Godis - rätt eller fel?

Sv: Godis - rätt eller fel?

Jag handmatade min häst konstant under dom 16 år vi fick tillsammans. Tiggig var hon aldrig men stod jag och åt på ett äpple kunde hon först ta tag i fingrarna och flytta undan handen för att sen sno äpplet ur munnen på mig. :o

Det var liksom vår grej (bland alla andra hyss) men inte hade vi nåt problem med nafsighet inte. Vi hade alltid jättekul ihop och var aldrig förbannade på varann. Jag kan inte se nåt fel med att ge sin bästa vän en godbit bara-för-att.

Nä, det kan inte jag heller! Tycker väldigt illa om den där bara-för-att-mentaliteten, funkar det bra att ge godis så varför inte?!

Det finns så många renläriga människor inom hästvärlden, "ge aldrig godis ur handen", "låt aldrig hästen gnugga huvudet mot dig" osv osv. Mina hästar får godis ur handen och får gnugga pannan mot mig, och jag får trots det ofta höra att de är väldigt väluppfostrade och lätthanterliga.

Det är säkert så att det inte funkar med vissa hästar, men då är det ju bara att låta bli. Och hästen måste veta att när godiset är slut så är det slut, och när matte inte vill bli gnuggad mer så vill hon inte.

Precis så är det och sätter man upp handflatorna och säger "nu är det slut" så slutar den tiggigaste häst att tigga. Det största felet med dagens hästfolk tycker jag är att dom inte umgås med hästen nära och tätt intill, närkontakten skapar otroligt starka band mellan häst och människa. Jag brukar hälsa på okända hästar och även på "farliga" hästar genom att göra som dom själva gör, nos mot nos och ännu har ingen försökt hugga mig i ansiktet och då har jag ändå umgåtts med hästar i över 30 år.

Jag är helt för godisanvändning överlag, vid träning/hämtning/rent allmänt! Godis skapar positiva minnen, fungerar som beröm, och uppmuntran. Är därför också överlag tämligen generös med godis, och hästarna blir inte svårhanterliga för det... De väntar snällt på sin bit efter sadling, snusar försiktigt med nosen när de hälsar i hagen - aboslut inga "attacker" och galna tiggerier.

Men som människa får jag ju ändå ha hjärnan någorlunda påkopplad, så godisdistribuering beror på häst och situation. Jag går inte in i en främmande stor hästflock och viftar med en morot. Vill inte ha 15 hästar "i knät". Jag ger heller inte godis ur handen till jätteardennern som redan har femton barnfingrar i magen... ;)

Däremot de hästar som jag umgås med kontinuerligt, vi känner varandra och vi kan spelreglerna i relationen. Äppelbit utdelas icke för hårda nypor, äppelbit utdelas däremot för de flesta andra beteenden, så överlag är det en win win-situation. Jag får snälla försiktiga hästar, hästarna får äppelbitar.

KL

Fast en häst behöver inte nafsas för att tigga. Min egen nafsar inte alls, däremot skrapar hon med frambenen så att man ibland blir tokig.

och min häst stannar vid varenda grasn vi rider förbi :eek:

men tillbaka till tråden:
Jag har alla mina hästar i flock och ger ofta godis/äpplen osv.. De har aldrig tjaffsat i närheten av mig (men vist har d egjort upp rangen sins emellan, men de vet tat vill jag ge den ranglåga så gör jag det)
Men vist har jag varit med om olyckor- i hage- utan godis, då var det andra problem...

Men är dt engn som blir för påfusig så får kanske dne mindre godis och mer "hålla avstånd och tigg inte"

på sommarbetet fodrar jag krafft ute i hagen också.... 2 hinkar till 4hästar :angel: Går hur bra som helst.

Kl

Brukar gå och ge mina hästar en godbit ibland (eller ganska ofta :laugh: )
Varför? jo för jag har lust.

Har inga problem med att ge dom i hagen då dom står på rad och väntar på sin godis men får en får alla, skulle inte komma på tanken att bara ge 1 häst och inte dom andra då jag tror att det skulle bli ett problem om jag skulle göra det.

Kram

Min tant har på senare år lagt sig till med den fula ovanan att aldrig vilja komma in... rent jävelskap från hennes sida, det har inte varit problem förut, det är inga fel på henne eller något sånt, hon vill bara visa att hon kommer när hon vill.. oavsett om jag har godis eller inte så springer hon runt mig i en cirkel, lagomt stort så att jag precis inte kan nå henne hela tiden.

Något som vissa dagar fungerar är att börja gosa med dom andra tre hästarna (kan tillägga att två av dom är hennes egna "föl", 13 och 5 år gamla, och den tredje kan nästan räknas dit också ;) ) ge dom godis och liknande, då blir hon jätteavundsjuk och kommer fram. Men det är bara vissa dagar. Ibland får jag se mig slagen och ta in alla samtidigt, då kan hon inte stanna kvar ute.

Så godis tycker jag är okej om det inte är många hästar i hagen, om dom börjar bråka med varandra är det ingen höjdare att hamna emellan.. kan såklart hända även om det bara är 3-4 i hagen också, men ni fattar ;) :D

Usch sånt blir jag vansinnig på! Antar att hon gör det vid andra tillfällen också, när hon vill något? Så det har eg inte med godiset att göra utan att hon inte har fått bra uppfostring i unga år. Svårt att bli av med när dom väl etablerat det beteendet.

Mina hästar får ALDRIG så mkt som lyfta på benen för att skrapa. Finns inget mer irriterande..... :crazy:

Dom brukar bara spesta öronen, lägga huvudet på sned och försöker se extra gulliga ut. :p Aldrig något tjat eller bråk. Och dom får säkert 5 godisar om dagen, varje dag.

Nu vet jag inte om det var mitt du svarade på - men man blir rätt vansinnig på det! Jag har haft henne i 6 år nu, aldrig varit något problem under min tid eller tidigare, men de senaste två åren när hon blivit lite kärring så har det här kommit.. i övrigt är hon en dröm :D

Hästar som börjar skrapa/stampa med hovarna eller buffa gör mig tokig! :crazy:

Min häst får aldrig godis då jag hämtar honom (väldigt sällan), vi brukar klia varandra istället...;) Jag tycker man ska göra det som funkar bäst, men jag har väldigt svårt för dom som ger sin häst godis och sen för att få mer börjar hästen buffa med huvudet på människan och sen ger dom hästen mer godis... Bra tillrättavisning!... Näää... Ingen av er gör säkert så här men risken finns ju att om hästen inte respekterar sig ägare kommer den att klammpa över honom eller henne på jakt efter godis, men jag tycker absolut att man kan ha det som uppmuntring och belöning:laugh:... Godis som hanteras rätt är bra godis;)
PS. Har ej läst igenom hela tråden...

Min skrapar bara vid matsituationer, lite när det är fodringsdax, och mycket när hon fått godis i handen och tigger mer. Då kan hon även stampa uppfodrande.

KL

Fast en häst behöver inte nafsas för att tigga. Min egen nafsar inte alls, däremot skrapar hon med frambenen så att man ibland blir tokig.

Aboslut inte, tiggerier kan ju vara allt från spark i väggen/nafs/"prat"/stampande/skrapande - alla SE MIG beteenden som tänkas kan. En gammal lektionshäst på klubben brukade lyfta upp saker och ge till närmsta person i hopp om att få godis ;), grimskaft, borstar, whatever han hade i närheten. Det lönade sig utmärkt för honom!

Jag är övertygad om att du känner din egen häst bäst och vet vad som funkar för henne. Blir hon bara jobbig om hon får godis så ge inte godis. Man kan också ge för rätt beteenden - men då gäller det ju att hon gör kopplingen "står stilla" = äppelbit, och inte "bråkar tillräckligt länge - står sedan still två sekunder" = äppelbit. Det är inte lätt som människa att veta alltid. :D

Jag kände hästen i flera år innan jag köpte henne och första gången hon gnäggade efter mig var när jag gav en morot till en annan häst:D

Med elva års bekansskap bakom oss lyder hon röstkommandon och är oerhört lyhörd men skulle jag vid något tillfälle stoppa en godisbit i munnen på henne tigger hon i flera dagar efteråt.

Jag ger godis (morot eller äpple) till mina, hämtar jag en ur hagen och har godis med mig har jag så att det räcker till alla. I regel så kommer alla springandes när jag ropar, så då ska ju de också ha såklart.
Jag kan ge efter jag har tränat också och jag ger ur handen, inga problem. Ingen av hästarna tigger eller naffsar, precis som någon ovan skrev så är det inte givandet i sig utan något annat i relationen som brister om de utvecklar det beteendet.

Jag ger aldrig godis när jag hämtar i hagen men brukar lägga några morötter i krubban som belöning för att hon följt med in.

Oerhört sällan ger jag godis ur handen, har en f d ridskolehäst som blir oerhört tiggig långt efteråt. Ger aldrig godis som belöning vid ridning eller hantering utan använder ord. De enda tillfällena då hon alltid får morötter är när jag ska tempa henne eller känna på juvret. Det är en så pass utsatt position för mig men viktiga saker att göra så jag vill vara säker på att hon beter sig rätt.

Att ridskolehästar e tiggiga är jättevanligt. Om ett ridskolebarn ger en ridskole häsr godis efter ridningen så kommer den garanterat tigga godis av andra ryttare också.

Jag tycker absolut inte att det är fel att ge godis :) Min isis är väldigt tiggig men jag ger henne godis iaf eftersom att efter nån minut märker hon att det nte lönar sig med att tigga :)

Är inte det ett ganska så vanligt problem bland fd ridskolehästar?

Skillnaden tror jag beror på att en privathäst (oftast) får godis för att den gjort något bra medan en ridskolehäst får det titt som tätt utan att den egentligen gjort något arbete innan utan bara för att den är så söt osv. Risken för tiggeri är ju då stort och väldigt svårt att arbeta bort. Man får helt enkelt göra precis som du gör med din häst. Endast använda godis i väl valda situationer. Risken för återfall i tiggerier är väldigt stor annars.

(observera nu att jag generalliserar väldigt angående privat och ridskolehästar, men ibland så måste man få lov att göra det).

Min är också en skraphäst men hon gör det i stressade situationer som tex när hon står inne ensam eller åker transport.

Mvh

Tora som tycker att godis vid rätt tillfälle är helt suveränt för att lära in saker och ting men man måste anpassa sig till den hästen man har

Har ej läst vad ovanstående skrivit. Men jag svarar på din fråga ändå.
Vi gav alltid hästarna äpplen när dem stod i en stor hage, då dem var väldigt svårfångade. Nu för tiden vill dem mer än gärna komma in. Så vi tar bara in dem.
Dock ska man nog inte överdriva det.
Och vi gav ALDRIG ur händerna. Utan alltid från marken, de vart så otreoligt naffsiga om man gav från händerna.

/ neres

Liknande trådar

Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 923
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar