Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.
Då undrar jag såhär... när är dt "rätt" att avliva sin häst? när den är halvdöd? Jag tycker TS gör helt rätt. Vi har så många travare, unga som gamla som vi lånat ut på foder & fått hem som trashankar. Sålde en i April som jag köpte tillbaka i Augusti(!!!) , totalt sönder riden. Sånt är f-n inte kul.. den hästen är 9 år & i princip oridbar.
Jag förstår på ett sätt hur du tänker, men jag anser ändå, att den dagen du köpte hästen åtog du ju dej ansvaret för den. Livet ser ju kanske lite annorlundare ut några år senare (man kanske har köpt en ny häst etc.), men jag anser inte, att man bara därför liksom kan "avskaffa sej problemet" genom att avliva sin äldre, fullt friska häst, bara för att man kanske inte har tid, ork, pengar eller lust att ta hand om den, även fast det kanske är bekvämast för en själv (för då har man ju ett "problem" ur världen)
Om verkligen du själv inte kan ha kvar den, får du försöka ordna det på bästa sätt. Du kanske kan hyra ut den på foder? Btw anser jag inte att 23 år är såå särskilt gammalt för en häst. Om den fräsch och pigg nu kan den säkert leva rätt många år till (men det vet man ju såklart inte med säkerhet).
Då undrar jag såhär... när är dt "rätt" att avliva sin häst? när den är halvdöd? Jag tycker TS gör helt rätt. Vi har så många travare, unga som gamla som vi lånat ut på foder & fått hem som trashankar. Sålde en i April som jag köpte tillbaka i Augusti(!!!) , totalt sönder riden. Sånt är f-n inte kul.. den hästen är 9 år & i princip oridbar.