Gödslat eller ogödslat bete till fånghäst?

MonteRose

Trådstartare
Gah, jag blir tokig!

Har letat som en tokigt men hittar inte inlägget.
.
Kommer ihåg att någon skrivit i en tråd att ogödslat bete var "farligare" för en fånghäst.

Hur ligger det till? Och varför i så fall?

Eller har jag bara drömt?

Sv: Gödslat eller ogödslat bete till fånghäst?

Det är nog svårt att veta egentligen.

Men om man ska "tro" ngt så tror jag att man bör ha ogödslat bete till sin fånghäst. det växer långsammare. Jag vet också att det finns de som erfarenhetsmässigt har upplevt att fångrisken är större på gödslade beten.

Sedan tror jag att det beror på individen och omständigheterna. I år verkar gräset vara extra farligt. Jag försökte ha min IR fångponny på vår gamla ogödslade vall några timmar varje dag med munkorg på. Det fungerade inte i år men gjorde det förra året. I år verkar hon reagera på all sorts gräs.

Det ser ut som vårt gräs fått anabola. Den hagen var ganska mager o klen förra året, nu gödslade bonden lite och det är bara fööööör mycket :devil:

Jag vill ha en större mängd gräs per strå istället för en koncentrerad. Kontenta. Vill ha välväxt gödslat gräs. Mindre sämre växter läs. ogräs får fäste.

Ett gödslat bete innehåller faktiskt mindre socker eftersom plantan förbrukar socker när den växer. Således ska inte fånhästar gå på skitbete, dock ej sagt de ska gå på superbete heller. Lagom är bäst. Har du tillgång till naturbete så vore det optimalt.

Aha, det låter logiskt.

Tyvärr har vi inte tillgång till naturbete. Nu går "stackaren" i uppväxt vinterhage med betesbegränsare. På nätterna går de över i en hage med nästan inget gräs alls där de får hö och halm att äta över natten.

Han får upplöst jäst sprutat i munnen varje dag oxå.

Våran häst som fick fång för flera år sedan fick det efter att ha gått i en gödslad hage då vi spred det som var kvar i spridaren där. Vi är ganska säkra på att de berodde på det då vi både före och efter haft ogödslade naturbeten och ingen reaktion över huvud taget. Jag törs inte ha gödsel i hagarna längre efter detta. De får gå på det som växer ändå.

Vår ena fick också en lätt fångsläng efter att ha gått i konstgödslad hage. Alltid klarat sig bra annars trots stundvis kraftigt överhull, men då han gått på ogödslade naturbeten med stor artrikedom i floran. Fången kom när han gick i den gödslade hagen, så nej, inga fler hästar i gödslade hagar.

När man gödslar en hage tar vissa växter överhanden har jag fått höra från en som jobbar med att inventera marker, flora och sådant. Orörda naturbeten är rika på olika arter, men gödslar man dem försvinner snabbt ett stort antal av de växter som vill leva på kargare mark.

Vallfoder för hästar med fång!
Torka och brist på kväve eller fosfor orsakar en ökning av NSC-koncentrationen i gräs varför man inte bör slarva med gödning av sin vall. (NCS-icke strukturella kolhydrater)

http://forskning.equinfo.se/#post11

Alltså kan det vara farligare med ett ogödslat bete, det är bättre att gräset är långt, då skuggas det och innehåller inte så mycket socker, men innan midsommar är gräset kraftigt...läs mer om det,

En bra sida om vallfoder och grässorter http://vallfoder.se/hagenogras.html

Vår ena fick också en lätt fångsläng efter att ha gått i konstgödslad hage. Alltid klarat sig bra annars trots stundvis kraftigt överhull, men då han gått på ogödslade naturbeten med stor artrikedom i floran. Fången kom när han gick i den gödslade hagen, så nej, inga fler hästar i gödslade hagar.

När man gödslar en hage tar vissa växter överhanden har jag fått höra från en som jobbar med att inventera marker, flora och sådant. Orörda naturbeten är rika på olika arter, men gödslar man dem försvinner snabbt ett stort antal av de växter som vill leva på kargare mark.
När man skriver som du gör så fattas det variabler.

Reds hästen?
Var det torrt o soligt?
Gick den dygnet runt......
Var den rund innan betet? Det finns mkt skitväxter som de äter i 3-e hand som inte alltid är nyttiga.

Jag har gödslat betena i år o väntat tills det vuxit upp en hel del. jag inbillar mig att koncentrationen sänks. En stor tugga innehåller lika mkt som den lilla fattiga tuvan som underskattas.

Jo då, hästen reds och gick på bete dygnet runt innan han kom i kontakt med den gödslade vallen. Han var något i överhull innan han kom ut på det gödslade betet, men inte något så att vi oroade oss. Vi väntade ett tag efter att gödningen lagts på, några veckor. Det hade regnat och gödningen smält ner i marken, det var inget extremväder vad jag minns. Sedan utökade vi hagen bit för bit in på den gödslade vallen. Bums blev hästen jättefet på en gång. Fången var inte mer än att den anades, det märktes att han inte gick som normalt helt plötsligt. Det var inget som syntes på hovarna därefter heller. Hästen blev frisk och kry på några dagar efter att vi stängt av delen som gödslat men fetman minskade långsamt... Jag tror att hans kropp blev överbelastad av kolhydrater vid detta tillfälle. Han fick i sig för stor mängd gentemot vad han klarade av att hantera. :crazy: Hade han inte varit så glupsk hade han kanske ätit mindre mängd och klarat sig bättre.

När han gick på en ogödslad äng för många år sedan blev han fet också på kort tid. Dock inga som helst fångkänningar då utan han var pigg och energisk men sjukligt glupsk! Naturligtvis flyttade vi honom därifrån så fort vi kunde, men fetman var redan ett faktum innan vi kunde flytta.

Min hästs stora problem är att han är otroligt glupsk, glupskast av alla hästar jag känner till. Han äter bamsetuggor och blir liksom aldrig mätt. Andra hästar nöjer sig efter ett tag och vilar från ätandet, men inte han. Honom törs jag inte släppa på något kraftigare bete alls, för han äter nästan ihjäl sig. Även om han inte skulle få fång, så skulle han ändå rulla fram och det är inte bra av andra orsaker.

Nu får han gå på magert bete och jag håller honom så smal det går, inga mer fångkänningar sedan han togs bort från den gödslade vallen.

Skulle han inte vara så galet glupsk, så skulle det säkert fungera bättre som du säger. Vi har andra hästar med bättre genetiska förutsättningar och de är inte så glupska och klarar nog därför också bättre av att gå på vall med högt gräs. De blir liksom mätta efter en stund. Bättre avlade hästar, helt enkelt. :cool:

Jag har också insett att vissa hästar äter ALLT. Min ponny är en sådan och har alltid varit.

Överhull redan innan:crazy: o ätfrenesin påminner om IR. Ja då får man säga stopp.

En bantad IR-häst äter sällan så frenetiskt då kroppen får in energin i cellerna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar