Vi har klarat oss bra. Inte ett enda strömavbrott - nergrävda ledningar är bra skit...
Ett naturhinder i paddocken kan jag leva med.
12295394_10153302506677404_6913764240435940588_n.jpg

(detta är andra stora grenen som släpps från samma träd - som nu till och med maken inser att vi måste ta ner...)

Sen blev det lite intressant för barnen att ta sig till skolan i morse. De åker skolbuss åt varsitt håll. Den ena bussen blev inställd pga att den inte tog sig fram till byn. Den andra körde en lång omväg för att ta sig hit. Träd över småvägarna, överallt. Men, vi kan leva med det också.

Varje gång vinden tar tag i det av taket som är kvar och det knakar och brakar hoppat jag en halvmeter i soffan. Jag var rädd för stormar innan detta då jag har hemska minnen efter både gudrun och per. Hur ska det bli efter detta...

Tack och lov hade alla hästar vett nog att gå in i ligghallen så de var i tryggt förvar. Det verkar som att allt klarat sig på gården. Förra gången hade vi flera träd som vält i en hage.
Det var verkligen starka vindar igår.

Får även stockholmare hoppa in här?

SMHI hade inte utfärdat någon varning för Sthlms län, men det blåste en hel del ändå. Uppskattar styrkan till ungefär 15 m/s när det var som allra värst. Det märktes hemma hos oss genom att allt skräp som stod nere på pappas släp låg spritt i en radie av ungefär 3 m runt släpet, soptunnorna vält (alltså inte flugit iväg, utan bara ramlat "rakt fram", lyckligtvis...) och att några plaststolar som stod på balkongen resp. altanen hade blåst omkull. Känns dock, lyckligtvis, väldigt lindrigt i jämförelse med alla som bor söderut...
15 m/s är det ofta här nere. Det är som en helt vanlig dag, bara "lite blåsigt". Har tom kört mina ponnys i sådana vindstyrkor.

Nu har det mojnat i Blekinge också, knappa 20 m/s i byarna här nu
ett tiotal takpannor tillbakalagda på hustaket annars var allt säkrat
Något träd har rasat i skogen då det inte bara är granar jag ser ut på idag

Här klarade också allt sig. Ett träd som vält inne i vår lilla dunge men det gör inget. Alla tak intakta :up: Strömmen har kommit tillbaka (var alltså bara utan ström ca 12 timmar) men försvann just några minuter igen. Får hoppas den har kommit för att stanna nu :)

Karlshamn, västra Blekinge. Jag trodde att fönstren skulle blåsa in i natt men allt var helt i morse. Längs promenadstråket vid havet har många stora träd vält eller knäckts men annars verkar stan ha klarat sig bra. Strömlösa blev vi aldrig.

Det har blåst som vanligt idag, 15 m/s är ju bara friskt :D.

Usch, jag hatar blåst. Skulle krevera om det blåste 15 sekundmeter var och varannan dag. Håller tummarna för att era hus och träd får stå kvar därnere :) Här är det strålande sol och krispig vinterluft nu!

Får även stockholmare hoppa in här?

SMHI hade inte utfärdat någon varning för Sthlms län, men det blåste en hel del ändå. Uppskattar styrkan till ungefär 15 m/s när det var som allra värst. Det märktes hemma hos oss genom att allt skräp som stod nere på pappas släp låg spritt i en radie av ungefär 3 m runt släpet, soptunnorna vält (alltså inte flugit iväg, utan bara ramlat "rakt fram", lyckligtvis...) och att några plaststolar som stod på balkongen resp. altanen hade blåst omkull. Känns dock, lyckligtvis, väldigt lindrigt i jämförelse med alla som bor söderut...

Alltså du beskriver där 3 av 7 dagar/genomsnittlig Skånevecka :D

Här blåste mest vid 22. I typ slutscenen av Bron insåg vi att vi inte surrat fast plåttaket på vedskjulet ordentligt o en del bestämde sig för att repa båda våra bilar. I övrigt inte värre än vanligt. Hästarna var vakna vid halv sex för då hade det börjat en sväng igen, normal är min en stendöd zombie måndag morgon den tiden, inget får honom att lyfta nosen från bädden på en bra stund. Nu stod han upp, vaken.

Här är en till som bor blåsigt, max 200 meter från havet skulle jag tro. Blåser ofta här året om. Har blåst byvindar på 22m/s rätt ofta dom senaste veckorna så det mullrar i huset.. Aldrig slagit mig att man kan bo nånstans där det blåser mindre, trodde det var normalt :D Något år sen var jag dock irriterad över det efter flera månaders vindbuller i öronen, då började det kännas tröttsamt tillslut när det aldrig var tyst.

@Shetlandskusk @the_connemara
Milda makaroner! :eek:
Här i Sthlm börjar man fundera på varför SMHI inte utfärdat någon vädervarning vid de vindstyrkorna... :D
Det var utfärdat klass 2 varningar och det hade även hållits samverkanskonferance på telefon tidigare på dagen med anledning av den annalkande stormen, det står i varenda tidning och varit fullt på nyheterna inför, under och efter stormen. Det kräver dock att man följer med nyheterna om man vill veta vad som händer. :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur