Göteborgskalaset överväger könsuppdelad publik

Nu blir jag besviken, att en del användare inte säger sig förstå logiken i det Remmer visar på må väl vara hänt men att en moderator på forumet gör samma tycker jag är riktigt dåligt. Om det är sant att du inte förstår så gör som Remmer föreslog, byt ut män mot araber, muslimer eller judar och inläggen är fortfarande "sanna" men ligger på gränsen eller inom ramen för hets mot folkgrupp trots att de är "sanna" i era ögon. Problemet (ett av dem) är att de inte är det, de är sanna bokstavligt men inte språkligt.
Nej. Du har fel.
Och du fokuserar också fel. Sorgligt.

Jag pratar inte om bilden som syns i media alls utan om den som skapas och reproduceras i till exempel rättsväsendet i alla rent ut sagt idiotiska friande domar i våldtäktsmål.

Hur ser den bilden ut och hur menar du att den reproduceras? Sexbrott är svåra rent rättsligt då det ofta finns brist på bevis. Dessutom ska det bevisas utom rimligt tvivel att den åtalade är skyldig. Därmed blir det standard att förövaren går fri men det är så en rättsstat fungerar.

Jag håller faktiskt inte med om att den rådande mansbilden är förnedrande. Visst finns det vänsterfeministiska grupperingar som för agendan och försöker svartmåla män framförallt i medier men det har inte så mycket att göra med mansbilden överlag.

Anledningen till att jag inte reagerar som du tycker att jag borde beror på att jag inte anser att jag har ansvar för hur andra män beter sig.

Du sitter i vartannat inlägg och propagerar för en mansbild som jag tycker är grymt förnedrande.

Och ja, du (och de som har liknande åsikter) sitter med ett för jävla stort ansvar för hur andra män beter sig. Det spelar ingen roll om du inser det eller inte, du sitter där med det ansvaret ändå. Och vad gör du med det? Jo, du försöker att komma undan som en slingrande ål och flytta det ansvaret till de utsatta kvinnorna. Gång på gång. Inlägg efter inlägg.

Nästa gång du ser någon man bete sig respektlöst i tal eller fysik mot kvinnor (i grupp eller enskilt). Vad tänker du göra då? Tänker du ta ditt ansvar? Eller tänker du försöka hitta "felet" på kvinnan som gör att det manliga äcklets beteende blir försvarbart i din förvridna värld, så att du slipper undan ditt ansvar? Den där korta kjolen. Eller den där toppen. Eller sminket. Eller det långa håret. Eller det där leendet. Eller vad skit som helst.

varför tar ni det då som en personlig förolämpning när vi som står utanför manskollektivet talar om vilka upplevelser vi har och hur vi hade velat ha det i stället?
Varken jag eller någon annan man jag känner till har uppfattat det som en personlig förolämpning när kvinnor talar om sina upplevelser eller hur de hade velat ha det istället.
Vad jag känner kan uppfattas störande är väl möjligen när det resoneras i termer kring de du anförde i det inlägg jag citerade, när du ifrågasätter varför Vi Snälla Män inte bryr oss.
Varför är det så inihelvete vanligt att bli antastad men inga män någonsin ser beteendet?
Jag är litet osäker på varifrån du fått uppfattningen att jag skulle sitta inne med svaret på den frågan.
En teori skulle kunna vara att den som antastar någon genom tafsande i många fall gör det så diskret och anonymt som möjligt, för att inte bli uppmärksammad av andra, jag skulle kunna tänka mig att det ligger litet grann i själva sakens natur. Och i linje med det, även om det inte är till någon tröst, så uppmärksammar jag inte särskilt många ficktjuvar, rattfyllon eller skattesmitare heller.
Det är kanske inte något som ni skulle reagera på heller? Men den känslan av äckel, förnedring och bortskalande av egenmakten över min kropp är lika stark som när puckot på en fulla bussen försökte ta bowlinggreppet på mig.
Det beror förstås på omständigheterna huruvida jag skulle reagera eller ej. Om den utsatta tjejen själv skulle reagera och markera att det är oönskat, så skulle jag sannolikt reagera - och i synnerhet om uppmaningen att sluta inte hörsammades. I realiteten just i krogmiljö lämnar jag gärna konfrontationer med fulla och dumma män till ordningsvakter eller klubbvärdar, kanske inte så förvånande.

I realiteten just i krogmiljö lämnar jag gärna konfrontationer med fulla och dumma män till ordningsvakter eller klubbvärdar, kanske inte så förvånande.

Intresserad; tar du ditt ansvar och anmäler det till vakter och värdar? Eller tittar du bara bort och hoppas att någon annan eller vakterna reagerar? Det är nämligen som natt och dag i förhållande till det ansvar du och jag delar som män.

Jag kan förstå försiktighetsprincipen. Att man faktiskt bör eskalera ärendet till vakter eller poliser, om situationen riskerar att urarta. Men då gäller det att man ser till att det blir gjort.

Intresserad; tar du ditt ansvar och anmäler det till vakter och värdar? Eller tittar du bara bort och hoppas att någon annan eller vakterna reagerar?
Som sagt, mycket beror på omständigheterna. Men ser jag till det antal händelser som jag rapporterar/tipsar/uppmärksammar polis och ordningsvakter om på årsbasis, utan att gräva ner mig i självförhärligande exempel, så är jag ganska trygg i mitt jakande svar.

Du sitter i vartannat inlägg och propagerar för en mansbild som jag tycker är grymt förnedrande.

Och ja, du (och de som har liknande åsikter) sitter med ett för jävla stort ansvar för hur andra män beter sig. Det spelar ingen roll om du inser det eller inte, du sitter där med det ansvaret ändå. Och vad gör du med det? Jo, du försöker att komma undan som en slingrande ål och flytta det ansvaret till de utsatta kvinnorna. Gång på gång. Inlägg efter inlägg.

Nästa gång du ser någon man bete sig respektlöst i tal eller fysik mot kvinnor (i grupp eller enskilt). Vad tänker du göra då? Tänker du ta ditt ansvar? Eller tänker du försöka hitta "felet" på kvinnan som gör att det manliga äcklets beteende blir försvarbart i din förvridna värld, så att du slipper undan ditt ansvar? Den där korta kjolen. Eller den där toppen. Eller sminket. Eller det långa håret. Eller det där leendet. Eller vad skit som helst.

Vad anser du är förnedrande i min mansbild?

Att du säger att jag har ett ansvar betyder inte att jag har det. Jag har inget ansvar för andra människors beteende om vi ser till det formellt.

Sedan har staten i alla tider försökt att använda medborgarna i politiska syften men det är inget jag beaktar. Förändringar görs genom politiska beslut som belönar ett korrekt beteende och straffar ett inkorrekt beteende. Det är också därför jag förespråkar ett förbud för festivaler som inte kan garantera sina gästers säkerhet.

Vad anser du är förnedrande i min mansbild?

Att du säger att jag har ett ansvar betyder inte att jag har det. Jag har inget ansvar för andra människors beteende om vi ser till det formellt.

Sedan har staten i alla tider försökt att använda medborgarna i politiska syften men det är inget jag beaktar. Förändringar görs genom politiska beslut som belönar ett korrekt beteende och straffar ett inkorrekt beteende. Det är också därför jag förespråkar ett förbud för festivaler som inte kan garantera sina gästers säkerhet.

Om vi som samhälleliga medborgare blundar för allt annat än ansvar som står nedskrivet i lagboken så är vi inget annat än små pluttiga idioter som försöker att komma undan vårt ansvar som medmänniskor.

Jag förespråkar ett förbud mot victim-blaiming. Hur många år i fängelse eller hur höga böter vill du ha för att ha vägrat att se ditt ansvar?

för ett ögonblick att jag inte är "förbannad på de individer som förstör för kollektivet", men de individerna är alltså de dömda och därmed mer eller mindre kända. De för mig okända och kanske inte ens anmälda gärningsmännen känns litet diffust att vara förbannad på.
Jag har aldrig själv våldtagit någon, eller tafsat på någon som inte önskat det. (Om det funnits någon diskrepans mellan önskat och utfört tafsande så väger det snarare över åt andra hållet... )
Jag lever alltså ett i allt väsentligt välanpassat och okontroversiellt liv och umgås huvudsakligen med ungefär lika välanpassade medmänniskor där jag inte har kännedom om att någon enda man vare sig våldtagit eller ofredat sexuellt. Det är nog rätt vanligt att man väljer ett umgänge där värderingar lika ens egna dominerar, vare sig man är tonårig tafsande pojke eller medelålders otafsande man.
Det här tycker jag är jättekonstigt

Att man måste ha det i sin närhet för att engagera sig , man måste ha en fällande dom för att engagera sig samtidigt som man vet att det är en orättvisa det finns ett enormt mörkertal för

Dessutom:
Hur många går till sina vänner och berättar att de våldtagit någon??
Våldtäktsmän och tafsare har vänner dom med och tror knappast att alla deras vänner vet vad de gjort eller skulle tycka det var okej

Nej det brukar vara så att ingen känner någon våldtäktsman eller sexist eller tafsare -- du känner ingen som blivit våldtagen heller gissar jag? Känner ingen tjej eller kvinna som blivit ofredad eller tafsad på eller våldtagen? Då har ni haft tur i din omgivning -- grattis!! Men sådant är inte heller något man som kvinna brukar berätta om och sprida ut till alla i bekantskapskretsen .... Inte med misstron som finns och människor som inte kan ge sitt stöd till kvinnan förrän gärningsmannen anmälts och fällts

Och visst alla engagerar sig inte över saker som inte drabbar dom själva och du har annat du bryr dig om istället men det känns bara jättefrämmande för mig att tänka så runt välkända orättvisor

Till exempel så känner jag ingen som blivit skjuten till döds av rasistiska poliser i USA ändå gör det ju så jävla ont att veta att det händer ,att det finns så många fall som inte blir uppmärksammade , att skyldiga inte döms som dom borde
Det känns inte "diffust" alls trots att jag inte vet namnet på alla och jag inte sett det med egna ögon , trots att ingen blivit dömd , jag är ändå förbannad för det enda jag behöver veta för att bli förbannad är att det är en förjävlig orättvisa
Skulle aldrig falla mig in att skriva om hur många som INTE blir mördade av polisen för sin hudfärg och hur jag inte känner någon polis som dödat någon och vad jag nu skulle kunna hitta på för anledning att inte bry mig

Det här tycker jag är jättekonstigt

Att man måste ha det i sin närhet för att engagera sig , man måste ha en fällande dom för att engagera sig samtidigt som man vet att det är en orättvisa det finns ett enormt mörkertal för
Jag är öppen, på fullt allvar, för dina konkreta och konstruktiva förslag på hur jag personligen och i den tillvaro jag beskrivit, kan påverka påtagligt.

Precis som du säger saknar många i allt väsentligt möjlighet att känna till vilka enskilda personer i omgivningen som är brottsoffer respektive (anmälda eller inte anmälda) gärningsmän, med mindre än att man uttryckligen frågar varje person och hoppas på ärligt svar. Du frågar/antar att jag inte känner någon som blivit våldtagen eller sexuellt ofredad, och svarar själv på din fråga - att det är ju inte något man pratar om. Naturligtvis finns det kvinnor i min bekantskapskrets som blivit tafsade på och våldtagna, men jag känner bara till två som blivit just våldtagna. Det innebär, för tydlighets skull, inte att jag accepterar våldtäkter eller förringar dem.

I linje med din liknelse om rasistiska poliser i USA - hur engagerar du dig själv för att motverka det? Östeuropeisk trafficking? Barnsexhandel i Thailand? IS sexhandel och stympande i nordafrika? Eller för att ta något mer närliggande, hur engagerar du dig mot rattonykterhet och mot narkotikahandel?

Naturligtvis inser jag att det jag skriver kan tolkas som undvikande av ansvar, om man så önskar.

Om vi som samhälleliga medborgare blundar för allt annat än ansvar som står nedskrivet i lagboken så är vi inget annat än små pluttiga idioter som försöker att komma undan vårt ansvar som medmänniskor.

Det kan jag väl till viss del hålla med om. Fast det är upp till varje individ att avgöra hur detta ansvar ska se ut. I Sverige har vi nu i flera decennier fört en politik som splittrar medborgarna.

Det är få som tar ansvar för individer de inte känner någon samhörighet med. Mycket riktigt struntar folk i om de ser att brott begås i dagens Sverige om inte de eller deras anhöriga är inblandade. Jag må vara ensam på detta forum om att vara öppen med denna inställning men i praktiken är det få som agerar annorlunda.

Mycket riktigt struntar folk i om de ser att brott begås i dagens Sverige om inte de eller deras anhöriga är inblandade. Jag må vara ensam på detta forum om att vara öppen med denna inställning men i praktiken är det få som agerar annorlunda.

Nej. Det gör inte "folk". Det finns gott om "folk" med civilkurage. Och gott om "folk" som ser alla människor som deras medmänniskor.

Du har rätt i att det finns en strömning åt extremhögern där egoismen råder som enda ledmotiv. Men det är fortfarande bara en hyfsat liten andel av oss stolta svenskar som har sådana åsikter.

Fast börjar inte den där retoriken bli litet sliten snart? "De flesta tycker som jag/vi, men det är bara vi stolta rakryggade klarsynta fosterlandsvänner som säger sanningen högt?"

Ja, du har väl rätt där. De flesta har ett visst civilkurage, även jag. Fast utvecklingen tror jag inte är positiv utan att vi ser ett minskat civilkurage. Det är min uppfattning.

Nej. Det gör inte "folk". Det finns gott om "folk" med civilkurage. Och gott om "folk" som ser alla människor som deras medmänniskor.

Du har rätt i att det finns en strömning åt extremhögern där egoismen råder som enda ledmotiv. Men det är fortfarande bara en hyfsat liten andel av oss stolta svenskar som har sådana åsikter.
Skulle inte tro det .Folk är mer intresserada att ta upp mobilen och filma eller ta bilder att lägga ut på twitter eller FB än att hjälpa någon människa i nöd eller bara gå förbi som inget hänt .

Ja, du har väl rätt där. De flesta har ett visst civilkurage, även jag. Fast utvecklingen tror jag inte är positiv utan att vi ser ett minskat civilkurage. Det är min uppfattning.
Jag tror att frågan om civilkurage - och jag tror också att det är i avtagande - hänger ihop med den tilltagande individualiseringen i samhället. Samma grundorsaker som gör att exempelvis föreningslivet ser helt annorlunda ut idag än för bara 30-40 år sedan. Jag tror inte det har så mycket med partifärger att göra utan mer med den postindustriella utvecklingen i stort, även om vissa politiska inriktningar ivrar mer för individ och andra för kollektiv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka