Golden/Kelpie?

Sv: Golden/Kelpie?

Som alla valpar är de ju söta, men jag kan inte riktigt se nyttan i dem...? Bärande vallhund?

Sen tycker jag det är nämnvärt att blandisar inte får tävla Bruks, så varför de rekommenderar dem till detta verkar ju korkat...

Någon som tycker de är söta köper en som familjehund, hunden tuggar i sönder huset när den är runt året pga för dålig aktivering och sen är den ute på Blocket igen *målar fan på väggen*

//E

Sen tycker jag det är nämnvärt att blandisar inte får tävla Bruks, så varför de rekommenderar dem till detta verkar ju korkat...

//E

Oj, det tänkte jag inte på! Det gjorde nog inte uppfödaren heller... :mad:

jag tränar med en golden/kelpie/labrador som är mycket trevlig. den är utbildad bevakningshund och tävlar i lydnad. men det är så svårt med blandraser, att man kan inte vara säker på att få en likadan ens om man gör om samma kombination.

sedan undrar jag om det verkligen bara är kelpie och golden när jag ser färgerna på valparna...

....sedan undrar jag om det verkligen bara är kelpie och golden när jag ser färgerna på valparna...

Det var det första jag tänkte på när jag såg bilderna...
Iofs kan ju en Kelpie bära på anlag till flera färger, men jag undrar också om det inte kan vara någon fler ras!
Och som sagt, man vet ju aldrig vad man får av en blandras, den kan bli precis som en kelpie likväl som den kan bli som en golden.
Eller så får den alla bra/dåliga egenskaper av båda raser :crazy:
Men visst, det finns helt klart sämre blandraser!

Jag hoppas innerligt att denna parning ej var planerad fast då kan man ju undra varför de ej använde sig av abortspruta.
Sen själva priset är inget jag tyckte var märkvärdigt då det finns värre priser för en blandras idag.
Nu är det som det är och man kan ju bara hoppas att valparna får någorlunda bra och seriösa hem.

Det verkar ju som en planerad parning eftersom de tydligen "är bra till lydnad, agility och bruks"... :crazy:

KL

Amen Buke är ju helt sanslös. Först gnälls det i tid och otid att blandrashundar säljs för billigt, sen gnälls det om säljarna har vett att ta betalt för dom. Hur ska ni ha det egentligen ??

Sen så antar de flesta här inne att: allt är planerad avel och att säljarna är dum i huvudet. HUR många sk *nya* renraser har det då inte tillkommit under en 20 års period där grunden är blandrasavel ???

Dessutom så läste jag nyligen om den sk sjukhussjukan där tydligen nya raser bidddragit till detta. Alltså NYA renraser. Hur jävla genomtänkt är detta då ? Rensa upp i alla läger säger jag och sluta ställ er på någon sida då båda är lika goda kålsupare. Samarbete kanske vore på sin höjd så det blir någon balans.

Visst, Buke är helt sanslöst;). Det är rätt många här som har olika åsikter, eller hur? Det är ju rätt bra för annars blir det inga diskussioner. Så, klart att Buke måste vara sanslöst där en del tycker si och en del så...vad vore poängen annars med detta forum???

Jag har blandraser men har inte betalat en krona för dom...omplaceringar. Skulle aldrig köpa någon heller, nej. 5.500 är ett par tusen från en renrasig...:crazy:

Den dagen jag möter en blandrasuppfödare med ett tydligt avelsmål och bokförda föräldradjur (stam bakåt, medicinsk historia och raser) så kan jag acceptera den typen av avel...:cool:

OMG...minivalpar för 10.000...*ryser*...

Senast ändrad:

Men det är ju antagligen inte samma personer som har olika åsikter.:smirk: Tycker alla likadant bir det ju ingen diskussion, och Buke är ett diskussionforum. :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix