Gömmer sig och vill inte lyssna :(

Sv: Gömmer sig och vill inte lyssna :(

Jag har ju bara en bebis så jag är kanske inte rätt person att svara, men det finns ett barn i släkten som varit i trotsåldern hela livet... Det som fungerar med det barnet är att aldrig bara säga nej, utan river det tex ner alla kläder i hallen för att kasta ut dem genom dörren måste man säga "nej, det där är fel, gå ut och cykla istället" (inhägnad gård), man måste alltid ge något annat alternativ.

Känner igen det ni skriver :D
Vi hade ett utbrott i går kväll för något helt oväsentligt, minns inte ens vad det var. Men han stod och bara tokvrålade för att han inte fick exakt som han ville, inte så att han blir ledsen eller så utan han bara skriker.

Gnäll är väldigt vanligt här också, även om han är på topphumör sekunden innan så blir det ändå "jag vill gå uuuuuut *tjut tjut*" istället för att lugnt säga det.
Gah! Men det ger sig väl, nån gång:p

Vi hade ett härligt utbrott igår när sam ville ta med en flaska vatten till sitt rum. Det Fick han inte dels eftersom jag var rädd att Isaac skulle få tag i korken och dels för att han skulle hällt ut allt vattnet på golvet. Detta förklarade jag såklart, plus att jag sa till honom att han gärna Fick dricka vattnet här i köket. En hel timme kämpade han innan jag lyckades avleda med något annat.

Lilla syster är 14 månader och har en VÄLDIGT kort stubin. Hon är väldigt förbannad på sin pappa för han klippte ju av navelsträngen!

Studerade storebror på dagis, kan man typ kräva att han inte ska få träffa grabbarna i 5 års åldern :eek: För de är dem han tar efter, och han fattar ju inte vad. Idag lekte grabbarna dinosaurier och "åt upp" varandra, vilket under em resulterat i att han gjort tjuvnyp på både mig och syrran.

Idag hade han och en 6 mån äldre flicka byggt en koja där de drog ner brallorna på varandra och han kom stolt när jag hämtade dem "Mamma mamma jag har pillat på M:s.........."

Nu är alla böcker nerpackade i källaren, alla pennor är inlåsta (men tror ni inte han kom med en blyetschpenna nyss?)

Svärmor märker tydligt hur slut jag är, inte bara pga 3års trots. Och tar ungarna på lördag så jag och maken kan åka iväg på vildsvinsmässa.

Åh vad det är härligt med trots-barn, och snabbt kommer det ju oxå. Meeen, det skiljer ju inte mycket mellan barnuppfostran och hästuppfostran ;) Konsekvens är ordet!

Det enklaste när de vägrar nånting som de måste tycker jag är att avleda och locka med något annat. Idag var det ett himla liv här om att inte gå till dagis tex och då packade jag ner russin i småburkar som de fick ha på vägen och då blev de nöjda och slutade fokusera på att de inte ville. Jag tycker att man ska spara sina "sätta hårt-mot-hårt" till det är riktigt nödvändigt.
Ritande på väggarna får man stå ut med, tror jag. Men det är inte fel att barnet får hjälpa till att tvätta och laga det den ställt till med. Personligen tycker jag att det är viktigare att man ställer till rätta än att man ber om ursäkt när det gäller saker.

Vad det gäller det buffliga så känns det som att man själv måste vara en motvikt till det de lär sig på dagis och prata mycket med barnen och leka mjukare rollekar. Min minsting (2,5) är galen i pirater och vi gör ofta frukost "till alla hungriga pirater" ihop för att det ska bli lite annat än att svärda och slå ner dom dumma.
Jag kan också tycka att det är ett tecken på lite halvdålig pedagogik på dagiset om de "låter grabbarna hållas". Jag tycker att de borde diskutera det mer och det är absolut något du borde kunna ta upp. Tjuvnyp och bråk ska inte vara ett sätt att umgås som får passera!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Jag är så så trött. Varje dag med min 8 åring är en kamp och har varit för jämnan känns det som. Varje samtal består till 90% av att få...
Svar
18
· Visningar
3 736
Senast: Diana
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 603
Senast: MJLee
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar