Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

:)Hej!
Du ska absolut inte sälja en häst på 23 år, det är bland det värsta jag ser när man annonserara ut en gammal häst för en billig penning eller ännu värre skänker bort den. Jag tycker att det är fegt och oansvarigt att svika sin vän på detta sätt när hästen är gammal. En gammal häst har svårare för att flytta och anpassa sig till ett nytt hem och kan av bara det bli sjuk och deprimerad, sluta äta mm. En bekant till oss lämnade ut en fullt frisk 22 åring på foder hon levde en månad, var bara skinn och ben hon tacklade av helt trots att hon fick bra omvårdnad och mkt mat. Hon trivdes helt enkelt inte, detta var inte ett värdigt slut för henne! Så det allra bästa är ju om du kan ta med henne och låta henne leva ett par år till, annars ska du utan tvekan ta bort henne!!!!! Lycka till med ditt beslut!

Mkt mkt bra skrivet!:bow:

Tror som ni att man ska akta sig för att släppa iväg dem hur som helst. Mina två gubbars tidigare ägare har raggat upp mig personligen för att de vet att jag tar hand om mina hästar och dessutom har båda tidigare ägarna funnits väldigt nära och i början kollat upp hur det gått. Skulle heller inte annonsera och släppa iväg mina gubbar.

Varför inte det? Ifall man vet att hästen får det bra?

Jag förstår varför, men tycker inte du gör rätt. Varför är det så självklart att du skall behålla den yngre hästen? Varför inte överväga att sälja den istället alt lämna bort den på foder tills vidare. Det är inte så svårt att hitta bra hem till unga hästar, men det är själviskt att ta bort den äldre för egen vinnings skull

För Ts är det självklart att ha kvar den yngre hästen, vilket inte är så konstigt. Och var någonstans tar TS bort hästen för egen vinnings skull!? Och varför skulle det vara bättre att t.ex. sälja en häst än att avliva den andra!?

Kicki :)

Vet du vad jag mår illa av?

Folk som moraliserar och sätter sig på höga stolar ,dömer andra utan att ha DEN rätten.

Att ge sin vän en värdigt och lugnt slut på livet ÄR att vara en god djurvän och att ta sitt ansvar.

Jag brukar inte dra paraleller, men för att förtydliga på enkel svenska:

Man behöver inte gå längre än till oss människor- hur många tanter och farbröder gråter floder, och sörjer sig sakta till döds för att de tvångsflyttats till ålderdomshem när det inte funnits möjlighet att ha dem kvar i sina hem, där de bott under lååååång tid...?

:bow::bow::bow::bow: Många bockelibockisar till dig ancan!

:)Hej!
Du ska absolut inte sälja en häst på 23 år, det är bland det värsta jag ser när man annonserara ut en gammal häst för en billig penning eller ännu värre skänker bort den. Jag tycker att det är fegt och oansvarigt att svika sin vän på detta sätt när hästen är gammal. En gammal häst har svårare för att flytta och anpassa sig till ett nytt hem och kan av bara det bli sjuk och deprimerad, sluta äta mm. En bekant till oss lämnade ut en fullt frisk 22 åring på foder hon levde en månad, var bara skinn och ben hon tacklade av helt trots att hon fick bra omvårdnad och mkt mat. Hon trivdes helt enkelt inte, detta var inte ett värdigt slut för henne! Så det allra bästa är ju om du kan ta med henne och låta henne leva ett par år till, annars ska du utan tvekan ta bort henne!!!!! Lycka till med ditt beslut!

:bow::bow: Bockelibockisar här åxå!

Instämmer med Kickis bocningar! Att lämna bort ett gammalt djur för att man själv inte vågar ta beslutet om avlivning är rent ut sagt förjä...gt. Har tyvärr sett hur det kan gå på nära håll och det vill jag helst inte uppleva en gång till.
Nej, stå på dig en död häst lider inte och du vet att du gjort det bästa du kan för din vän. All heder!:bow::bow:/Lisa

Det som gör att jag mår illa är tanken över att människor anser sig 'ha rätt' att ta ett liv hur som helst för sin egna vinnings skull, utan att ha provat alternativ.

Jag mår illa över folk som tvunget ska ha sina älsklingar kvar för egen vinning skull, för att dom själva inte är redo att ta bort det gamla/sjuka djuret! Låter djuret lida för att ägaren själv inte har "stake" nog att ta det svåra beslutet!
Den dagen man skaffar sig ett djur så tar man även på ansvaret att ta bort det en dag. Tungt, JA men tyvärr ingår det i det verkliga livet.. Det minsta man kan begära av en djurägare är, i mina ögon, att avsluta djurets dagar med VÄRDIGHET! Blir dom sjuka eller skadade måste man ta sitt ansvar o inte påbörja en "konstgjord andning" bara för att man själv vill ha kvar det. I många fall sker detta inte medvetet men....
Idetta fall så tycker jag precis som i tidigare inlägg att hon gör helt rätt! Det krävs mkt mod o styrka att det beslut som hon gjort! All heder åt henne.:bow::bow::bow::bow:
Visst förstår jag din tanke oxå. Jag menar det finns ju folk som gång på gång avlivar hästar med samma diagnos :confused: istället för att inse att det kanske inte är fel på alla dessa hästar utan sig själv. Dom tjänar kanske på att ta bort den istället för att härda ut konvalecenttiden (med de kostnader det medför..) då f-bolaget löser ut försäkringen...
Detta var min åsikt o inte nåt "påhopp" på din...:p

Knapplån: Jag är ju en av dem som INTE håller med. Varför i hela fridens dar inte försöka få ut hästen, som uppenbarligen är en pigg och frisk gammal dam, på foder? Nog 17 finns det fler som kan ta hand om hästen ppå ett bra sätt. Nu har jag ju inte sett denna häst, men väl min egen D-ponny som är exakt lika gammal och definitivt inte slaktfärdig någonstans. Hon rids och tävlas och är hälsan själv, och i höstas bytte hon stall för att flickan som rider henne skulle ha henne på heltid, då jag av olika anledningar inte ska ha någon av hästarna hemma i vinter.Inte ett problem, inte ett tecken på anpassningssvårigheter där.

Så OM nu TS häst är fullt frisk, så varför in i glödheta inte ens FÖRSÖKA hitta en lösning där hästen får leva och vara till glädje för någon annan????

Blir bara så trött på detta eviga hurrande och ryggdunkande här på Buke så fort någon inte kan ta hand om sina friska djur och väljer att avliva i stället för att omplacera. Avlivning borde väl vara sista utvägen vad det gäller ett friskt djur man inte kan ha kvar - inte första!?

Och nej, jag är varken ung, okunnig eller hästlös, utan 32, ridlärare och matte till tre.

Blir bara så trött på detta eviga hurrande och ryggdunkande här på Buke så fort någon inte kan ta hand om sina friska djur och väljer att avliva i stället för att omplacera. Avlivning borde väl vara sista utvägen vad det gäller ett friskt djur man inte kan ha kvar - inte första!?
:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag håller i princip med dig Ako men har ändå viss förståelse för TS just i detta fall. Mitt förslag är att TS försöker hitta en betalande medryttare till den gamla hästen och kanske även till den nyare tävlingshästen. För som jag förstår det har TS inte råd med två hästar när hon flyttar. Men två medryttare kan göra att hon får ekonomi för två hästar, så löste jag själv det en gång när jag hade två hästar och var studerande. Den positiva skillnaden mot att sälja eller låna ut hästen på foder är att TS får en helt annan kontroll över den gamla hästen.

Tycker också att man tagit på sig ett ansvar för hästen när man köpte den, som INTE bör innebära att man slaktar den när den trots allt är frisk. Nu är det här en 23årig travare, vilket är en väldigt hög ålder för den rasen, inte att jämföras med ponnyraser exempelvis. Hästen bör inte säljas tycker jag.

Svårt så klart...
Men jag har 5 hästar den äldsta 18år.
För mig hade det varit allra lättast att sälja de andra.
Då den äldre mår bra och är frisk!
Då hade jag kunnat erbjuda henne ett gott hem livet ut utan att mådåligt av samvetskval....då jag hade fått det.
Ev. med rät person kanske lämnat en av dom yngre på foder och se om det funkat.
Om det tar emot att sälja....
Men min äldsta häst är svår och är enmans häst så hon vill inte vara hos någon annan. Men det hade varit min personliga lösning.
/Jhs.

Har själv en tjej som är inackorderad i mitt stall. Hon har 3 hästar, ett kallblod som är 14 år (ung..), en travar som är 6 år som hon ska försöka få tillbaka till banan med hjälp av lite ridträning (bla..) samt en ponny på 30! Ponnyn har varit utlånad på vad dom trodde var på "livstidsfoder" men när domen dag fatta misstankar så åkte dom ut till ponnyn för att få se en älskling i mkt dålig kondition o som höll på att hosta lungorna ur sig:eek::eek:
Dom stod i valet om dom skulle ta bort henne pga hennes ålder samt nuvarande "tillstånd".. ingen av systrarna kan längre rida henne.
Hon gav sig ut o letade stallplats o fann det hos mig åt alla sina hästar. Ponnyn har idag var här i ca 1 år o mår UTMÄRKT!:love: Den yngsta systern som varit hästrädd har nu tagit över henne. Bra stallmiljö, veterinärbesök och mkt kärlek fick denna underbara varelse på benen igen!:bow: Idag rider "lill-tjejen" henne 3-4 dgr/v och hon är stallets "turbojet"..:D Drar ifrån de andra (rid-)hästarna när vi är ute!:p
Vad vill jag komma med det här? Jo, som jag skrev innan så tycker jag att tjejen som startade tråden gör rätt, men det finns ju även fall som inte går inom ramen för det. Finns möjlighet att "reda ut" det så ska man ABSOLUT göra det som idetta fall;) Tycker att detta fallet bevisar exemplariskt.
Dom hade ju i sin tro lånat ut henne på ett bra "livstidsfoder" då dom inte längre hade "användning" av henne som gick åt pipsvängen, hästen höll på att stryka med:eek: men nu kunde dom med gemensamma krafter "rädda" henne o ge henne en bra "sista tid":bow: Den ponnyn kommer aldrig att lämna den här gården igen förutom när hennes sista tid är kommen! Den läxan lärde dom sig den hårda vägen...:crazy:

Själv tog vi en 23-årig shetlandsponny i somras och hon visar då inga tecken på att tackla av. Jag skulle aldrig kunna leva med att slakta en fullt frisk häst, men samtidigt förstår jag situationen.

***knapplån***

Till er som tycker det är fel av TS att ta bort den gamla hästen: Hur många av er är beredda att rent ideellt köpa och ta hand om en 23-årig travarmärr? När världen är full av trevliga ridhästar?

Jag har absolut ingenting emot travare, jag har själv två (och en halv) av dem. Och den ena fick jag.
Men för att jag öht ska ta emot en häst ska den vara utvecklingsbar, och det anser jag inte att en 23-åring är. En häst är en häst, vilken ålder och ras den än har, och den kostar lika mycket och kräver lika mycket omsorg. Jag lägger hellre min tid och pengar på en häst med framtid.

Immer

hvis jeg havde så gammel en hest, ville jeg nok först se om der var nogen jeg kende der kunne have den boende, hvis ikke ville jeg også välge aflivnig end at sälge til en fremmed med uvis fremtid.

***knapplån***

Till er som tycker det är fel av TS att ta bort den gamla hästen: Hur många av er är beredda att rent ideellt köpa och ta hand om en 23-årig travarmärr? När världen är full av trevliga ridhästar?

Jag har absolut ingenting emot travare, jag har själv två (och en halv) av dem. Och den ena fick jag.
Men för att jag öht ska ta emot en häst ska den vara utvecklingsbar, och det anser jag inte att en 23-åring är. En häst är en häst, vilken ålder och ras den än har, och den kostar lika mycket och kräver lika mycket omsorg. Jag lägger hellre min tid och pengar på en häst med framtid.

Immer

Instämmer helt och fullt...

Jag har inte heller något emot varmblodstravaren... tvärt om. Jag har haft flera egna och upplever det som en underbar hästras. Gemensamt för dem har varit att de alla har varit vanvårdshästar..
Med vanvård menar jag felaktig vård pågrund av okunniga ägare.
Tyvärr är ju varmblodstravaren lite av hästvärldens förlorare efter att den lämnat travbanan. Rasens goda temprament är dess förbannelse kan man säga. Det är ytterst svårt att hitta ett bra och kunnigt hem till en UNG och frisk och utvecklinsbar travare... Det är ännu svårare eller omöjligt att hitta ett bra hem till en gammal travare.. även om den är frisk och pigg.

Det finns otroligt mycket gamla hästar av alla typer och raser som söker ett sista bra hem. Även i det här sammanhanget kommer varmblodstravaren att vara en förlorare.. De finns myckettillräckligt kunniga hästägare som vill ta hand om andras gamla trotjänare. Av dess få kunniga hästägare så är det en försvinnande liten promille som kan tänka sig att ta hand om en gammal travare...

Den krassa verkligheten är sådan att slakt i de allra flesta fall är det mest humana för en sådan häst.

Jag har inte heller något emot varmblodstravaren... tvärt om. Jag har haft flera egna och upplever det som en underbar hästras. Gemensamt för dem har varit att de alla har varit vanvårdshästar..
Med vanvård menar jag felaktig vård pågrund av okunniga ägare.
Tyvärr är ju varmblodstravaren lite av hästvärldens förlorare efter att den lämnat travbanan. Rasens goda temprament är dess förbannelse kan man säga. Det är ytterst svårt att hitta ett bra och kunnigt hem till en UNG och frisk och utvecklinsbar travare... Det är ännu svårare eller omöjligt att hitta ett bra hem till en gammal travare.. även om den är frisk och pigg.
Tyvärr med travaren så dumpas både skadade och friska som inte håller måttet ut på ridsportsmarknaden.
En anledning är de höga destruktionsavgifterna, då många travare har livstids karens och om man ska vara petig inte får ingå i livsmedelsproduktionen.
Då är det billigare att ge bort dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve