Gömmer sig för kopplet

jalm1

Trådstartare
Skriver det här inlägget för min mamma som har problem med sin 2-åriga hund. När det är dags att sätta på kopplet springer hunden iväg och gömmer sig under stolar och bord. Hunden följer gärna efter min mamma mot ytterdörren, men sticker iväg igen så fort kopplet kommer fram. Detta kan sen pågå i 15-30 min och slutar ofta med att min mamma blir frustrerad och ledsen. Hon har gett beröm till hunden när kopplet väl kommer på (men kanske inte varit så konsekvent med det), men tycker inte att det ger effekt.
Hon säger även att det fungerar bättre när andra sätter på kopplet.
Ska också sägas att hunden är väldigt glad och pigg när hon väl är ute på promenad.
Väldigt tacksam om någon vill dela med sig av lite tips!

Har hon kopplat hunden som bestraffning någon gång? Vad gör hon när hon blir frustrerad och ledsen? Skriker på hunden? Drar ut den med "våld"?

Att den gömmer sig när den ska kopplas och speciellt när den ska kopplas av henne indikerar rätt tydligt att det vid något tillfälle blivit obehagligt för hunden att kopplas av henne.

Till en början måste hon bli konsekvent med berömmet. Är man inte konsekvent är det poänglöst att träna något ö.h.t. Träna att koppla på och av i hallen samtidigt som man berömmer och gör det positivt för hunden. Lite köttbullar/korv om hunden är svårtflörtad. Gör det till en positiv upplevelse att bli kopplad.

Gömmer den sig eller leker den?
Finns det några jobbiga ungar ute som ska fram och klappa och klappar alldeless för hårt(min hund tyckte illa om barn)?
Läskiga grannhundar som skäller?

Drar den i kopplet (eller ja det räcker ju att det sträcks) tänker jag också att hunden kan ha ont någonstans och därför gärna hänger med ut - men inte i koppel.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 015
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3