Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Oavsett orsaken .... Så för att knyta an till det tråden handlar om.. Så är det mer ansvartagande av ägaren till en travare att slakta än att skicka ut den på en marknad som inte gör någon häst glad.

Marknaden av hästkunniga hem för "förbrukade" travare är mycket liten... näst intill obefintlig.

Medan marknaden av okunniga hem för dessa hästar är betydligt större. Men är det det vi önskar hästarna?? Att de skall få leva till vilket pris som helst? Att ett okunnigt hem är bättre än att slaktas i lugn och ro hemma på gårdplanen medan man forfarande är frisk och pigg?

jag måste hålla med en föregående talare om detta utlåtande. Jag håller absolut inte med om detta resonemang. Nu vet jag inte vad du har haft för fel på dina hästar, men man är inte alltid bäst i världen, även om man många gånger vill tro det. Hästar, och andra djur för den delen också, brukar inte ha några större problem att byta ägare.
Meningen är väl inte att man bara slumpar bort hästen i fråga. Älskar man den nu så mycket får man väl vara noggrann med den nya ägaren/fodervärden och åka och hälsa på den så man ser att allt fungerar. Skulle det dock inte göra det, kan man ju börja fundera på avlivning, men ge för Guds skull - ge hästarna en chans!:crazy:

En liten förklaring. De unga djur jag tagit bort har haft defekter som varken veterinär eller ridning kunnat råda bot på. Det enda de hade kunnat göra är hagen och lite sakta trav under ryttare. I det läget tar jag hellre bort än ser det ekonomiskt och hoppas på att få en köpare. Då riskerar jag dessutom att nästa ägare försöker rida mer, alternativt säljer vidare utan att berätta.

Jag ser det som äkta kärlek till djuren att i första hand se till djuret, ej till om jag mår dåligt att att avliva, eller vill få in pengar på försäljning.

För vem är villig att köpa ett icke fullt ridbart djur och hålla det med fint foder, skoning etc, för att mest bara kunna gå i hagen och klappas på?

För vem är villig att köpa ett icke fullt ridbart djur och hålla det med fint foder, skoning etc, för att mest bara kunna gå i hagen och klappas på?

men nu handlar de ju om en fullt frisk och ridbar häst..så de är ju stor skillnad än om hästen skulle vara halt heller bara klara av att gå i hagen..

Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

skriver du så så uppfattar man ju de som att hästen är svår att hantera/rida...är hästen skadad och den inte är ridbar lägre så är de ju en helt annan sak.

fast ja vet många som är villiga att ha en häst som bara är sällskap och bara kan skritta i skogen.

Medfödda defekter, ryggen respektive halsen... Alltså ej halta eller skadade. Tragiskt.

Visst är det skillnad på TS häst. Men även den hade jag övervägt att låta somna in, såsom någon annan svarat. Varför vänta tills det blir akut? 23 år är ändock en anmärkningsvärt hög ålder, som är få hästar förunnat att bli!

Hade tråden gällt en katt hade responsen varit annorlunda. Det finns gott om människor som på löpande band avlivar kattungar eller lämpar av dem för att de ej låter honan slippa att få kattungar. Sterilisering eller p-piller finns, men kostar.

Senast ändrad:

Oavsett orsaken .... Så för att knyta an till det tråden handlar om.. Så är det mer ansvartagande av ägaren till en travare att slakta än att skicka ut den på en marknad som inte gör någon häst glad.

Marknaden av hästkunniga hem för "förbrukade" travare är mycket liten... näst intill obefintlig.

Medan marknaden av okunniga hem för dessa hästar är betydligt större. Men är det det vi önskar hästarna?? Att de skall få leva till vilket pris som helst? Att ett okunnigt hem är bättre än att slaktas i lugn och ro hemma på gårdplanen medan man forfarande är frisk och pigg?

Det här tror jag faktiskt är ett av de viktigaste argumenten i detta fall. Det hade säkert varit betydligt mycket lättare att hitta en fodervärd/köpare till en ponny eller ett halvblod. Speciellt fodervärd, som de flesta här föreslår.

Jag har och har haft lite liknande funderingar angående min halvblodsvalack angående avlivning, han är inte gammal men har andra problem och jag fick INGA vettiga svar på min annons.

katter tycker ja de är fel o göra så med...

de finns också en chans att hästen lever 10 år till..min kompis köpte en sällskaps/skogsmulle häst som va 20 och den lever idag 10 år senare..fyller snart 30 år..gammal travhäst dessutom..hon köper bara gamla travhästar som ingen vill ha...så är hästen helt fullt frisk och i bra kondition så tycker inte ja de är självklart man ska avliva dom för o ta sitt ansvar liksom..de kan man lika gärna göra genom att kolla upp bra hem..de är ju endå de första man försöker hitta innan man överväger avlivning... det är en helt annan sak om hästen är skadad o så.

däremot så har ja endå förståelse för de om man verkligen inte hittar nåt hem som passar.

Senast ändrad av en moderator:

Kort till trådskaparen: Jag hade gjort precis som du planerar.
Ingen annan än du själv kan besluta vad som känns bäst för dig. Vi har alla olika åsikter om saker och ting här i världen (tack och lov för det!) men måste också kunna acceptera varandras olika beslut. Det viktiga i situationen här är väl ändå att både trådskapare och häst mår så bra som möjligt. Kämpa på..

BUBBLA: Det hade säkert varit betydligt mycket lättare att hitta en fodervärd/köpare till en ponny eller ett halvblod. Speciellt fodervärd, som de flesta här föreslår.

Jag som har både ponnyer och halvblod, och även är bekant med många som äger varmblodiga travare, kan nog inte riktigt hålla med dig. Min åsikt är att det är lika svårt att hitta ny riktigt bra ägare/fodervärd oavsett ras.

Jag tycket att du gör rätt!
Vi har ett 18 årigt sto som snart ska somna in då vi inte kan ha henne kvar, vi prövade att lämna henne på foder men hon blev ett monster, bet och sparkade och mådde inte alls bra...
Om du har haft din häst i 7 år så tror jag inte att den mår bra av att flytta till någon annan, du har ju haft den länge. Det är snällare mot hästen att ta bort den, hon har ju haft dig som bra matte i 7 långa år och får lämna livet på jorden som en lycklig häst, som blivit älskad!

***knapplån***

Till er som tycker det är fel av TS att ta bort den gamla hästen: Hur många av er är beredda att rent ideellt köpa och ta hand om en 23-årig travarmärr? När världen är full av trevliga ridhästar?

Jag har absolut ingenting emot travare, jag har själv två (och en halv) av dem. Och den ena fick jag.
Men för att jag öht ska ta emot en häst ska den vara utvecklingsbar, och det anser jag inte att en 23-åring är. En häst är en häst, vilken ålder och ras den än har, och den kostar lika mycket och kräver lika mycket omsorg. Jag lägger hellre min tid och pengar på en häst med framtid.

Immer

:bow::bow: Det var en mycket bra fråga!

Kicki :)

Blir bara så trött på detta eviga hurrande och ryggdunkande här på Buke så fort någon inte kan ta hand om sina friska djur och väljer att avliva i stället för att omplacera. Avlivning borde väl vara sista utvägen vad det gäller ett friskt djur man inte kan ha kvar - inte första!?

Jag personligen blir trött av det motsatta! Att det många gånger in absurdum ska räddas, ges bort eller sättas ut på livstids foder. Att man väljer att avliva behöver ju inte vara den första utvägen, utan den utvägen man efter nogrannt övervägande har kommit fram till sedan man av olika orsaker förkastat de andra utvägarna!

:bow: Just detta som du skriver är ju väldigt viktigt att hålla i minnet för de som anser att man till varje pris ska låta hästen få leva. Det här är inte Briar som man letar ett hem att gå i pension på! Jag har likt många andra absolut inget emot travare men man bör leva i verkligheten! Och som sagt ett djur ska få sluta med flaggan i topp!

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.

Håller helt med dig!:bow:
Tycker också att en helt frisk häst som man dessutom haft så länge är värd mer än att avlivas när det inte passar!
Dessutom är väl inte alla hem dåliga, hästen kanske kan få ett jättebra hem om man noga kollar till vem osv..

Det handlar inte om att halvblodet är "känt", men en häst som gått svår dressyr med stor framgång har en framtid som läromästare - även om den blivit gammal.

Immer

Men då kan man ju fundera, är DET ett värdigt liv för en gammal häst som har vunnit det mesta med sin ryttare på stora banor och älskar dressyr och folkets applåder, att som gammal ha en okunnig ryttare på ryggen som inte alls rider på rätt sätt???
Har sett bla en ponny i toppklass från belgien som vann allt och var lycklig,badades & pysslades med , som blev såld som läromästare och stod bortglömd i en liten box , han var inte lycklig!
& dessutom var han inte ens så gammal.

Varför skulle denna travis bli olycklig hos någon som red lite i skogen & pysslade med den(eller kanske red som "vanligt" om hästen är frisk och trivs med det) mer än en topphäst skulle bli som läromästare åt någon okunnig???

Vem har talat om okunnig? Just det att en sådan häst kan fungera som läromästare gör att den hamnar hos en seriöst satsande ryttare.
Knappast något för en skogsluffare.

Men den som har de minsta ambitioner med sin ridning skulle inte köpa en 23-årig travare. Vad skulle du själv välja om du letade häst: en 8-åring eller en 23-åring?

Immer

Det KAN ju dock bli så att läromästaren hamnar hos en okunnig ryttare, och även om den hamnar hos en bra, så kanske den saknar sitt tävlingsliv mer än vad travaren saknar sitt förra hem?

Åldern är nog olika viktig för olika personer, finns ju många som köper äldre hästar med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve