nej.
Men väldigt onyanserat.
För det är precis som du menar:
vissa män köper sex.
De flesta män köper inte sex.
Vissa män våldtar.
De flesta män våldtar inte.
Det är - precis som du påpekat - sant åt andra hållet också.
Kvinnor slår män.
De flesta kvinnor slår inte män.
Kvinnor slår barn.
De flesta kvinnor slår inte barn.
Jag tycker inte heller att det är rätt att generalisera så kraftigt som en del personer gör i den här tråden: man menar att (alla) män är problem, att alla män är potentiella tafsare, potentiella våldtäktsmän och misshandlare.
Jo, visst. Jag tror i och för sig att de flesta människor (både män och kvinnor) givet "rätt" (eller fel, då) situation har det i sig att bli väldigt våldsamma.
Men jag tycker att det är hemskt att göra alla män till problem när det är en del (alldeles för många!) individer som beter sig illa.
Jag håller inte med eftersom du inte kan välja betydelse av det du skriver.
Vidareutveckla gärna?
Nej jag (och du) kan inte välja hur det vi skriver tolkas.
Och det är en del av problematiken i den här tråden.
Eller menar du att jag missuppfattade dig (kan mycket väl hända men hoppas att jag inte gjorde det) när jag tolkar ditt "män våldtar inte" som "majoriteten av män våldtar inte" i stället för, som MiaR gjorde "inga män våldtar" ?
Män våldtar - utifrån betydelsen om vilken/vilka grupper som våldtar är korrekt.
Män våldtar - Utifrån betydelsen att beskriva män, är inkorrekt.
Precis så. Ska man komma nån vart behöver man se till helheten.Visst, tråden handlar om hur man skyddar kvinnor från tafsande män. Och det är säkert ett större problem än motsatsen.
Men jag tror ändå att det är viktigt att vi ser helheten; att även kvinnor beter sig illa men att attityden där är en annan: mannen "ska" flina om han blir tafsad på medan det är väldigt tillåtet (vilket är rätt) att kvinnan känner sig kränkt om hon blir tafsad på.
Den attityden behöver vi också jobba med, om vi ska kunna komma tillrätta med problemet sexuella trakasserier.
Klart man känner att man blir förbannad .Har inte sett någon bete sig mot kvinnor då får man säga till och lägga sig i och göra klart för den personen det inte är ok .Klart man blir förnedrad .Därför mitt tidigare inlägg !@skerper, @Remmer jag tycker att den rådande mansbilden är fett förnedrande för alka snälla normala män (dvs majoriteten av alla män) eftersom den säger att män är inkompetenta korkade äckliga svin som inte kan bete sig. Hur kan ni som påstår att ni är snälla trevliga män inte protestera mot den bilden? Varför skriker ni inte högt att 'Nej, det inte okej att ta på en annan människa utan samtycke. Nej, det är inte okej att dra sexistiska skämt.' Varför blir ni inte förbannade på de individer som förstör för kollektivet utan på dem utanför kollektivet som blir utsatta? Jag är seriöst nyfiken.
Tänkte på samma sak jag åxo av allt som skrivits här .Byt ut män mot invandrare eller vad som helst så anses det inte alls ok alls villket det inte är !Nu blir jag besviken, att en del användare inte säger sig förstå logiken i det Remmer visar på må väl vara hänt men att en moderator på forumet gör samma tycker jag är riktigt dåligt. Om det är sant att du inte förstår så gör som Remmer föreslog, byt ut män mot araber, muslimer eller judar och inläggen är fortfarande "sanna" men ligger på gränsen eller inom ramen för hets mot folkgrupp trots att de är "sanna" i era ögon. Problemet (ett av dem) är att de inte är det, de är sanna bokstavligt men inte språkligt.
@skerper, @Remmer jag tycker att den rådande mansbilden är fett förnedrande för alka snälla normala män (dvs majoriteten av alla män) eftersom den säger att män är inkompetenta korkade äckliga svin som inte kan bete sig. Hur kan ni som påstår att ni är snälla trevliga män inte protestera mot den bilden? Varför skriker ni inte högt att 'Nej, det inte okej att ta på en annan människa utan samtycke. Nej, det är inte okej att dra sexistiska skämt.' Varför blir ni inte förbannade på de individer som förstör för kollektivet utan på dem utanför kollektivet som blir utsatta? Jag är seriöst nyfiken.
Frågan är kanske inte helt självklar att besvara, eftersom det finns en ganska allmän uppfattning om begreppet våldtäkt medan det inom brottsrubriceringen våldtäkt kan rymmas ett spann av gärningar. Men klumpar man ihop domar för de fyra brottsrubriceringarna våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn och grov våldtäkt mot barn så utgör de två sistnämnda ungefär 40%.
(Min egen helt ounderbyggda gissning är att andelen i verkligheten är lägre, eftersom jag tror att mörkertalet inte är riktigt lika stort ifråga om barn.)
Ja, är väl egentligen det enkla svaret. Så länge vi har en könsmaktsordning där en grupp (män) står över en annan grupp (kvinnor) måste man som kvinna alltid förhålla sig till detta vare sig man vill eller ej. I en helt kvinnodominerad miljö skulle jag slippa skiten. Ännu hellre önskar jag att vi inte hade en könsmaktsordning men den har ju varat i några tusen år så det lär ju inte förändras under min eller min dotters livstid heller. I en sådan separatistisk miljö skulle man ju också slippa sådana åsikter som Remmer t ex ger uttryck för i den här tråden. Skulle det inte vara helt amazing fantastiskt?!Jag är kvinna.
Ditt uttalande är för mig fullständigt främmande.
Ser du verkligen alla män som potentiella våldsverkare och övergreppsmän???
Jag pratar inte om bilden som syns i media alls utan om den som skapas och reproduceras i till exempel rättsväsendet i alla rent ut sagt idiotiska friande domar i våldtäktsmål.Jag håller faktiskt inte med om att den rådande mansbilden är förnedrande. Visst finns det vänsterfeministiska grupperingar som för agendan och försöker svartmåla män framförallt i medier men det har inte så mycket att göra med mansbilden överlag.
Anledningen till att jag inte reagerar som du tycker att jag borde beror på att jag inte anser att jag har ansvar för hur andra män beter sig.