R
renatechampion
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.
Haha, jag märkte det inte förrän jag läst typ båda.
Haha, jag märkte det inte förrän jag läst typ båda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.
Hur vet du det?
Ja väldigt!
Mår illa när man läser något sådant!
Det som gör att jag mår illa är tanken över att människor anser sig 'ha rätt' att ta ett liv hur som helst för sin egna vinnings skull, utan att ha provat alternativ.
Att ge sin vän en värdigt och lugnt slut på livet ÄR att vara en god djurvän och att ta sitt ansvar.
Jag brukar inte dra paraleller, men för att förtydliga på enkel svenska:
Man behöver inte gå längre än till oss människor- hur många tanter och farbröder gråter floder, och sörjer sig sakta till döds för att de tvångsflyttats till ålderdomshem när det inte funnits möjlighet att ha dem kvar i sina hem, där de bott under lååååång tid...?
Dessutom så är det tanken på att en människa avlivar en UNG och FRISK häst och ägaren har satt sig själv på en hög pedistal och tror att "om inte jag klarar det så gör ingen annan det heller" som gör att jag mår illa!
Ägaren vill inte att någon annan skall lyckas bättre än vad hon/han gjort och väljer därför att avliva.
DET är sjukt om något!
Hej!
Du ska absolut inte sälja en häst på 23 år, det är bland det värsta jag ser när man annonserara ut en gammal häst för en billig penning eller ännu värre skänker bort den. Jag tycker att det är fegt och oansvarigt att svika sin vän på detta sätt när hästen är gammal. En gammal häst har svårare för att flytta och anpassa sig till ett nytt hem och kan av bara det bli sjuk och deprimerad, sluta äta mm. En bekant till oss lämnade ut en fullt frisk 22 åring på foder hon levde en månad, var bara skinn och ben hon tacklade av helt trots att hon fick bra omvårdnad och mkt mat. Hon trivdes helt enkelt inte, detta var inte ett värdigt slut för henne! Så det allra bästa är ju om du kan ta med henne och låta henne leva ett par år till, annars ska du utan tvekan ta bort henne!!!!! Lycka till med ditt beslut!