Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Men varför kan du inte diskutera företeelsen istället för att vränga ord?
Inget @Mia_R skriver är ju inkorrekt, inte ens språkligt sett så varför skyggar du för ämnet?

Det håller jag inte med om. Jag diskuterar gärna ämnet men då får det vara på saklig nivå.

Jag finner det även anmärkningsvärt att man ser mellan fingrarna på den här typen av stigmatiserande uttryck för att det rör män.

Hur skulle du själv ställa dig till någon som sa att svarta mördar och sedan skulle vilja diskutera ämnet.

Nej, jag säger inte att statistiken ljuger. Jag säger att det är fel att skriva generaliserande baserat på vad en liten minoritet gör. Du tolkar "män köper sex" som att det finns män som köper sex.
Svårt att tolka på något annat vis, finns ju gott om statistik från polisens prostitutionsgrupp som stödjer påståendet att män som köper sex är män som köper sex. :laugh: :laugh: :laugh:

Tack, nog med löjeskomiken för ikväll. Jag ska upp tidigt i morgon så jag lämnar för natten. :up:

Jag tycker vi män håller oss borta från den här tråden då blir det lugnare och det motsatta könet kan diskutera ifred om vilka skitstövlar vi är !

Det håller jag inte med om. Jag diskuterar gärna ämnet men då får det vara på saklig nivå.

Jag finner det även anmärkningsvärt att man ser mellan fingrarna på den här typen av stigmatiserande uttryck för att det rör män.

Hur skulle du själv ställa dig till någon som sa att svarta mördar och sedan skulle vilja diskutera ämnet.
Jag tycker det är mer anmärkningsvärt att män våldtar än att några män känner sig orättvist utpekade.

Tror du kan tala för dig själv !
Bra försök men jag kör inte på skuldbeläggande så jag klär mig precis hur jag vill

+ att jag inte får en tråd om hur kvinnor är så jävla utsatta för sexuella ofredanden från män att man funderar på att dela upp efter kön på festivaler till att handla om hur synd det är om män som måste ta in fakta om hur överrepresenterade män är i våldsstatistiken

Det är mansrollen det är fel på och tar man det personligt som man så har man missat poängen och fått ont i hjärtat helt i onödan

@skerper, @Remmer jag tycker att den rådande mansbilden är fett förnedrande för alka snälla normala män (dvs majoriteten av alla män) eftersom den säger att män är inkompetenta korkade äckliga svin som inte kan bete sig. Hur kan ni som påstår att ni är snälla trevliga män inte protestera mot den bilden? Varför skriker ni inte högt att 'Nej, det inte okej att ta på en annan människa utan samtycke. Nej, det är inte okej att dra sexistiska skämt.' Varför blir ni inte förbannade på de individer som förstör för kollektivet utan på dem utanför kollektivet som blir utsatta? Jag är seriöst nyfiken.

Tråden började med att handla om tafsande på konserter/festivaler/folksamlingar men om man fokuserar på våldtäkter så verkar verkligheten se ut ungefär såhär:

Nästan alla som våldtar är män. (99,2%, källa: BRÅ)
Den biten tror jag inte att någon med sansen i behåll ifrågasätter. Även manliga våldtäktsoffer våldtas företrädesvis av andra män.

Nästan alla kvinnor våldtas inte. (ca 98%, källa: BRÅ)
Den siffran kommer från djupintervjuer i BRÅ:s nationella trygghetsundersökning, och det är väl ingen högoddsare att där kan rymmas ett rejält mörkertal. Antalet anmälningar för våldtäkt ligger runt 5000-6000/år, samtidigt har en stor andel av brottsoffren anmält fler än en händelse - 36% av alla utsatta har blivit våldtagna mellan 2 och 9 gånger.

Nästan alla män våldtar inte. (ca 1000 misstänkta våldtäktsmän/år = ca 0,025%, källa: BRÅ)
Även här står en andel av de misstänkta för fler än en händelse. Om vi tar höjd för ett mörkertal på 1:10 betyder det att 0,25% av alla män över 15 årligen misstänks för våldtäkt, och det är rimligt att anta att ett antal av dessa är återkommande/återfallande. Jag väljer att nämna antal misstänkta snarare än antal fällande domar, eftersom jag tror att det är riskfritt att anta att betydligt fler skyldiga misstänkta frias i domstol än oskyldiga misstänkta döms i domstol.

Hur kan ni som påstår att ni är snälla trevliga män inte protestera mot den bilden? Varför skriker ni inte högt att 'Nej, det inte okej att ta på en annan människa utan samtycke. Nej, det är inte okej att dra sexistiska skämt.' Varför blir ni inte förbannade på de individer som förstör för kollektivet utan på dem utanför kollektivet som blir utsatta? Jag är seriöst nyfiken.
Jag kastar in en fundering fast jag inte hör till de tillfrågade.
När jag försöker se min egen roll i sammanhanget så känns den inte alldeles självklar. Du frågar varför man inte skriker högt att det inte är ok att ta på en annan människa utan samtycke, jag frågar vem jag skall skrika på och när? I den mån det förekommer i min närhet så tror f-n jag skriker högt, men jag är inte medveten om att det sker i min närhet. Under de 25 år jag arbetat yrkesmässigt med evenemang som bl a konserter och festivaler har jag inte en enda gång uppmärksammat sexuella ofredanden i publiken - naturligtvis har det ju förekommit, men jag har inte vetat om det och således inte haft möjlighet att reagera på det. Jag har aldrig heller noterat det när jag själv varit publik. Jag har inga egna barn, och med de numera vuxna bonusbarn jag haft har det funnits en levande och positiv diskussion om respekt för andras kroppsliga och själsliga integritet.
Sexistiska skämt förekommer sällan i mitt umgänge, varken privat eller på jobbet, och i den mån det förekommer så är det inget som är särskilt efterfrågat. Dessutom, i den mån det alltså ändå förekommer så kan jag ärligt säga att det företrädesvis är kvinnor (eftersom jag numera jobbar på en påtagligt kvinnodominerad arbetsplats) som står för dem. Kända våldtäktsmän eller för den delen gränslösa tafsare har inte heller någon social fristad i mitt umgänge. Tro inte för ett ögonblick att jag inte är "förbannad på de individer som förstör för kollektivet", men de individerna är alltså de dömda och därmed mer eller mindre kända. De för mig okända och kanske inte ens anmälda gärningsmännen känns litet diffust att vara förbannad på.
Jag har aldrig själv våldtagit någon, eller tafsat på någon som inte önskat det. (Om det funnits någon diskrepans mellan önskat och utfört tafsande så väger det snarare över åt andra hållet... )
Jag lever alltså ett i allt väsentligt välanpassat och okontroversiellt liv och umgås huvudsakligen med ungefär lika välanpassade medmänniskor där jag inte har kännedom om att någon enda man vare sig våldtagit eller ofredat sexuellt. Det är nog rätt vanligt att man väljer ett umgänge där värderingar lika ens egna dominerar, vare sig man är tonårig tafsande pojke eller medelålders otafsande man.

Det jag vill komma fram till är att jag, när jag försöker se hur jag konkret kan påverka i en positiv riktning, landar i att förutsättningarna är litet begränsade.
Och det handlar ju inte alls om mig, det är jag helt på det klara med - men frågan var ju ställd så.

Nästan alla som våldtar är män. (99,2%, källa: BRÅ)
Den biten tror jag inte att någon med sansen i behåll ifrågasätter. Även manliga våldtäktsoffer våldtas företrädesvis av andra män.
Jag antar att även våldtäkter mot barn räknas in? Hur många procent av alla våldtäkter är mot barn?

Jag antar att även våldtäkter mot barn räknas in? Hur många procent av alla våldtäkter är mot barn?
Frågan är kanske inte helt självklar att besvara, eftersom det finns en ganska allmän uppfattning om begreppet våldtäkt medan det inom brottsrubriceringen våldtäkt kan rymmas ett spann av gärningar. Men klumpar man ihop domar för de fyra brottsrubriceringarna våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn och grov våldtäkt mot barn så utgör de två sistnämnda ungefär 40%.
(Min egen helt ounderbyggda gissning är att andelen i verkligheten är lägre, eftersom jag tror att mörkertalet inte är riktigt lika stort ifråga om barn.)

@Remmer Du tycks dessutom tro att män är väldigt diskriminerade och hatade i samhället, hur vore det om du såg dig omkring och tog in verkligheten? Obs! Inte SDs vanföreställningar.

Nej, det tror jag inte. Det finns däremot en liten grupp feminister som gör sitt bästa för att splittra samhället och de har tyvärr fått visst inflytande och delvis lyckats sprida sin propaganda. Att du kan säga saker som ovan är så anmärkningsvärt. Byt ut det mot en annan grupp och du hade sannolikt blivit avstängd. T.o.m. med risk för att bli åtalad.

Men varför kan du inte diskutera företeelsen istället för att vränga ord?
Inget @Mia_R skriver är ju inkorrekt, inte ens språkligt sett så varför skyggar du för ämnet?
Nu blir jag besviken, att en del användare inte säger sig förstå logiken i det Remmer visar på må väl vara hänt men att en moderator på forumet gör samma tycker jag är riktigt dåligt. Om det är sant att du inte förstår så gör som Remmer föreslog, byt ut män mot araber, muslimer eller judar och inläggen är fortfarande "sanna" men ligger på gränsen eller inom ramen för hets mot folkgrupp trots att de är "sanna" i era ögon. Problemet (ett av dem) är att de inte är det, de är sanna bokstavligt men inte språkligt.

Nu blir jag besviken, att en del användare inte säger sig förstå logiken i det Remmer visar på må väl vara hänt men att en moderator på forumet gör samma tycker jag är riktigt dåligt. Om det är sant att du inte förstår så gör som Remmer föreslog, byt ut män mot araber, muslimer eller judar och inläggen är fortfarande "sanna" men ligger på gränsen eller inom ramen för hets mot folkgrupp trots att de är "sanna" i era ögon. Problemet (ett av dem) är att de inte är det, de är sanna bokstavligt men inte språkligt.

Jag har svårt att se att de inte förstår men de får uppenbarligen ut någonting av att sprida manshatande propaganda. Sannolikt tycker de att det är underhållande.

Senast ändrad:
Nej, det tror jag inte. Det finns däremot en liten grupp feminister som gör sitt bästa för att splittra samhället och de har tyvärr fått visst inflytande och delvis lyckats sprida sin propaganda. Att du kan säga saker som ovan är så anmärkningsvärt. Byt ut det mot en annan grupp och du hade sannolikt blivit avstängd. T.o.m. med risk för att bli åtalad.
Strawman.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka