Göra sluta på töm?

Tigertofflan

Trådstartare
Det sidförande arbetet funkar kanon både på diagonalen och längs långsidan nu. Har börjat med öppna längs långsidorna nu, och han förstår vad det är jag vill, även om det inte går helt prickfritt ännu. Han böjer sig fint, och vi tar ett par steg i taget, går ut i en volt, tillbaka till spåret, går ett par steg till, gör en volt, osv.
I förrgår tänkte jag då så smått börja med slutan, även då på långsidan. KAOS. Det gick inte alls! Han förstod inte alls vad jag menade, och det slutade med att han började trampa på stället (inte som i piaff, mer som i "nu vet jag inte var jag ska ta vägen!"). Jag lade ner projektet fort och gick tillbaka till det han har lätt för.
Så..
Hur gör man en sluta på töm?
Var ska jag befinna mig i förhållande till hästen?
Hur får jag honom att böja sig i färdriktningen?
Ska jag fästa tömmarna annorlunda? Hur är lättast att ha dem?

Hjälp :crazy:
 
Sv: Göra sluta på töm?

Jag sänker yttertömmen för att få den sidförande, och... ja vad sjutton gör jag. Placerar mig så "jag" blir sidförande och ber om lite urholkning på inner. Funkade direkt även på ung häst, och efter bara ett par gånger räckte det med att jag markerade för sluta och när det var dax att gå rakt igen.

Det kan ju vara så att du ger lite motstridiga hjälper så inte hästen vet var den ska ta vägen?
 
Sv: Göra sluta på töm?

Det är oftast så simpelt som att du själv går i sluta.

Men man lär ju gå i en korrekt sluta, och hur man gör en sådan med tömmar, axlar och fötter på rätt plats, det är en annan historia...:p
Ibland lyckas man och ibland inte.
 
Sv: Göra sluta på töm?

Jag sänker yttertömmen för att få den sidförande, och... ja vad sjutton gör jag. Placerar mig så "jag" blir sidförande och ber om lite urholkning på inner. Funkade direkt även på ung häst, och efter bara ett par gånger räckte det med att jag markerade för sluta och när det var dax att gå rakt igen.

Det kan ju vara så att du ger lite motstridiga hjälper så inte hästen vet var den ska ta vägen?


Låter du yttertömen "runda" rumpan lite då? dvs befinner du dig ung. i rump nivå på sidan om hästen?
 
Sv: Göra sluta på töm?

Placerar mig så "jag" blir sidförande och ber om lite urholkning på inner.
Var är du då någonstans i förhållande till hästen?

Jag tömkör med spö och använder det som flyttande istället för tömmarna. Problemet vi egentligen får är att när jag försöker få in honom i en öppna böjer jag honom lite med inner hand, ger efter lite på ytter så att han kan böja sig, och lägger till spöet på yttersidan. Går själv innanför spåret, i princip brevid eller nästan bakom bakdelen. Det tar han som att han ska göra en skänkelvikning med ställningen i färdriktningen, vilket vi förövrigt inte har övat på än.
Leder jag då ut honom på spåret igen börjar han istället gå i nån slags förvänd sluta.. Han förstår inte riktigt att han ska böja sig åt "fel" håll, och jag har ingen aning om hur jag ska förklara det för honom...
 
Sv: Göra sluta på töm?

Nej, för då måste jag placera mig innanför hästen och då är jag inte sidförande längre. Jag går rakt bakom framdelen kan man väl säga, så bakdelen går innanför mig.
 
Sv: Göra sluta på töm?

Var är du då någonstans i förhållande till hästen?

Jag tömkör med spö och använder det som flyttande istället för tömmarna. Problemet vi egentligen får är att när jag försöker få in honom i en öppna böjer jag honom lite med inner hand, ger efter lite på ytter så att han kan böja sig, och lägger till spöet på yttersidan. Går själv innanför spåret, i princip brevid eller nästan bakom bakdelen. Det tar han som att han ska göra en skänkelvikning med ställningen i färdriktningen, vilket vi förövrigt inte har övat på än.
Leder jag då ut honom på spåret igen börjar han istället gå i nån slags förvänd sluta.. Han förstår inte riktigt att han ska böja sig åt "fel" håll, och jag har ingen aning om hur jag ska förklara det för honom...

Varför använder du spöt som sidförande? Blir inte det otroligt krångligt?

Nu skriver du öppna, men jag gissar att du menar sluta? Grundproblemet här tror jag är att du använder tokiga hjälper så din häst inte förstår. Du säger liksom emot dig själv. Placera dig så DU är sidförande, alltså på hästens yttersida i slutan, böj honom och sen liksom "föser" du honom åt sidan. Det kan vara lättare att göra bort från spåret några steg i början, än att följa staketet, man får prova sig fram.
 
Sv: Göra sluta på töm?

Nej, för då måste jag placera mig innanför hästen och då är jag inte sidförande längre. Jag går rakt bakom framdelen kan man väl säga, så bakdelen går innanför mig.

Tack då förstår jag betydligt bättre, blev förvirrad av töm diskussionen med yttre töm lägre ner. då förstår jag - tack!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 401
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp