Sv: Gödslat eller ogödslat bete till fånghäst?
Jo då, hästen reds och gick på bete dygnet runt innan han kom i kontakt med den gödslade vallen. Han var något i överhull innan han kom ut på det gödslade betet, men inte något så att vi oroade oss. Vi väntade ett tag efter att gödningen lagts på, några veckor. Det hade regnat och gödningen smält ner i marken, det var inget extremväder vad jag minns. Sedan utökade vi hagen bit för bit in på den gödslade vallen. Bums blev hästen jättefet på en gång. Fången var inte mer än att den anades, det märktes att han inte gick som normalt helt plötsligt. Det var inget som syntes på hovarna därefter heller. Hästen blev frisk och kry på några dagar efter att vi stängt av delen som gödslat men fetman minskade långsamt... Jag tror att hans kropp blev överbelastad av kolhydrater vid detta tillfälle. Han fick i sig för stor mängd gentemot vad han klarade av att hantera.
Hade han inte varit så glupsk hade han kanske ätit mindre mängd och klarat sig bättre.
När han gick på en ogödslad äng för många år sedan blev han fet också på kort tid. Dock inga som helst fångkänningar då utan han var pigg och energisk men sjukligt glupsk! Naturligtvis flyttade vi honom därifrån så fort vi kunde, men fetman var redan ett faktum innan vi kunde flytta.
Min hästs stora problem är att han är otroligt glupsk, glupskast av alla hästar jag känner till. Han äter bamsetuggor och blir liksom aldrig mätt. Andra hästar nöjer sig efter ett tag och vilar från ätandet, men inte han. Honom törs jag inte släppa på något kraftigare bete alls, för han äter nästan ihjäl sig. Även om han inte skulle få fång, så skulle han ändå rulla fram och det är inte bra av andra orsaker.
Nu får han gå på magert bete och jag håller honom så smal det går, inga mer fångkänningar sedan han togs bort från den gödslade vallen.
Skulle han inte vara så galet glupsk, så skulle det säkert fungera bättre som du säger. Vi har andra hästar med bättre genetiska förutsättningar och de är inte så glupska och klarar nog därför också bättre av att gå på vall med högt gräs. De blir liksom mätta efter en stund. Bättre avlade hästar, helt enkelt.