Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Haha, jag märkte det inte förrän jag läst typ båda. :)

Jag köpte min ponny när hon var 20 år och pensionerades från ridskolan.
Hon lever än idag, är 27 år och har en livsglädje som är enorm.

Men samtidigt förstår jag att det är ett svårt beslut!

Senast ändrad:

Har själv tagit bort även unga djur. Tragiskt, men som jag såg det, det bästa att göra. Skulle aldrig vilja att mitt djur for illa. Kan jag ej själv sköta om hästen och få den att fungera, tror jag inte heller att någon annan skulle ha lyckats.

Hur vet du det?

Ja väldigt! Tror gör man i kyrkan, inte när man håller på med djur!

Mår illa när man läser något sådant!

Ja väldigt!

Mår illa när man läser något sådant!

Ja, men tänk om alla resonerat som hon?! Stackars djur.
Då är man VERKLIGEN inte mogen till att fatta sådana beslut överhuvudtaget.

Jag hade inte tagit bort en frisk fungerande häst. Hade dock heller inte sålt den.

Jag har lite samma problem med min valack. Han är triangelmärkt och pensionerad. Fullt frisk och skulle säkert fungera för lättare ridning. Dock har han haft fång en gång och är som sagt triangelmärkt pga gammal skada som återkom vid träning.

Nu går han kvar här på gården och underhåller dom andra hästarna. Helst hade jag såklart sett att jag slapp ansvaret samt kostnaden för honom då han egentligen inte gör någon nytta, och jag kunde lägga pengarna på en extra häst jag har användning för. (ja jag låter grym jag vet...)

MEN jag har haft grabben i tio år och kan absolut inte med mig själv att sälja honom till ett ovisst öde. Har letat lite lätt efter en fodervärd men nu bestämt mig för att han får gå kvar här hemma.

Förstår problemet med att hitta ett nytt hem men så länge hästen är frisk så tycker jag det är värt ett försök.

Det som gör att jag mår illa är tanken över att människor anser sig 'ha rätt' att ta ett liv hur som helst för sin egna vinnings skull, utan att ha provat alternativ.

Det är det som får mig att tappa förtroende för somliga människor.

Det som gör att jag mår illa är tanken över att människor anser sig 'ha rätt' att ta ett liv hur som helst för sin egna vinnings skull, utan att ha provat alternativ.

Vet du vad jag mår illa av?

Folk som moraliserar och sätter sig på höga stolar ,dömer andra utan att ha DEN rätten.

Att ge sin vän en värdigt och lugnt slut på livet ÄR att vara en god djurvän och att ta sitt ansvar.

Jag brukar inte dra paraleller, men för att förtydliga på enkel svenska:

Man behöver inte gå längre än till oss människor- hur många tanter och farbröder gråter floder, och sörjer sig sakta till döds för att de tvångsflyttats till ålderdomshem när det inte funnits möjlighet att ha dem kvar i sina hem, där de bott under lååååång tid...?

Att ge sin vän en värdigt och lugnt slut på livet ÄR att vara en god djurvän och att ta sitt ansvar.

Jag brukar inte dra paraleller, men för att förtydliga på enkel svenska:

Man behöver inte gå längre än till oss människor- hur många tanter och farbröder gråter floder, och sörjer sig sakta till döds för att de tvångsflyttats till ålderdomshem när det inte funnits möjlighet att ha dem kvar i sina hem, där de bott under lååååång tid...?

Jag förstår tydligen inte enkel svenska, och vad drar du för paralell?
Att gamla ska möta ett lugnt och värdigt slut på livet, på vilket genomförtbart sätt då, om ovan nämda mening?

:bow: Tack för ett bra inlägg!

Jag läste genom gårdagskvällens inlägg och det var ett väldans frossande i hur hemskt det är att slakta friska djur. Har dock en liten misstanke om att vissa som tycker så är väldigt unga och hästlösa och gärna skulle ta hand om en häst om de fick den gratis....

Immer

alldrig att jag skulle ta bort en häst som va frisk!:eek:hellre sälja henne som promenad häst och selskaps häst.till ett kärleks fult hem,du kaske kan hälsa på henne i så fall o se hur hon har de.:Dlycka till:love:/becca

Dessutom så är det tanken på att en människa avlivar en UNG och FRISK häst och ägaren har satt sig själv på en hög pedistal och tror att "om inte jag klarar det så gör ingen annan det heller" som gör att jag mår illa!
Ägaren vill inte att någon annan skall lyckas bättre än vad hon/han gjort och väljer därför att avliva.

DET är sjukt om något!

Jag är 20 år och är inte hästlös, och jag skulle gärna tagit emot en äldre häst till.

Nej snälla döda inte hästen, SNÄLLA!! :cry::cry::cry::cry::cry:

Dessutom så är det tanken på att en människa avlivar en UNG och FRISK häst och ägaren har satt sig själv på en hög pedistal och tror att "om inte jag klarar det så gör ingen annan det heller" som gör att jag mår illa!
Ägaren vill inte att någon annan skall lyckas bättre än vad hon/han gjort och väljer därför att avliva.

DET är sjukt om något!

Jag måste säga att jag håller med. Är det ett friskt och ungt djur så är det ju vannsinnigt att inte ge dem en chans till. Dom har ju oftast hela livt framför sig. Och hur dutig man än är, finns det alltid nån somär duktigare..och kanske stämmer inte kemin mellan häst/ryttare. Att avliva i det fallet är vannsinne.

När det sen gäller just denna frågan, så dömer jag ingen. Men ägaren har ändå alternativet att kunna behålla sin friska, gamla häst, och sälja sin yngre.Hade jag haft min häst kvar i livet, som jag idag hade haft i ca tio år,skulle idag varit 23 år, hade jag aldrig valt bort honom. Han var min vän, han lärdemig så mkt, och jag skulle aldrig avliva honom för min egen skull. Han var ett ansvar jag tagit på mig, och så länge han var frisk, så fick han stanna kvar hos mig. Men, jag hade hellre avlivat än sålt, det kan jag ju säga. Men för mig hade det aldrig behövt komma dit..Jag hade kunnat bo i stallet och knapra morötter,om ekonomin rasa, bara han fick vara kvar hos mej;)

Men skämt och sidor, det är som sagt ägaren som bestämmer, och jag vill inte döma någon! (ps: ja, jag är hästlös, men 25 år gammal;)

:)Hej!
Du ska absolut inte sälja en häst på 23 år, det är bland det värsta jag ser när man annonserara ut en gammal häst för en billig penning eller ännu värre skänker bort den. Jag tycker att det är fegt och oansvarigt att svika sin vän på detta sätt när hästen är gammal. En gammal häst har svårare för att flytta och anpassa sig till ett nytt hem och kan av bara det bli sjuk och deprimerad, sluta äta mm. En bekant till oss lämnade ut en fullt frisk 22 åring på foder hon levde en månad, var bara skinn och ben hon tacklade av helt trots att hon fick bra omvårdnad och mkt mat. Hon trivdes helt enkelt inte, detta var inte ett värdigt slut för henne! Så det allra bästa är ju om du kan ta med henne och låta henne leva ett par år till, annars ska du utan tvekan ta bort henne!!!!! Lycka till med ditt beslut!

Jag tycker du gör helt rätt som tar bort hästen. Det finns ju risk att hästen hamnar fel och far illa. Du behöver egentligen inte ha dåligt samvete för att du avlivat en frisk häst, hästen har ingen aning om att du tänker ta bort den och ingen annan häst heller. Så är det ju faktiskt. Livet är värt mycket men ibland är det ändå bättre att välja bort det.

Alternativet kan vara att låna ut hästen. Till någon som bor nära och helst någon du känner.

Har själv en gammal, outbildad häst på 23 år, aldrig i tiden att vi säljer henne. Kan vi inte ha kvar så tar vi bort henne. Det är ingen lätt sak för en gammal hemma-häst att flytta, det blir alltid lite traumatiskt för dem och kanske är det bättre att låta dem slippa.

Senast ändrad av en moderator:

:)Hej!
Du ska absolut inte sälja en häst på 23 år, det är bland det värsta jag ser när man annonserara ut en gammal häst för en billig penning eller ännu värre skänker bort den. Jag tycker att det är fegt och oansvarigt att svika sin vän på detta sätt när hästen är gammal. En gammal häst har svårare för att flytta och anpassa sig till ett nytt hem och kan av bara det bli sjuk och deprimerad, sluta äta mm. En bekant till oss lämnade ut en fullt frisk 22 åring på foder hon levde en månad, var bara skinn och ben hon tacklade av helt trots att hon fick bra omvårdnad och mkt mat. Hon trivdes helt enkelt inte, detta var inte ett värdigt slut för henne! Så det allra bästa är ju om du kan ta med henne och låta henne leva ett par år till, annars ska du utan tvekan ta bort henne!!!!! Lycka till med ditt beslut!

JUBEL och OVATIONER till dig och det du skriver!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve