Göra egen krans för ytterdörren i jul

Megs

Trådstartare
Precis som rubriken lyder.
Gör ni detta själv? Hur gör man och vad behöver man i material + redskap?

Jag är mest sugen på en ganska enkel variant med bara granris och kanske rött band och lite ”holly” eller så…
Har aldrig gjort kransar förrut men tänkte ge mig på det denna julen

Bilder på era verk!
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Oh vad kul, det måste jag med göra i år!

Jag gjorde en massa till en julmarknad vi hade med klubben ett år. Då använde jag inte bara vanligt granris för de kan bli lite tråkigt, utan blandade med buxbom från morsans trädgård :P
Hon hade även någon sorts buske som var grön året runt som jag använde som dekoration till själva "smycket" som bestod av röd rosett, ibland torkade bär och ibland torkade apelsinskivor.
Använde grön ståltråd och började med en lång gren som räckte hela vägen runt och fick bli stommen, och tryckte sedan ner mindre grenar i där. Dock tror jag den blir fylligare och rundare om du köper en sån färdig rund stomme från någon hobbyaffär. Ju mindre bitar du sätter i ju jämnare och finare brukar de bli, men då tar det också längre tid.
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Jag gör alltid kransar till jul, bådet ill mig själv, stallet och släkt & vänner!

Börjar med att tillverka halmstommar, detta helt enkelt av halm som jag lindar samman till en stadig krans med hjälp av balsnören.
Sen klipper jag granris i lagom små bitar (ju mindre bitar, desto tätare blir kransen) och lindar fast dessa med tunn ståltråd. Dekorerar med äpplen, torkad apelsin, kanelstänger, röda bär, vackra band, små rosetter etc. Vad man känner för helt enkelt! :)

Det är superenkelt och superroligt! :D
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Jag ska försöka ordna med bilder när jag sätter mig i helgen och gör lite kransar! *lova*
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Tycker kransar dekorerade med lammöron (växten!! inget annat) och tunn silvertråd blir väldigt vackra och är rätt enkla att göra. Är man ambitiös kan man ju fortsätta dekorera grundkransen med nakna vinterkvistar, pärlor och torkade växter. Såg hemma hos mamma att en sälgbuske av något slag hade burriga, stora, vita knoppar på grenarna nu (den måste tagit fel på årstiden), och de borde vara jättefina på en sån krans.... Som jag ändå inte kommer hitta göra iår. :p
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

jag har gjort en krans med granris och lingonris! jag använde ingen stomme, utan bara tog små buketter i taget och band fast i den förra liksom. om jag kommer ihåg ska jag fota nästa gång det blir ljust :-)
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Åh, det här går jag igång på :D

Ha rbundit alldeles för många kransar av alla de möjliga slag under åren. Och det går att göra så mycket mer än bara kransar. Har gjort hjärtan, granar, stjärnor, kuddar, bollar mm. Är utbildad blomsterdekoratör och arbetar en del i butik den här tiden av året så det har blivit en del.


Det lättaste att börja med är att linda runt en halmstomme. Dessa kan du antingen köpa eller göra själv. Det är superenkelt! Om du binder dem själv så se till att få den stadig och fast. Annars kan du köpa i någon blomsterbutik eller hobbyaffär. ett tips sedan är att klä stommen med tunn, svart väv. På så sätt undviker man att halmen skulle kunna lysa igenom om man inte lindar bra.

Gör ett hänge genom att använda en grov ståltråd som man fäster ordentligt på baksidan. Sedan är det bara att börja linda med någon form av spoltråd eller myrtentråd, lackad eller olackad. Använd lackad om den ska hänga utomhus på en dörr, då slipper man eventuella rostfläckar.
bara fantasin sätter gränser på hur och med vad man kan linda med! Mossa, löv, gran, tall, lavar, cypresser av olika slag. Likaså dekorationer. Det finns massor att leka med!!

Tyvärr har jag inga bilder att komma med pga att min kära sambo har lyckats radera allt på hårddisken och den är nu skickad på "lagning"... :mad:


Lycka till!!
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Vill se bilder juh! *inspiration*

Halm har jag hela ladan full med sa ska gora stommen av.

Ska ut o leta "holly" (vet ej vad det heter pa svenska) och granris i helgen :laugh:
Rott band borde vara latt att hitta...
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Vill se bilder juh! *inspiration*

Halm har jag hela ladan full med sa ska gora stommen av.

Ska ut o leta "holly" (vet ej vad det heter pa svenska) och granris i helgen :laugh:
Rott band borde vara latt att hitta...


Jag blev så inspirerad av er att jag var tvungen att göra en ikväll:D

Så här blev den:
091125004.jpg
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Oj, vad fin!
Har du sprayat fejksnö på den också eller är det bara som det blänker på sista bilden?

Nu är jag asinspirerad, ska sätta igång med halmstomme när jag kommer hem ikväll :D:banana:
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Det är nog barrens undersida som blänker av blixten, för jag har inte sprayat på något.
Jag ville ha den så naturligt som möjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

här är min krans! synnerligen hemmagjord, men det tycker jag är ganska charmigt :D
DSC00579.jpg
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Precis, jag vill ha en som ingen annan har och som är lite speciell så det är därför jag inte vill köpa en...

Din var också jättefin!:laugh:

*vill ha helg nu istället för att sitta (o bukemygla :angel:) på jobbet så jag kan ut o leta efter kransmaterial*
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Gör en stomme av grov ståltråd i den storlek du vill ha kransen.
Klipp sedan MASSOR av grankvistar ca 15-20 cm långa av det allra yttersta på grenarna - det som är mjukt.
Bunta dom 5-6 st i bukett och linda runt klen ståltråd 3 varv hårt längst ner. Lägg sedan första buketten på stommen och linda fast - hårt.
Lägg nästa över den första - minst 2/3 delar över och linda fast. Fortsätt varvet runt.
Det här gör en tjock och yvig krans - utan halmstomme.

Vill man fiffa till den lite tar man ene eller tallris o bryter av med.
Sen går man loss med band, svampar, tomtar, fåglar o kottar - allt efter egen smak.
Jag tycker enkelt är bäst så några tallkottar och rött band räcker.
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

Far inte tag pa granris...
J*kla u-land man bosatt sig i, de saljer ju knappt julgranar har ens...snart gar jag ut och snor kvistar fran grannens tuja hack... :mad::mad:
o inte vaxer det barrvaxter vilt inte... faan!
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

*kl*

Jag blev så inspirerad av er här i tråden att jag var tvungen att slänga ihop något själv också av det som fanns hemma.

Resultat:
DSC01962.JPG
 
Sv: Göra egen krans för ytterdörren i jul

*avis* :o

Har fortfarande fått tag på granris ens så börjar bli lite putt nu... hade ju världens planer juh...:cry::mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 114
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 714
Senast: lbb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 101
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp