Golv i hall

BernT

Trådstartare
Finns det något alternativ till klinker i hall? Jag HATAR klinker i hall, all smuts och grus och skit som fastnar i fogarna. Får skrubba de regelbundet (nej jag kan inte låta det va, måste ha kliniskt rent) och det är så drygt och tråkigt.

Tänker att bara trägolv kanske är dumt, ifall det blir förstört av vatten/grus osv. Måste ju finnas en anledning till att alla lägenheter har klinker i hallen tänker jag.
 
Finns det något alternativ till klinker i hall? Jag HATAR klinker i hall, all smuts och grus och skit som fastnar i fogarna. Får skrubba de regelbundet (nej jag kan inte låta det va, måste ha kliniskt rent) och det är så drygt och tråkigt.

Tänker att bara trägolv kanske är dumt, ifall det blir förstört av vatten/grus osv. Måste ju finnas en anledning till att alla lägenheter har klinker i hallen tänker jag.

Jag har lagt in ett klickgolv, valt ett som ska vara väldigt tåligt, finns ju olika nivåer på det. Har hund så vill ha det lättstädat. Har vanligt trägolv i kök/vardagsrum, det är mycket svårare att hålla rent.
 
Jag har lagt in ett klickgolv, valt ett som ska vara väldigt tåligt, finns ju olika nivåer på det. Har hund så vill ha det lättstädat. Har vanligt trägolv i kök/vardagsrum, det är mycket svårare att hålla rent.

Jag gillar betong i hall, men vet inte om det går att fixa i ett befintligt hus. Trägolv kanske funkar, vill ha samma golv på hela våningsplanet. Känns inte riktigt som att det kommer ge den känsla jag vill ha dock med trägolv även i hallen.
 
Jag har faktiskt nästan alltid sett laminatgolv i de hallar jag varit i. Vårt lägenhetshus byggdes 2006 och vi har bott i samma lägenhet sedan dess från början. Det är laminatgolv i hela lägenheten förutom badrummen.
Och den enda slitskada och någorlunda vattenskada som finns är under kylskåpet och frysen. Lite slitet på sina andra ställen, men allt slitage är i köket.
Hallens golv ser fortfarande helt okej ut. Vi planerar lite för att byta golv i bara köket, det är det enda stället där det kan vara bra att ha ett annat golv vad vi har sett.
 
Jag har parkett i hallen, gissningsvis bara för att det var det som blev över när det lades som annat golv i vardagsrummet, är verkligen inte att rekommendera och blir blött, repigt och slår sig. Nu bor jag iof i hus och inte i lägenhet så kan säkert vara ett mindre problem med grus och slask om det är så att man bor högre upp i ett lägenhetshus.
Jag skulle köra stora, kantskurna plattor med minimal fog eller möjligtvis betong om jag inte gillade klinker eftersom det enda alternativet som jag annars ser är någon variant av linoleum/plastmatta och det skulle jag aldrig lägga frivilligt i mitt hem.
 
Jag har gammalt trägolv = inte praktiskt. Men istället har jag lagt på en stor och stabil "bastmatta" ("tuftad"?) som finns på t ex Rusta, som täcker nästan hela golvet. Den tar hand om allt skräp, går att skaka av eller dammsuga, är skön att gå på och är inte så dyr att byta ut om den skulle bli utsliten - vilket inte har hänt ännu. Halkskydd under så den ligger helt still.
 
Jag gillar betong i hall, men vet inte om det går att fixa i ett befintligt hus. Trägolv kanske funkar, vill ha samma golv på hela våningsplanet. Känns inte riktigt som att det kommer ge den känsla jag vill ha dock med trägolv även i hallen.
Kolla in klick och se om du hittar någon du gillar. Annars hade jag samtalet rörande fog med min plattsättare idag. Jag ville inte ha plattor i badrummet pga fogar som ska skrubbas. Badrummet jag refererade till var ~15 år gammalt och byggt med budgetstandard och fogarna tog åt sig av allt. När man skrubbade fick man använda borste och fogen tog ordentligt med stryk. Han sa att det finns fog som är gjord för allmänna ytor, typ tunnelbanetoalett osv, som ska hålla bättre samt vara mer lättstädad, tillåta starkare medel osv. Den är lite dyrare men det kan man ju ta. Skiljer ett par fjuttiga tusenlappar bara. Minns inte vad han sa att det hette men med detta övertygade han mig om att det blir plattor på övervåningen.
 
Finns det något alternativ till klinker i hall? Jag HATAR klinker i hall, all smuts och grus och skit som fastnar i fogarna. Får skrubba de regelbundet (nej jag kan inte låta det va, måste ha kliniskt rent) och det är så drygt och tråkigt.

Tänker att bara trägolv kanske är dumt, ifall det blir förstört av vatten/grus osv. Måste ju finnas en anledning till att alla lägenheter har klinker i hallen tänker jag.
Vinylgolv. Det är jättetåligt och snyggt, vi använder det både i våra lokaler och lägenheter på jobbet. Finns massor med olika "mönster" som t ex trä eller sten.
 
Jag gillar betong i hall, men vet inte om det går att fixa i ett befintligt hus. Trägolv kanske funkar, vill ha samma golv på hela våningsplanet. Känns inte riktigt som att det kommer ge den känsla jag vill ha dock med trägolv även i hallen.
Det går väl att lägga in betong? Det kan inte vara så himla svårt tänker jag. Men det beror kanske lite på hur det ser ut under befintligt golv. Man behöver väl gjuta ett par cm tjockt i alla fall.
 
Tänker att golvet inte spelar så stor roll om man har en hallmatta? Det finns ju såna ganska stora, tunna med gummi undertill och typ "filt" ovantill. Håller fukt borta från golvet, dämpar sådant som gruskorn och eventuella dubbar på skor. Lätta att dammsuga då filten är så kort. Då kan man ha det golv man tycker är snyggt under.
 
Jag har haft laminat i hallen, vilket någon rekommenderade, ALDRIG mer säger jag. Var det snö ute var det livsfarligt att komma in om man tog tog 1 mm förbi dörrmattan. Jag höll på att slå ihjäl mig flera gånger innan skiten åkte ut. Snorhalt beskriver inte hur halkigt det är. Friktionen är exakt = noll
 
Vi har samma trägolv som i resten av lägenheten. Inga konstigheter. Man behöver ju inte ställa blöta skor rakt på golvet.
 
Klinker med en mörk fog? Vi har grått klinker och mörkgrå fog, det ser mycket sällan smutsigt ut. Tidigare ägaren hade lagt in klickgolv i tre, det var helt bedrövligt. Såg smutsigt ut och golvet slog sig av vätan. Klinker med golvvärme är helt fantastiskt!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
2 167
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 860
Senast: Araminta
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 652
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp