Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tror inte att alla som köper häst har som avsikt att låta den lida. Det är det som är så sjukt att folk tror. Hästen kan väl likaväl hamna hos någon som tar jätteväl hand om den, även om den är billig?

Finns väl ingen som tror att ALLA som köper häst har för avsikt att låta den lida!? Vore väl ett konstigt antagande?!

Visst kan den det, men den procentuella chansen är ju BETYDLIGT mindre! Och det är ju det som i slutändan är intressant.

Kicki :)

Jag tycker att det är vettigt att du verkligen funderar över detta, men som sagt, man bör inte ha häst om man inte kan tänka sig att stå ut med den fhela dess liv. Det bör varje ny hästägare tänka på. Jag tycker att du borde hitta boxplats till båda dit du ska flytta, eller helt enkelt stanna kvar där du är tills vidare. Det är ju lite som sommarkatter.. "nej nu ska vi hem från semestern, så nu åker vi och avlivar den här katten" (i bästa fall....) Varför ha ett djur om man inte ser det som ett livslångt (hästens liv) åtagande? Jag hade aldrig kunnat se mig själv i spegeln om jag visste att jag avlivat min älskade häst bara för att jag själv har lust att flytta. Hästen går före, i princip allt.
Men jag kan visst förstå dig, jag hade heller aldrig sålt en häst på 23 år. Men är det verkligen etiskt korrekt att avliva ett friskt och välmående djur? Och som någon skrev tidigare ang. dödshjälp, så gäller ju det sjuka människor. Hur skulle det se ut om vi "avlivade" våra friska men dock till åren komna släktingar, så att vi skulle slippa betala för deras plats på ålderdomshemmet? Vissa kanske menar att detta är lite väl radikal paralell att dra, men jag tycker bara att man ska tänka efter.
För att summera anser jag definitivt inte att du ska sälja henne, utan verkligen, verkligen försöka hitta en lösning så att du kan behålla henne.

Senast ändrad av en moderator:

Av vilken anledning måste jag få fråga!?

Nu blir det lite OT, men:
Med anledning av den situation som jag befinner mig i just nu. Är ägare till ett, snart 22-årigt, svenskt varmblod som endast håller för skogsridning, medan min ridambition sträcker sig lite högre än så. Folk i min omgivning brukar med jämna mellanrum fråga varför jag inte avlivar denna häst och köper en som motsvarar mina krav. Och ja, sett ur ren rationell synvinkel borde jag kanske göra det för visst saknar jag ridträningen och visst vill jag utvecklas som ryttare. Men jag kan inte avliva denna häst. Så länge som hästen är pigg, glad och uppenbarligen trivs med livet kommer jag att behålla honom och väljer därmed att lägga mina ridambitioner på hyllan till den dag då jag har råd att köpa samt hålla en till häst. Samtidigt vill jag understryka att detta är mitt eget val och jag fördömer ingen som inte gör samma val.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den.

Och det är väl just det ansvaret TS till 100 % vill fullfölja eller??

En sak jag brukar tänka vid köp av djur är att jag förmodligen kommer överleva djurets naturliga ålder. Jag ser det som min skyldighet att ge detta djur ett värdigt avslut med onödigt lidande när den dagen kommer. Jag ser det oxå som ett privilegium att ha rättigheten över att få bestämma tid,tidpunk, plats och metod för att uppfylla mitt ansvar som god djurägare.

Djur är ingenting man äger, man har bara förmånen om att ha dom till låns en tid.

hallå? jag skulle aldrig vilja sälja en häst till dig. eller ens låna ut.. det är ju sånna som du som låter hästarna lida, om man ska tolka ditt inlägg.

Jag tycker att det är vettigt att du verkligen funderar över detta, men som sagt, man bör inte ha häst om man inte kan tänka sig att stå ut med den fhela dess liv. Det bör varje ny hästägare tänka på. Jag tycker att du borde hitta boxplats till båda dit du ska flytta, eller helt enkelt stanna kvar där du är tills vidare. Det är ju lite som sommarkatter.. "nej nu ska vi hem från semestern, så nu åker vi och avlivar den här katten" (i bästa fall....) Varför ha ett djur om man inte ser det som ett livslångt (hästens liv) åtagande? Jag hade aldrig kunnat se mig själv i spegeln om jag visste att jag avlivat min älskade häst bara för att jag själv har lust att flytta. Hästen går före, i princip allt.
Men jag kan visst förstå dig, jag hade heller aldrig sålt en häst på 23 år. Men är det verkligen etiskt korrekt att avliva ett friskt och välmående djur? Och som någon skrev tidigare ang. dödshjälp, så gäller ju det sjuka människor. Hur skulle det se ut om vi "avlivade" våra friska men dock till åren komna släktingar, så att vi skulle slippa betala för deras plats på ålderdomshemmet? Vissa kanske menar att detta är lite väl radikal paralell att dra, men jag tycker bara att man ska tänka efter.
För att summera anser jag definitivt inte att du ska sälja henne, utan verkligen, verkligen försöka hitta en lösning så att du kan behålla henne.

Just detta med att jämföra djur och människor finner jag högst märkligt!? Med dessa åsikter tycker jag inte att man ska ha häst, för hur skulle det se ut om vill höll andra människor i fångenskap med motiveringen att vi älskar dom så mycket, bara jämförelsevis! :smirk:

Samt att hästen kan väl inte gå före i princip allt!? :confused: Du måste ju försörja dig och kan ju då inte tjurigt vägra flytta för att du t.ex. inte då har råd att ha en eller flera hästar. Hur ska du då försörja dig, soc.?! Eller om du får ett barn som är allergisk!? Och att jämföra med sommarkatter.....då rör det sig om månader eftersom sommaren inte är längre här i sverige. Men INGEN kan säga hur ens liv kommer att se ut om 5-10 år, kan du!?

Och var tar TS detta beslut för att hon inte "står ut" med hästen längre!?

Nu blir det lite OT, men:
Med anledning av den situation som jag befinner mig i just nu. Är ägare till ett, snart 22-årigt, svenskt varmblod som endast håller för skogsridning, medan min ridambition sträcker sig lite högre än så. Folk i min omgivning brukar med jämna mellanrum fråga varför jag inte avlivar denna häst och köper en som motsvarar mina krav. Och ja, sett ur ren rationell synvinkel borde jag kanske göra det för visst saknar jag ridträningen och visst vill jag utvecklas som ryttare. Men jag kan inte avliva denna häst. Så länge som hästen är pigg, glad och uppenbarligen trivs med livet kommer jag att behålla honom och väljer därmed att lägga mina ridambitioner på hyllan till den dag då jag har råd att köpa samt hålla en till häst. Samtidigt vill jag understryka att detta är mitt eget val och jag fördömer ingen som inte gör samma val.

Men det är stor skillnad på att göra valet att inte skaffa en till häst utan ha kvar den gamla oavsett ambitioner. Än att självklart göra det valet när man redan har 2 som i TS fall.

Hej TS, jag förstår hur du och andra resonerar, men jag köper det inte. Blir irriterad när folk avlivar sina friska marsvin och kaniner för att det inte finns tid och plats för dem mer. Och detta är samma sak, det finns ingen plats mer för hästen. även om hästar och människor inte kan anses lika så har man ett ansvar för hästen. Planering är kanske något att tänka på i framtiden, du visste ju att hästen kommer att bli äldre och äldre, då kan man sälja innan man känner att det är för sent. Kan du inte ha mer än en häst: ta ditt ansvar och hitta ett bra hem åt någon av hästarna, hittar du inget bra hem till gamlingen så hitta ett bra till den yngre hästen. Då kommer du kunna sova gott om nätterna.

det bestämmer du själv men kolla upp olika allternativ först

såklart du gör som du känner är bäst för dig men du kan ju alltid kolla upp olika alternativ först iallafall, tex foder eller sälja , det finns många som vill och kan ge en äldre häst ett bra liv, många som vill ha en vän att pyssla om och bara rida runt i skogen på.
Sålänge du har den utlånad på foder vet du hur den har det efter en tid kan dom få ta över den.
har du letat efter ett bra hem en tid och inte hittat något som känns bra så kan du ju alltid avliva då men det måste väl ändå kännas bäst om du åtminstonde har kollat läget.

en 23åring kan leva många år till och få det jättebra sina sista år i livet utan dig, du har haft den i 7 år jag tror nog han/hon kommer över dig och kan få det bra i ett nytt hem. (inget ont menat om dig)

vi har en 30 årig travare i stallet han har det jättebra och pyslas om och skrittas och travas lite eller promeneras ut i skogen några grr i veckan för att få göra något och hålla igång.

vi hade en annan häst i stallet i sommras som avlivades bara för att ägarna tröttnat och inte ville ha kvar henne hon var 19 år och urpigg och fräch och en tjej som hjälpt till med henne under åren och som har hand om stallet sa att hon kunde ta hand om henne resten av hennes liv men det ville dom inte heller.. dom ville bli av med att behöva bry sig mera om henne helt enkelt, fruktansvärt tråkigt och helt onödigt.

visst ska man kunna avliva sin häst om det behövs men man ska inte bara göra det hur lättvindigt som helst heller, det är ett djur som har rätt till livet som alla andra.

Men det är stor skillnad på att göra valet att inte skaffa en till häst utan ha kvar den gamla oavsett ambitioner. Än att självklart göra det valet när man redan har 2 som i TS fall.

Om jag hade varit i TS:s sits hade jag antagligen sålt tävlingshästen och behållit den gamla hästen. Dock vill jag tillägga att jag med detta INTE menar att TS gör fel.

Ditt resonemang liknar det man brukar höra av "djursamlare".
PL

Så länge som man inte samlar på sig flera djur än vad man kan ta hand om, har råd med och har kunskap om är det väl inget fel.... Visst finns det s.k. djursamlare som tar sig vatten över huvudet, men man skall inte dra alla över en kam.

Om man har en tävlingshäst o tävlar med den vore det i mina ögon ett oberegripligt resonemang.
Jag anser inte att man måste ha kvar en häst tills den självdör!
PL

ja jag tycker du är egoistisk som tänker såhär innan du ens försökt hitta ett hem åt henne. Lägg ut en annons, hittar du inget så tycker jag man kan överväga slakt....

/Seabaz som ägnat hela morgonen åt att försöka rädda en häst där ägarana säger samma sak som du! (läs min tråd) :mad:

Håller med albatros, det beror på vad man prioriterar. Sin tävlingskarriär eller... ja vad man nu ska kalla det. Jag skulle inte kunna sälja/slakta min häst för att han inte är tillräckligt bra! Men så har jag ju inget högt tävlingsintresse heller så det gör inget att vi inte står på prispallen jämt liksom...

Senast ändrad:

Jag har en 25årig travare som när det är dags skall få en viloplats på vår gård, jag har haft honom i 17 år och han har innan dess tävlat, men älskade inte det livet och fick bli ridhäst. Han har alltid varit i min ägo. Jag tänker inte fråga vad någon tycker, för jag har nu läst de mest idiotiska svar....jag tycker synd om TS som nu säkerligen inte blivit ett dugg klokare av dessa idiotråd hon fått. Dock inte alla har varit negativa. Jag har sålt några travare för inte en krona mindre än 10 000 såsom ridhästar, trots det har 2 st inte fått det bra. En har vi köpt tillbaks, helt förstörd, den hästen skall aldrig från gården igen - bara till de gröna ängarna. Kommer aldrig att sälja någon mer - det blir slakt på gården i dess hemmiljö!
Gör som du tänker TS! Ditt beslut är helt rätt, man säljer INTE en 23-årig häst som haft det bra hos dig. och vem kan veta vad man skall göra 7 år framåt i tiden???

*kl*

Jag tycker TS gör helt rätt i att ta bort sin älskade häst. Inte rätt mot hästen att sälja/låna ut när den är så pass gammal.

Sett alldeles för många annonser där dom sålt äldre hästar... Vi fick tom en häst i stallet omo någon sålt till en hästhandlare o sen påstod hästhandlaren att den var 17 inte 25 som den egentligen var till tjejen som skulle köpa den hästen. Så nya ägaren köpte den o tog ut vetrinär som då säger att hästen nästan är 10 år äldre än vad ägaren trodde. :eek:

Så kan de gå. men Ts du fattar rätt beslut. Stå på dig och lycka till.
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve