Golv i hall

Det går väl att lägga in betong? Det kan inte vara så himla svårt tänker jag. Men det beror kanske lite på hur det ser ut under befintligt golv. Man behöver väl gjuta ett par cm tjockt i alla fall.

Och behandla med något så att ytan blir tålig. Betong är ju poröst så jag tänker att det måste bli fläckigt av blöta, saltiga skor och grus man drar in i hallen?
 
Tycker istället klinker i hall funkar super och är lättstädat. Man kan lägga fogen med en lite mörkare färg och fylla högt så blir det inga ansamlingsfickor.

Just när man drar in blandad våt smuts på vintern är det föredömligt enkelt att få rent.
 
Finns det något alternativ till klinker i hall? Jag HATAR klinker i hall, all smuts och grus och skit som fastnar i fogarna. Får skrubba de regelbundet (nej jag kan inte låta det va, måste ha kliniskt rent) och det är så drygt och tråkigt.

Tänker att bara trägolv kanske är dumt, ifall det blir förstört av vatten/grus osv. Måste ju finnas en anledning till att alla lägenheter har klinker i hallen tänker jag.

Lät lägga microcement över de fula aprikosa plattorna i hallen.
 
Vi har ett gammalt klickgolv. börjar se trist ut nu efter 20 år, men då har vi verkligen inte varit snälla mot det. EN matta på golvet som man kan tvätta då och då hjälper verkligen. Annars är linolium bra förstås.
 
Vi har Marmoleum click och är supernöjda! Inga fogar, mjukt att gå på och går att ha golvvärme under om man vill. Svanenmärkt och inga gifter. Dessutom kan man lägga det ovanpå befintligt golv så man förstör ingenting om man i framtiden tröttnar och vill ha något annat ☺️
 
Jag tror jag har linoleumplattor. När jag köpte lgh stod det linoleumgolv men eftersom jag inte visste att de gick att få i plattform så trodde jag det var ett vanligt klickgolv, men det är inte lika hårt. Svårt att beskriva. Men jag har landat i att det nog är linoleumplattor ;)

I hallen har jag en matta där man kliver in med blöta skor osv. Jag upplever att golvet är helt ok tåligt, dock är det ljust så jag ser till att det inte blir vatten liggandes. Om jag varit en familj med barn hade jag valt nåt annat om jag var den som renoverade, kanske vinyl. Det är några repor från föregående ägare och eftersom det är 2rok (dvs inte en stor familj) tror jag inte är det varit nåt värre stök och rörelse utan vanligt slitage.
 
Finns det något alternativ till klinker i hall? Jag HATAR klinker i hall, all smuts och grus och skit som fastnar i fogarna. Får skrubba de regelbundet (nej jag kan inte låta det va, måste ha kliniskt rent) och det är så drygt och tråkigt.

Tänker att bara trägolv kanske är dumt, ifall det blir förstört av vatten/grus osv. Måste ju finnas en anledning till att alla lägenheter har klinker i hallen tänker jag.
Vi har marmor. Det har varit suveränt under barnvagnsperioden, nackdel att det kan bli repigt men hyfsat lätt att slipa/polera.
 
Lät lägga microcement över de fula aprikosa plattorna i hallen.
Det har jag funderat på, men om en lägger det över plattor som legat där i typ 30-40 år, blir det verkligen bra? Måste en inte byta ut plattorna också?

Ska kika igenom alla andra förslag också 😄
 
Varför skulle det vara problem? Dessa har legat sedan -96.
Men de lär ju inte hålla för evigt? Samma som när vissa gör om badrum och bara drar microcement över befintligt kakel/klinker, hur vet man att statusen på det gamla under är bra? Det måste väl bytas ut efter x antal år och då hjälper det ju inte att bara lägga på lite ”smink” över det gamla slitna.

Om jag har ett 30 år gammalt badrum så kan det väl inte va superbra att bara lägga annat över utan jag måste väl riva ut allt gammalt materiel först?
 
Om du har råd är en bra sten lagd utan fogar underbar. Blankpolerad granit (som är mycket tåligare än marmor) till exempel.
 
Men de lär ju inte hålla för evigt? Samma som när vissa gör om badrum och bara drar microcement över befintligt kakel/klinker, hur vet man att statusen på det gamla under är bra? Det måste väl bytas ut efter x antal år och då hjälper det ju inte att bara lägga på lite ”smink” över det gamla slitna.

Om jag har ett 30 år gammalt badrum så kan det väl inte va superbra att bara lägga annat över utan jag måste väl riva ut allt gammalt materiel först?
I våtrum är det tätskiktet man avser när en pratar livslängd. Du har väl inte tätskikt i hallen?

Finns ju plattor som är över 100 år och fortfarande fräscha.
 
I våtrum är det tätskiktet man avser när en pratar livslängd. Du har väl inte tätskikt i hallen?

Finns ju plattor som är över 100 år och fortfarande fräscha.

Nej jag vet, men det känns ändå orimligt att något ska hålla så länge 😅 men kanske kör på microcement ändå, vi ska renovera och sen sälja så visar det sig att det inte håller i en evighet är det inte vårt problem längre 🙈
 
Nej jag vet, men det känns ändå orimligt att något ska hålla så länge 😅 men kanske kör på microcement ändå, vi ska renovera och sen sälja så visar det sig att det inte håller i en evighet är det inte vårt problem längre 🙈

Jag förstår faktiskt inte varför det är orimligt, det är ju inte så att t ex trappuppgångar eller husfasader rasar spontant efter en viss tid.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
2 167
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 860
Senast: Araminta
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 652
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp