Göra egen isolerad vattenbytta, tips önskas.

I

Isislover

Har ni nå bra tips på hur man kan isolera vattenbyttan ute i hagen så vattnet inte fryser så fort? Vi har inte råd att köpa någon Thermobar eller liknande just nu, så jag tänkte att det ju borde gå att fixa lite själv till en billigare peng. :)

Sv: Göra egen isolerad vattenbytta, tips önskas.

Isolera under o runt o lägg på ett frigolitlock på natten.

Det gör STOR skillnad bara att ha "dubbla" vattentunnor.

Är fortfarande grymt tacksam över tipsen från Fjordtokan! Har min "frigolit-fodrade-vattenbalja" för andra vinter, toppen. Tar bort ev is på morgonen, slår på 1 hink varmt vatten, likadant på kvällen + lägger på ett lock över natten. KANON!

Jamen precis så hade jag tänkt mig. Tack! :)

Å tack för dem! Mycket trevlig läsning. Nu kliar det i fingrarna. I helgen blir det bygga av. :)

Visst är det underbart att slippa vattenpaniken man alltid hade annars :D

Läste i en gammal hästbok ett knep att man lägger i en träbit i vattnet så minskar risken att det fryser på ytan, kanske kan förstärka effekten av isolerade baljan ytterligare? :)

En enklare variant har grannen, helt enkelt bara en stor (rund visserligen) balja med isolering och en mindre inuti.

Den här verkar dock himla mycket bättre!:idea:

Får nog samma effekt med en boll eller annat flytande föremål skulle jag tro. Tanken är att vattenytan ska störas genom att föremålet ska flyta runt.

Har i rejält varmt vatten varje morgon + någon stor PET flaska fylld med varmvatten men blir det mer än - 15 grader kallt så fryser det ändå. Rejält isolerade baljor med snö uppskottat mot kanten som extra isolering.Funderar på ellösning istället är less på att kånka.

Min sambo byggde denna förra vintern:

bild-194_124965128.jpg

Han byggde en låda i plyfa och isolerade invändigt med frigolit. Runt vattentunnan på utsidan (dvs den del som är inbyggd i lådan) lindade vi en frostvaktskabel som ser till att vattnet håller minst 5 grader. Vid temperaturer ner mot minus 10 klarar den sig utan frostvakten, men blir det kallare har vi den på under dagarna när tunnan är öppen. Drog ut kabeln igår kväll när jag tog in hästarna och fällde ner locket. Imorse var det isfritt trots -20 inatt. Så den fungerar super!

Ville bara meddela att min tunna har klarat -17 grader i natt med lock utan ens en ishinna.

Kl

Behöver mer tips!
Vi har lösdrift, har i dagsläget inte råd att köpa en thermobar för flera tusen. Fyra hästar.

Hur kan vi ordna vattentillgång dygnet runt?

Kan man ta en bandkabel och lägga i badkaret? Tänker att man bygger in ena kanten, så hästarna inte kommer åt kabeln. Eller är det helt vansinnigt? :o

Min sambo byggde denna förra vintern:

bild-194_124965128.jpg

Han byggde en låda i plyfa och isolerade invändigt med frigolit. Runt vattentunnan på utsidan (dvs den del som är inbyggd i lådan) lindade vi en frostvaktskabel som ser till att vattnet håller minst 5 grader. Vid temperaturer ner mot minus 10 klarar den sig utan frostvakten, men blir det kallare har vi den på under dagarna när tunnan är öppen. Drog ut kabeln igår kväll när jag tog in hästarna och fällde ner locket. Imorse var det isfritt trots -20 inatt. Så den fungerar super!

En sån ska jag bygga till nästa år då jag tydligen behöver mer isolering + värmekabel. Visar termometern - 15 grader är det i verkligheten betydligt kallare här, bor i ett blåshål, varit över - 30 C i flera dagar nu och kallare under natten. :eek:

Vad är locket gjort av. Den mörka delen som ligger mot vattenöppningen när lådan är stängd?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve