Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).

Då undrar jag såhär... när är dt "rätt" att avliva sin häst? när den är halvdöd? Jag tycker TS gör helt rätt. Vi har så många travare, unga som gamla som vi lånat ut på foder & fått hem som trashankar. Sålde en i April som jag köpte tillbaka i Augusti(!!!) , totalt sönder riden. Sånt är f-n inte kul.. den hästen är 9 år & i princip oridbar.

Jag har två hästar varav den ena är ett 23-årigt travarsto som jag haft i 7 år.
Tanken har funnits där ett längre tag men nu har jag bestämt mig till att flytta till en större stad och bara ha en häst kvar.
Då den andra hästen är min tävlingshäst blir det naturligt att det är stoet jag måste göra mig av med, trots att mitt hjärta gråter av bara tanken.

Men nu till frågan. Jag känner väldigt starkt att jag absolut inte vill sälja henne, utan avlivar henne då hellre. Det är inget fel på henne, hon rids fortfarande normalt och är mycket pigg och fräsch för sin ålder. Men jag anar att det blir svårt att hitta ett bra och kärleksfullt hem åt en sådan gammal häst. Därför resonerar jag så att då är det bättre att jag tar bort henne på hemmaplan. Då vet jag att hon är en glad häst till sina sista timmar, att hon haft det bra och framförallt att hon får en smärtfri och icke-traumatisk död. Den här hästen har betytt väldigt, väldigt mycket för mig och jag kommer alltid att känna ett oerhört ansvar för henne. Om jag säljer henne billigt kommer jag alltid oroa mig över hur hon har det och känna skuld för att jag överlåtit hennes välmående i någon annans händer.

Är jag rakt igenom egoistisk som tänker så här? Är det ett "brott" att ta bort en frisk och välmående häst? :confused:

Ett brott är det väl knappast, snarare en välgärning utifrån hur du resonerar. Du har mitt fulla stöd för jag hade gjort likadant.

Hemska tanke om man senare får reda på omvägar att detta djur sålts vidare till en slakt transport till Italien.

Billiga hästar ska man aldrig sälja vidare bl.a. av den orsaken.

Det finns ett par orsaker till men dom har du redan nämt.

För ditt välmående och denna individs välbefinnande så låt den avsluta sitt liv i din trygga omvårdnad.

Åldern är nog olika viktig för olika personer, finns ju många som köper äldre hästar med.

Ja, oftast folk utan kunskap om hästar. Bara det är billigt, och utrustning medföljer. Pengarna kan man ju alltid få tillbaks när hästen är lastad på transporten till Italien.

Immer

Men den som har de minsta ambitioner med sin ridning skulle inte köpa en 23-årig travare. Vad skulle du själv välja om du letade häst: en 8-åring eller en 23-åring?

Immer

Denna fråga har jag funderat över många gånger. Min hjärna hade sagt 8-åringen, mitt hjärta hade valt 23-åringen.

Du misstolkade mitt inlägg...;) Vad TS gör med sin häst är upp till henne, så länge som hästen inte far illa.

Ja, oftast folk utan kunskap om hästar. Bara det är billigt, och utrustning medföljer. Pengarna kan man ju alltid få tillbaks när hästen är lastad på transporten till Italien.

Immer

Kanske finns det många sådana människor, kanske finns det många som vill ha en äldre häst och ger den kärleken den behöver...

Finns ju många med dyra topphästar som inte tycker dom är vatten värda när dom inte går som klockor.

Så om hästen vore ett känt halvblod så vore den mer värd att leva?:smirk:

Var någonstans har jag påstått det. :confused: Har väl aldrig någonstans gjort den jämförelsen att den vore mer värd att leva!! Men du tror inte att fler hem hade "öppnats" där det funnits bra och hästkunnigt folk!? Det är ju ingen hemlighet att det TYVÄRR är så att alltför många travhästar blir slit och släng, inte förbättras deras situation när de åldras! I princip så får man dem eller mot en ringa kostnad! Av den anledningen finns det ju åxå rekomendationer att man aldrig ska avyttra en häst under 10.000:-, vilket tyvärr inte alltid hjälper.

Kicki :)

Men då kan man ju fundera, är DET ett värdigt liv för en gammal häst som har vunnit det mesta med sin ryttare på stora banor och älskar dressyr och folkets applåder, att som gammal ha en okunnig ryttare på ryggen som inte alls rider på rätt sätt???
Har sett bla en ponny i toppklass från belgien som vann allt och var lycklig,badades & pysslades med , som blev såld som läromästare och stod bortglömd i en liten box , han var inte lycklig!
& dessutom var han inte ens så gammal.

Varför skulle denna travis bli olycklig hos någon som red lite i skogen & pysslade med den(eller kanske red som "vanligt" om hästen är frisk och trivs med det) mer än en topphäst skulle bli som läromästare åt någon okunnig???

Tror inte att någon rent impulsivt skulle t.ex. köpa Briar på ålderns höst! Även då är nog priset för högt för det. Men att langa upp några tusen för att man "plötsligt" vill ha en häst är inte lika svårt!

Och visst, även topphästar kan ha otur MEN vad är den procentuella chansen jämförelsevis!?

Ett brott är det väl knappast, snarare en välgärning utifrån hur du resonerar. Du har mitt fulla stöd för jag hade gjort likadant.

Hemska tanke om man senare får reda på omvägar att detta djur sålts vidare till en slakt transport till Italien.

Billiga hästar ska man aldrig sälja vidare bl.a. av den orsaken.

Det finns ett par orsaker till men dom har du redan nämt.

För ditt välmående och denna individs välbefinnande så låt den avsluta sitt liv i din trygga omvårdnad.

:bow::bow: Så sant som det är sagt!

Då undrar jag såhär... när är dt "rätt" att avliva sin häst? när den är halvdöd? Jag tycker TS gör helt rätt. Vi har så många travare, unga som gamla som vi lånat ut på foder & fått hem som trashankar. Sålde en i April som jag köpte tillbaka i Augusti(!!!) , totalt sönder riden. Sånt är f-n inte kul.. den hästen är 9 år & i princip oridbar.

Jag tycker inte det är rätt att avliva en frisk häst, sen spelar det ingen roll om hästen är 50 eller 5 år gammal.
Enligt mej är åldern är bara en siffra.
Jag tycker inte att man ska avliva en häst när den är "halvdöd". Avlivningsbeslut ska man ta när hästen inte har möjlighet att leva ett normalt liv utan smärta. Först DÅ tycker jag att det är rätt med avlivning. Sen spelar det som sagt ingen roll hur gammal hästen är. Jag tycker det är en sån självisk tanke att man hellre avlivar en frisk häst än att t.ex säljer/hyr ut den på foder, för "det finns ingen som kan ta så bra hand om den som jag kan". "Om jag säljer hästen kommer den att bli vanvårdad". Det finns mycket säkert någon annan som skulle kunna ta hand om hästen minst lika bra som en själv har gjort. Det är bara sånt skitsnack. Som någon innan mej sa; Man mår illa när man hör sånt!

Ja vad ska man säga.. Stackars travisar.. Dom stressas & piskas på banan och blir slit & släng som ridhästar..:cry::cry:(inte alla som tur är)
Fast dom förtjänar så mycket bättre!!!:love:

Senast ändrad:

Jag tycker inte det är rätt att avliva en frisk häst, sen spelar det ingen roll om hästen är 50 eller 5 år gammal.
Jag tycker inte att man ska avliva en häst när den är "halvdöd". Avlivningsbeslut ska man ta när hästen inte har möjlighet att leva ett normalt liv utan smärta. Först DÅ tycker jag att det är rätt med avlivning. Sen spelar det som sagt ingen roll hur gammal hästen är. Jag tycker det är en sån självisk tanke att man hellre avlivar en frisk häst än att t.ex säljer/hyr ut den på foder, för "det finns ingen som kan ta så bra hand om den som jag kan". "Om jag säljer hästen kommer den att bli vanvårdad". Det finns mycket säkert någon annan som skulle kunna ta hand om hästen minst lika bra som en själv har gjort. Det är bara sånt skitsnack. Som någon innan mej sa; Man mår illa när man hör sånt!

Håller fortfarande med dig!!!:bow::bow::bow:

BUBBLA: Det hade säkert varit betydligt mycket lättare att hitta en fodervärd/köpare till en ponny eller ett halvblod. Speciellt fodervärd, som de flesta här föreslår.

Jag som har både ponnyer och halvblod, och även är bekant med många som äger varmblodiga travare, kan nog inte riktigt hålla med dig. Min åsikt är att det är lika svårt att hitta ny riktigt bra ägare/fodervärd oavsett ras.

Det är säkert lika svårt att veta att man hittat ett riktigt bra hem. Men jag tror man får betydligt fler potentiella köpare/fodervärdar att välja på om man har en ponny eller ett halvblod än en travare. Sen är det inte säkert att någon av dem är bra iofs. Och det gäller naturligtvis inte alla ponnier/halvblod. Jag har ju som sagt själv ett halvblod som jag inte "blir av med".

Men om nu fallet är att en frisk häst med en hög siffra har möjlighet att få en ny ägare där den med tiden blir sjuk och den nya ägaren av en eller annan orskar vägrar att inse att hästen är halvdöd och har under en lång tid lidit.

Hur ställer du dig till det??? Jag har sett detta otaliga gånger och tyvärr har detta bara drabbat "billiga" hästar och hästar med hög siffra. Tyvärr tar det både lång tid och en massa anmälningar hit o dit med bestridande innan en myndighet kan beordra avlivning mot ägarens bestridan.

Vi har tidigare haft det sk barfotafallet sedan tidigt detta år och det lidande som den hästen utsattes för får även en slakt transport till Italien att verka human.

Man mår illa när tagit del av detta.

Men om nu fallet är att en frisk häst med en hög siffra har möjlighet att få en ny ägare där den med tiden blir sjuk och den nya ägaren av en eller annan orskar vägrar att inse att hästen är halvdöd och har under en lång tid lidit.

Hur ställer du dig till det??? Jag har sett detta otaliga gånger och tyvärr har detta bara drabbat "billiga" hästar och hästar med hög siffra. Tyvärr tar det både lång tid och en massa anmälningar hit o dit med bestridande innan en myndighet kan beordra avlivning mot ägarens bestridan.

Vi har tidigare haft det sk barfotafallet sedan tidigt detta år och det lidande som den hästen utsattes för får även en slakt transport till Italien att verka human.

Man mår illa när tagit del av detta.

Jag tror inte att alla som köper häst har som avsikt att låta den lida. Det är det som är så sjukt att folk tror. Hästen kan väl likaväl hamna hos någon som tar jätteväl hand om den, även om den är billig?

Jag tycker att det är en MER "självisk tanke" när man sätter ut den på t.ex. livstidsfoder och rättfärdigar detta med att, den får ju leva! Fråga hästarna som kanske i detta nu är på väg till Italien i en skabbig transport om dom tycker att det är skitsnack!? :smirk: Dom hade nog varit VÄLDIGT tacksamma om deras ägare hade resonerat som TS! Även önskat att illamående hade varit deras främsta problem! :smirk: Ålder är helt rätt en siffra, men inte en obetydlig sådan varken för folk eller fä!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve