för ett ögonblick att jag inte är "förbannad på de individer som förstör för kollektivet", men de individerna är alltså de dömda och därmed mer eller mindre kända. De för mig okända och kanske inte ens anmälda gärningsmännen känns litet diffust att vara förbannad på.
Jag har aldrig själv våldtagit någon, eller tafsat på någon som inte önskat det. (Om det funnits någon diskrepans mellan önskat och utfört tafsande så väger det snarare över åt andra hållet... )
Jag lever alltså ett i allt väsentligt välanpassat och okontroversiellt liv och umgås huvudsakligen med ungefär lika välanpassade medmänniskor där jag inte har kännedom om att någon enda man vare sig våldtagit eller ofredat sexuellt. Det är nog rätt vanligt att man väljer ett umgänge där värderingar lika ens egna dominerar, vare sig man är tonårig tafsande pojke eller medelålders otafsande man.
Det här tycker jag är jättekonstigt
Att man måste ha det i sin närhet för att engagera sig , man måste ha en fällande dom för att engagera sig samtidigt som man vet att det är en orättvisa det finns ett enormt mörkertal för
Dessutom:
Hur många går till sina vänner och berättar att de våldtagit någon??
Våldtäktsmän och tafsare har vänner dom med och tror knappast att alla deras vänner vet vad de gjort eller skulle tycka det var okej
Nej det brukar vara så att ingen känner någon våldtäktsman eller sexist eller tafsare -- du känner ingen som blivit våldtagen heller gissar jag? Känner ingen tjej eller kvinna som blivit ofredad eller tafsad på eller våldtagen? Då har ni haft tur i din omgivning -- grattis!! Men sådant är inte heller något man som kvinna brukar berätta om och sprida ut till alla i bekantskapskretsen .... Inte med misstron som finns och människor som inte kan ge sitt stöd till kvinnan förrän gärningsmannen anmälts och fällts
Och visst alla engagerar sig inte över saker som inte drabbar dom själva och du har annat du bryr dig om istället men det känns bara jättefrämmande för mig att tänka så runt välkända orättvisor
Till exempel så känner jag ingen som blivit skjuten till döds av rasistiska poliser i USA ändå gör det ju så jävla ont att veta att det händer ,att det finns så många fall som inte blir uppmärksammade , att skyldiga inte döms som dom borde
Det känns inte "diffust" alls trots att jag inte vet namnet på alla och jag inte sett det med egna ögon , trots att ingen blivit dömd , jag är ändå förbannad för det enda jag behöver veta för att bli förbannad är att det är en förjävlig orättvisa
Skulle aldrig falla mig in att skriva om hur många som INTE blir mördade av polisen för sin hudfärg och hur jag inte känner någon polis som dödat någon och vad jag nu skulle kunna hitta på för anledning att inte bry mig