Sv: Göra egen isolerad vattenbytta, tips önskas.
Jag har byggt en isolerad balja, med hjälp utav två svarta runda plastbaljor i olika storlekar som jag köpt på biltema.
Därefter har jag tagit cellplast/frigolit och delat i bitar och lagt i det mellanrum som blivit mellan baljorna, jag har också sprayat i fogskum däremellan.
För att hästarna sedan inte ska komma åt isoleringen emellan baljorna har jag tagit avklippta remsor med aluminium tejp och tejpat över "isoleringsmellanrummet" som varit mellan tunnorna.
För att vara en sådan billg och enkel lösning är jag mycket nöjd med resultatet! Jag står i stall där det är en personal som jobbar på vardagarna fr kl.
7-16 och kvällar och helger sköter vi kollektivt i stallet. Ibland har det blivt en ishinna men inte alls sådär bottenfruset som det annars blir. Och en dag i förra veckan när det var närapå -20 grader under natten så hade jag fyllt på med varm vatten vid kl 19.30 kvällen innan och morgonen därpå så var det fortfarande isfritt!
Har då även ett lock som jag köpt från thermobar som är i frigolit. Det är till deras 40 liter baljor och funkar perfekt till min balja.
Dock kan det ibland frysa på om det är under typ -10 under dagen och inget lock är på, men oftast blir det då bara som en tunnare hinna över vattnet. Jag fyller alltid på varm vatten när jag är i stallet och hästarna är ute och personalen fyller också på med lite varmvatten om det är minusgrader ute för att hästarna ska dricka bättre och slippa helt iskallt vatten.