Rapport från Bjärehalvön: Det blåser. Mycket. Men hästarna är i stallet och katterna sover, även om de kollade bekymrat mot fönstren när det drog igång. Kom på att jag glömde flytta soptunnorna när jag läste denna tråd men det är inte läge att gå ut och göra det nu (och de lär ha flyttat sig själva redan). Hoppas beskedet att kulmen skulle vara nådd vid midnatt gäller, om inte annat för att kunna sova. Dessa djävla adventsstormar, ska det vara någon slags tradition eller?

De sänkte till klass 1-varning i Kalmar län tidigare idag (var en tvåa redan i går kväll). Klass 2-an står kvar på Öland och ute över Kalmarsund och Östersjön.
Såg nyss att de stängt Ölandsbron för vindkänsliga fordon. 29 m/s i byarna.

tillägger att det väntas kulminera här kl 4 i natt, så än kan det hända mer...

Senast ändrad:
Jag måste säga att jag tycker att det är läskigt nu. Men det är ändå klart bättre än när jag bodde i min förra lägenhet. Då sov jag vid ett stort fönster, och när vinden tryckte på där bara väntade jag på att glaset skulle gå sönder och splittras över hela mig :eek:

Möjligen har det börjat avta lite grann här nu, det är åtminstone lite tystare utanför tycker jag.

Är i alla fall glad åt att vara hemma och inte som adventsstormen 2011 i ett flygplan från Stockholm. Där man glatt meddelade efter starten på eftermiddagen att vi ska "försöka" att landa i Ängelholm. Sedan märkte man på väg ner för landning att det blåste för hårt, testade en vända upp mot Landvetter men fick njet där med - och blev tvungna att välja alternativet Kastrup. Och jag skulle komma hem i tid för att ta in mina hästar hade jag tänkt. Det var obehagligt på väldigt många sätt, men hästarna blev insläppta av en räddande ängel och planet kom ju uppenbarligen ner lyckligt.

Här har strömmen vart borta ca en halvtimme nu. Men det känns som om vinden avtagit lite. Eller så har den bytt riktning igen, men det hörs inte alls lika mycket.
Detta är på norra gränsen till Österlen

Har läst i HD's liverapportering att det flyger takpannor och står en ostadig byggställning och vinglar på vår gata. Är glad att vi inte parkerat utanför som vi brukar men bilen står bara ytterligare en gata bort. Funderar på om man ska gå och titta till bilen, känns som att det inte tar i lika hårt i byarna längre, men å andra sidan så kan det väl få vara ett problem för imorgon om det nu hänt något med den. Fick punktering igår för första gången i mitt liv så med den oturen borde bilen klara sig idag :idea::p

Mycket blåst här i hörby nu. Strömmen har blinkat men är kvar. Hästarna kom in redan vid 21, dvs 3h innan de brukar gå in :/. Får se hur tidigt de vill ut imorgon.

Hade helt missat storm varningarna så vatten karet och skottkärran har nog blåst iväg..
Har regnat ordentligt hela kvällen, lagom onödigt tycker jag. Är tillräckligt med vatten här sen innan :(

Märks att kulmen närmar sig här nu. Det blev nog lite friskare vindar än de förutspått...
Jag bor knappt 3 mil från Kalmar och där har man stängt Ölandsbron för all trafik nu pga drygt 30 m/s i byarna.
Nu ska jag fylla kaminen med ved en sista gång innan jag går o lägger mig och försöker sova lite. :D

Fy faan vad det blåste inatt, vaknade flera gånger av att det ven utanför fönstren. Uppenbarligen så hade någon busskur åkt iväg med...

Hur gick det för er i stormen? Jag har bara varit ut med hunden än så länge, vägrade noggrant att lyfta blicken och leta skador. Ni kan väl dela med er av era så länge, medan jag fyller kaffetanken så jag orkar med dagen? :D

Vid 23 tyckte jag att det tog i ordentligt, då skallrade det i hela huset. Sen somnade jag och när jag vaknat under natten tycker jag inte att det varit så farligt. Strömmen har gått under natten, men är tillbaka.

Fortfarande väldigt tråkigt väder.

Vid 00 bestämde sig vårt tak för att fara iväg. Bor i ett stort hyreshus på våning 8 av 8. Är väldigt kallt för isoleringen mellan taken flög iväg. Hyresbolaget säger vi ska stanna i lägenheterna. Knakar hela tiden precis ovanför vår lägenhet

Jag hade ordentligt blåst igår kväll och min markis gav upp. Fick gå upp och surra fast de lösa delarna så att de inte skulle slå igenom fönstret.
Nåja, skulle ändå byta markis till våren så ingen större skada skedd.

I övrigt var det inte så farligt med förstörda saker. Allt löst stod kvar när jag gick och la mig vid 1-tiden och så även imorse. Hunden var ute vid midnatt på sin kvällskiss och tyckte att det var okej. Hon är inte så känslig för väder :p

Vid 00 bestämde sig vårt tak för att fara iväg. Bor i ett stort hyreshus på våning 8 av 8. Är väldigt kallt för isoleringen mellan taken flög iväg. Hyresbolaget säger vi ska stanna i lägenheterna. Knakar hela tiden precis ovanför vår lägenhet
OJ! Fy så hemskt :eek:. Får ni information hur dom tänkt lösa erat boende? Ni kan ju inte bo där medans dom lagar taket tänker jag.

Jag tycker synd om alla er som drabbats - cyberkram till er!

Uppdatering från Visby här. Stormen nådde oss någon gång på morgontimmarna och jag väcktes i fem-snåret av ljudet av vindarna. Här i Visby har en inglasad balkong blåst in, men inga personskador. 4500 utan el och ett antal träd har blåst ned. Det känns inte som att det varit så otroligt mycket värre än en normal "höststorm" här på ön, men rätta mig gärna om jag har fel :) Mest verkar det ha blåst i Hoburg där det blåst 25 m/s i medelvind och 35,9 i byarna.

OJ! Fy så hemskt :eek:. Får ni information hur dom tänkt lösa erat boende? Ni kan ju inte bo där medans dom lagar taket tänker jag.

Jag tycker synd om alla er som drabbats - cyberkram till er!

Nej vet ingenting ännu. Vi har ju dock tak kvar mellan "himmeln" och vår lägenhet. Är nog bara yttersta taket som givit vika så skulle misstänka att vi kan bo kvar som vanligt. Dock har vi fått meddalnde från hyresbolaget om att hålla oss hemma om möjligt samt tömma förrådet på vinden på värdesaker eller saker som inte tål väta

I jämförelse med avblåst tak :eek: :down: är jag lyckligt lottad, ett knäckt plommonträd som ändå var fult efter att stora delar brutits av i omgångar i tidigare stormar. Nu står bara stammen kvar och trädet skulle ändå tas ner inför kommande växthusbygge. En stor gran - som också måste bort innan ett vackert glashus ska placeras i närheten - står däremot envist kvar.

Lite nerfallna träd utmed vägarna, men framkomligt där jag har kört. Hästarna fick stanna inne så jag får kollat över hagarnas status först när det är lite lugnare.

Får även stockholmare hoppa in här?

SMHI hade inte utfärdat någon varning för Sthlms län, men det blåste en hel del ändå. Uppskattar styrkan till ungefär 15 m/s när det var som allra värst. Det märktes hemma hos oss genom att allt skräp som stod nere på pappas släp låg spritt i en radie av ungefär 3 m runt släpet, soptunnorna vält (alltså inte flugit iväg, utan bara ramlat "rakt fram", lyckligtvis...) och att några plaststolar som stod på balkongen resp. altanen hade blåst omkull. Känns dock, lyckligtvis, väldigt lindrigt i jämförelse med alla som bor söderut...

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
878
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama