Godis - rätt eller fel?

Sv: Godis - rätt eller fel?

Jag ger inte godis regelbundet i någon situation. När de får ska de ta det som belöning men de ska aldrig förvänta sig att få det.

Har dock ett sto som är svårfångad och kan bli väldigt besvärlig i hagen. Så henne tar jag med något litet till ibland, det räcker för att hon snällt ska stå och låta sig bli infångad när man ska ta in henne. När jag kopplat på grimskaftet så får hon belöningen i fråga om jag har med något.

Nej! Godis borde vara förbjudet;) Jag håller på med horsemanchip och när jag fick reda på det blev jag förtvivlad!! xD
När man ger hästen godis så visar man sig underlägsen, alltså en häst i det vilda skulle aldrig,aldrig ge ifrån sig sin mat! Men därimot så e det ok om man lägger dte i krubban/eller i maten, eller om man slänger det på marken ellerliknande!
men det beror ju på vad du håller på med, hur "sträng" du är och vad du tycker:)

mvh Maria

klart som tusan att godis inte borde vara förbjudet.
Tycker dem ska få det när dem förtjänar det. Men som sagt, inte ur handen bara.

/ neres

Hästar är inte så dumma att de tror att vi också är hästar. De förstår att vi är en annan sort, med ett annat språk. Vi ger dem hela tiden signaler som inte stämmer med deras språk, så om vi lär dem att godis är ok ur handen så betyder det inte att vi är underlägsna, bara att vi är annorlunda.

Detta har ett helt liv med hästar lärt mig, och jag är definitivt inte underlägsen gentemot dem.

Horsemanship i all ära, men ibland tappar det rim och reson tycker jag ...

Om jag är konsekvent, vänlig och bestämd i all min hantering av hästarna spelar det ingen roll, alls, om jag sticker åt dom ett äpple i hagen då och då.

Hästhantering är en helhet och en inställning, inte i vilken sekund man viftar på repet eller om man ger godis i handen.

fast nu är inte våra hästar några vildhästar om du missat det.
Mina får massa godis o de tigger inte, sen om de ser mig som sin ledare eller inte bryr jag mig inte ett dugg om. Jag vill vara deras vän, de kommer när jag ropar, de är snälla o väluppfostrade o väldigt trevliga att både hantera o rida o det är huvudsaken. Jag är en människa o de är hästar det kommer man aldrig ifrån :)

Håller helt med dej.Jag har haft egna hästar i 35år och aldrig haft några problem med att ge godis.:d

Jag tycker det är helt okej att ha med sig godis ut i hagen så länge det inte finns risk för att hästarna börjar bråka sinsemellan. Jag tar ibland med mig en godbit ut till hagen för att jag vill att min medryttarhäst ska tycka det är lite extra kul att jag kommer.

Jag personligen tycker inte att man skall ge hästen godis i tid och otid, utan något extra gott i krubban efter ett avslutat bra pass! Eller när vi stretchar efter passet.

Dock inte när som helst i handen och definitivt inte som belöning att hon/han kom i hagen, men det är min åsikt alla har sin

Nej! Godis borde vara förbjudet;) Jag håller på med horsemanchip och när jag fick reda på det blev jag förtvivlad!! xD
När man ger hästen godis så visar man sig underlägsen, alltså en häst i det vilda skulle aldrig,aldrig ge ifrån sig sin mat! Men därimot så e det ok om man lägger dte i krubban/eller i maten, eller om man slänger det på marken ellerliknande!
men det beror ju på vad du håller på med, hur "sträng" du är och vad du tycker:)

mvh Maria

Hur visar man sig underlägsen genom att ge hästar godis ur handen.
Problemet med att det finns fodervakate är ett problem som har skapats pga att vi har dem i fångenskap och inget som finns hos hästar eller andra betes djur i det vilda där går och söker föda för att sedan äta när dom hittar och då ätar alla så dom står inte i kö och väntar på att ledaren skall bli mätt.

Hade det handlat om hundar så ja där äter dem i högre rang av byttet först och när dom är mätta så äter dom som är lägre i rang, håller inte så stor koll på när alfahonans valpar äter.

Kram

hmm vet ej om du är allvarlig eller ironisk :crazy:

ledarskap handlar enligt mitt tycke att både ge och ta!

senast igår stod några barn och (utifrån staketet) matade mina hästar med gräs, inget bråk, alla stod snällt och väntade tills de fick men både den ranglåge tog ur munnen på den ranghögre och tvärt om... Men de viste att de inte får bråka- bita/tigga av barnen.
Förövrigt så brukade min ranghöga stora valack som hade "fri tillgång" på hö i boxen "kasta över" till grannen :grin:

hästar är och förblir alltid hästar, med de är inte vildhästar längre, och en människa kan inte ta en ledarhingst roll. och förövrigt så tog/tar la ledarhingsten hand om Hela sin flock! inte hålla på och "jaga ifrån", backa backa backa, full kontroll o flockmedlemmarna får inte röra sig en millimeter utan tillstånd, ta bort maten, lägga ner sina flockmedlemmar osv osv. detdär handlar till största del om människans makt och matchobehov.

*kl*

Jag ser inget fel alls i att ge godis i ditt exempel. Själv är jag väldigt restriktiv med att ge godis, jag vill hellre berömma genom röst och fysisk kontakt. Kanske för att jag har en ponny som alltid är hungrig :angel: men oxå för att alltid kunna berömma exakt i rätt ögonblick och att hästen "förstår" berömmet.

Vår hästar går alltid direkt in i boxen och får alltid 1 hg havre vid insläpp (om de inte kommer in för fodring, då ligger ju maten där). Minns inte om jag hade med godis någon första gång när min häst kom (svårfångad och väldigt reserverad till sin natur) men jag tror inte det. Han fick behålla grimman på någon dag och sedan var infångningsproblemet löst iom den lugna proceduren som lät honom komma fram istället för att gå efter honom.

Jag ger alltid godis efter ridning, äpple oftast. Mamma ger efter avtränsning och jag ger när allt är avplockat. Hästen ser ut som ett litet barn på julafton varje gång, precis som att han är helt till sig när han står på gången och väntar på att maten ska bli fördigserverad :D Jag ger en sockerbit tillsammans med bettet vid tränsning eftersom han varit väldigt skeptisk till bett/tränsning innan. Mamma ger en sockerbit efter tränsning och en till innan de går ut. Hästen har inga problem alls att skilja på godis/inte godis. När vi rider ihop brukar han stå och vänta på den sista sockerbiten eftersom jag brukar bli klar först.

När hästen är extra duktig med klippmaskinen kan jag oxå ge honom ett äpple extra, i början fick han varje gång. Då är jag noga med att koppla beröm och godis till just att han accepterat klippningen. I början försökte han ha ihjäl både mig, maskinen och sig själv och vågade inte ens äta något så det är ju ändå ett framsteg.

Mao ser jag inga problem alls med tigg/nafs.

Tidigare har vi alltid tagit med en lite godisbit till hästarna när vi hämtat dem i hagen. Min nuvarande blir dock jobbig av att få godis ur handen så han hittar en liten munsbit i krubban istället när han kommer in.

..men det dar ar ju bullshit... Hastar delar ofta mathog... finns tom ranghoga hastar som skyddar ranglaga fran mittemellan rangade hastar vid fodring (seen it...)

TS:
Jag har gett godis med jamna mellanrum, aldrig haft problem med nafsiga hastar.. det handlar om att inte ge dom godis i tid och otid, utan lite mer i sarskilda situationer och da-och-da som beloning (Du kom till matte - duktig hast - godis vs. Matte fick ga och hamta dig - om jag ger dig godis nu kommer du nasta gang?) Kor samma basis som med hundarna - godis far man nar man gor nagot jag vill att man ska gora, aldrig annars. De far helt enkelt "fortjana" det.

Det tycker jag är sunt och förnuftigt! Godis till de hästar som klarar av det (de flesta, tycker jag nog) och något i krubban till de som inte gör det. Se till individen i stället för att lyssna på vad en "lära" säger!

KL*

Klart dom ska ha godis :angel:

Men det kan faktiskt vara olika bland olika hästar ex:

Min förra märr gav jag ej ur handen, anledningen var att hon var otroligt matarg och började hugga efter händer direkt, eftersom hon stod i kollektivstall ville jag ej på något sätt förstärka detta om någon annan skulle byta täcke osv.

Min nuvarande häst får godis varje dag ;) Och hon är inte ens minsta tendens till nafsig utan en riktig ängel i all hantering.
Ger alltid i stallet före och efter ridning. Är det nån dag jag inte rider hälsar jag på henne i hagen och bjuder på äpplen och morötter...bortskämd ;)

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 923
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar