A

Alonelife

Nu är det så att min kompis hund har fått en liten valp.

Jag kan inte så mycket om hundar då jag inte har någon egen, så tänkte att ni kanske kan hjälpa oss!

Valpen är stark och pigg, MEN kan inte suga.. så den får "ingen" mat.(inte från mamman) Tror den vägde runt 140 gram när den föddes, nu 130 gram. Dom matar den med nappflaska och den vill ju äta men kan inte, som sagt för övrigt stark och pigg. Så dom måste öppna munen åt den och trycka lite lätt på nappflaskan eller spruta (inte nål givetvist!)

Så efter lite sökande så låter det tecken som Gomspalt. eftersom den verkar frisk för övrigt. Den letar efter spenen och sådant också.

Men frågan är, hur kan man se ifall den har gomspalt? Är det enkelt att se? Öppnar man munnen lite och det ska se konstigt ut eller hur? Vore jättesnällt för hjälp. Valpen är här i valplådan och min kompis.

Valpen är inte kall, den kissar och bajsar.

Sv: Gomspalt

Men herregud, åk till veterinär med den om den inte kan äta!! Annars lär den väl inte överleva!!Hur gammal är den?

Dom är på väg till veterinären nu.
Jodå, dom ringde veterinären! Dom sa att dom skulle vänta (den föddes igår) eftersom den var stark, pigg och pep och kissa å bajsa osv.. och att dom bara ger den mat via nappflaska.

Men nu (tack å lov) är dom på väg dit..

när min ena katt fick kattungar och en va lite svag åkte jag direkt till veterinären, utan att ens tveka. Men vissa kanske väljer att vänta lite. Hon lova att sms,a mig så fort dom vet vad som är fel.

Gomspalt brukar man kolla på alla valpar vid födseln. Är inte det gjort? Stoppa in ett finger i munnen och känn så att det inte är öppet mellan svalg och nos. Är det gomspalt skall valpen tas bort omedelbart.

Behöver inte alls vara gomspalt. Det är inte alltför ovanligt att någon valp dör. Det brukar gå tämligen snabbt för dem att bli uttorkade. Ni kan köpa mjölkersättning på apoteket och ge. Men då måste ni veta att det inte är något fel på valpen i övrigt för det är bara dumt att hålla liv i en valp som ändå dör lite senare.

Ring uppfödaren till tiken för att få råd!

Jag kan ingenting om hundar och detta är kompisens första valpkull efter en tjuvparning. Så nej, gomspalt kollades inte.

Den har vart hos veterinären nu och det var inte gomspalt. Dom kan inte hitta något fel med den så dom tycker dom ska stödmata.

Den ska ha 5 ml (väger 135 g om jag inte minns helt fel), var tredje timma.

När jag stödmatade en kattunge, var iof väldigt längesen men då skulle det göras 1 gång i timmen. tycker var tredje timma låter lite, men som sagt.. kan inget om hundar :P

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
978
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31