Golden crosses

Sv: Golden crosses

knapplån

Det är inte en golden cross för att det är en stam som låter bra på papperet, eller för att det finns en bra häst som har kombinationen.
En golden cross är en kombination som vid flera tillfällen visat sig fungera väl ihop.
Ramiro - alme har inte bara gett Robin Z I och II, utan även Ratina Z, hennes syskon och ett helt oräkneligt antal andra hopphästar i världseliten.
tidigare nämnda Irco Marco över Menelek xx är inte bara helsyskonen från Gustaviis, utan även Cinderella som kommer från annat håll.
Cassini - Caretino har också gått igen på olika håll och fungerat mycket väl.

Donnerhall - Pik Bube måste väl vara en sån golden cross? Finns ju många bra avelshingstar t ex med den kombinationen.

**KL**
Jag är ju nyfiken av mig..
Grand Veneur borde man ju veta vad han kombineras bäst med, med tanke på alla hans avkommor, någon som vet vad som slagit bäst ut?
/U

Gjorde en mycket snabb och ovetenskaplig undersökning..
Grand Veneur - Ibrahim
I Sverige har vi åtminstånde tillgång hingstarna
As de Turin, Turban Rose och Diamant de Semilly som har denna blodskombination.

Vad anser ni vara styrkorna och svagheterna hos dessa hingstar?
/U

e. Cardento - ue. Briar kommer med all säkerhet att bli ett kanon GC

e. Cardento - ue. Briar kommer med all säkerhet att bli ett kanon GC

Spännade!:) Varför tror du det?

Jag tror på Cardento- Maraton, Cardento-Irco Marco, Cardento-...med bra möderne, dvs många Cardento kan/vill hoppa oavsett vem som sitter på ryggen och även oavsett mamma stam, jag kan ha fel, men många har både kapacitet, inställnig och teknik och hjärta för att hoppa.

Lägger till en, Cardento-Cortez, såg en jättefin 3-åring idag, och efter en snabb koll på blup verkar det finnas flera!

I Love It:idea: Det är klart att det finns! Cardento kommer att lämna samma stämpel i Svensk avel som Irco Marco, Cortez, Robin Z, Irco Mena, Feliciano mfl...

Han är en stark Hopphästförärvare, thats it...

Senast ändrad:

Väcker denna till liv igen!

Såg "TheJohanna"s nya tråd.. och har en fråga. Anser ni att Contender o antingen Alme eller Cassini-blod är GC? Såg att SWE skrivit om Ramiro - Alme men det är ju en bit bak med Contender, är det ändå "kosher" GC? Vilken av dem och isåfall pga vad/vilka avkommor?

Senast ändrad:

jag fortsätter också här och låter min andra tråd självdö. har ni tips ang, landgraf och heartbreaker vad ska de kombineras med för bästa resultat, slänger också in Calido vem är hans GC???

Senast ändrad:

Intressant detta!!
Så Argentinus-Grannus är en GC? Finns han A i avel nu? Hade varit roligt att prova:D Har ju ett Grannus-sto...:angel::angel:

Har alltid hört att försiktiga Corde hingstar matchas väl mot modiga landgraf och ladykiller märrar.

Hört många som sagt att Heartbreaker gör sig bra till Darco ston. Samma princip som ovan, försiktighet och mod.

Du har missat Cavalier Royal - "vad som helst" (vet en klass på en internationell tävling där 5 av 8 irländska hästar var efter Cavalier Royal.

Har träffat Wetano (e. Weltmeyer) -Rosenkavalier och även andra "Weltmeyer-blod" -Rosenkavalier

Sen har vi ju Feliciano -Cardento

Träffat en Irco Mena -King of Diamonds... det är nog en kombination som skulle ha gjorts fler gånger...

Är Cavalier Royal släkt med King Cavalier?

mkt intressant tråd!:) Själv har jag uppmärksammat att kombinationen Krack C-Jazz verkar ge bra sporthästar. Mycket brum brum i, o säkert lite annat smått o gott med... Funderar på att betäcka min Krack C märr med Jazz eller nån trevlig son till honom. Jävla lite linjeavel på Flemmingh, vad tror ni om de?

nu spanar jag på avelshingstar, o en kombination som nästan finns i varenda häst som har jazz som pappa eller morfar är Jazz-Ulft, inte bara Parzival alltså :)

Bernstein-Ganesco har väl slagit väl ut.

Gammal tråd, men finns det mer som verkat ha slagit extra väl ut med Bernstein? Kollar jag stamtavlor på framgångsrika avkommor så hittar jag inte många gemensamma nämnare, verkar ha fungerat med mycket. ;)
/U

Såg något om Gaspari längre upp (gillar hästar med honom i stammen:angel:)
Rider just nu en 5 åring som är Cardento-Imperator(-Karakoll) som jag tycker är en väldigt intressant stam.
Någon som känner till fler korsningar Cardento-Gaspari-blod?

mina landgraf märrar är inte sååå modiga, kanske för långt bak.

mmm... min heartbreaker är e:Orlando och han är ue: Darco w så det funkar ju inte för mig... inget annat som dessa blod passar med?

funderar på att lägga Calido (cantus) på Landlord (landgraf) stoet... fanns en mycket fin WC sto som var Calido-Landgraf så det borde ju inte vara så fel men det är ju bara en häst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 240
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård