Göra egen svängel

Niela

Trådstartare
Ja in med bilder på era egentillverkade svänglar=)

Vill ha tips och bilder för tänkte tillverka en jag med=)

Eller jag å jag.. bror som har svets skall göra en åt mig:D

Sv: Göra egen svängel

Jag har gjort flera, men har tyvärr inga bilder att visa just nu.

Men jag gjorde det ganska enkelt för mig och använde bara vanligt 1½" järnrör, ca 3mm tjockt, borrade hål för bult mitt på & hål för snabbfästen längst ut på sidorna. Sedan bockade jag till hållare av vanligt plattjärn (tiggde åt mig av hovis) som jag borrade hål för mittbulten i samt för fästbultarna till vagnen.
Kom bara ihåg att måtta ut avståndet mellan svängel och vagn korrekt om du väljer att ha en rak svängel, annars kommer "dunk-dunk-ljudet" som blir när svängeln slår i vagnen vid varje steg att driva dig till vansinne :P

Jag har gjort flera, men har tyvärr inga bilder att visa just nu.

Men jag gjorde det ganska enkelt för mig och använde bara vanligt 1½" järnrör, ca 3mm tjockt, borrade hål för bult mitt på & hål för snabbfästen längst ut på sidorna. Sedan bockade jag till hållare av vanligt plattjärn (tiggde åt mig av hovis) som jag borrade hål för mittbulten i samt för fästbultarna till vagnen.
Kom bara ihåg att måtta ut avståndet mellan svängel och vagn korrekt om du väljer att ha en rak svängel, annars kommer "dunk-dunk-ljudet" som blir när svängeln slår i vagnen vid varje steg att driva dig till vansinne :P

Vilka mått ska de va?=)

Jag har inge möjlighet med järn tyvärr men med 5 cm rundstav. De borde funka

Har för mig att jag måttade efter min ponny och fick det till att jag behövde 65cm mellan lina och lina. Men det kan ju vara olika, så mät först så är du säker .å:-)

Har för mig att jag måttade efter min ponny och fick det till att jag behövde 65cm mellan lina och lina. Men det kan ju vara olika, så mät först så är du säker .å:-)

Men vad är de jag ska mäta? hur får man fram typ att de ska va 65 cm?

Jag mätte bogbredd och noterade om hon behövde bredda sig bak ngt i trav och galopp, sen utgick jag från de måtten :)

Jag mätte bogbredd och noterade om hon behövde bredda sig bak ngt i trav och galopp, sen utgick jag från de måtten :)

Aha, ja jag vet ju inte ännu om hon breddar sig bak när vi kör, vi har ju inte kommit så långt med inkörningen.Men jag satsar nog på65 cm jag med när man beställer finns det bara 60 och 70 så då gör vi en mittimellan.Skulle de va för stort/litet gör vi bara en ny.
Men någestans måste man ju börja=)
Ska fia en till helgen, bilder får ni om ni vill se eländet sen haha

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 864
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
426
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 868
Senast: hastflicka
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar