Goda råd sökes

Sv: Goda råd sökes

Jag använder flera samspelande hjälper vid galoppfattning på longerlina.

Gör ett "puss"ljud
Öppnar kroppen, dvs drar bak främre axeln och skuldran så jag liksom bjuder honom framåt. Motsvarande med bakre skuldran/pisken som ramar in bakifrån.
Säger gaaalopp.

Får jag ingen reaktion då förstärker jag med en vift med spöet mot bakdelen.

Oftast fattar han galopp redan vid pussljudet.
Använder samma röstkommanden även vid uppsuttna galoppfattningar.

Jo, att ha olika ljud för olika grejer är ju bra! Kanske jag borde samordna mina ljud till ett slutgiltigt språk? ;) Ljuden är ju lätta att ta med upp i sadeln där man inte har markspråket med sig.:D

Jag har inte direkt medvetet gjort så, men tydligen omedvetet :p För jag märkte efter några års markarbete att han reagerade mkt tydligt på olika ljud.

ett litet miniminismackande är skritt - thi
Upprepade minismackningar ger taktgivning för trav-thi thi thi
Förstärkt med smackningar vid behov
Galopp vid pussljud

Funkar precis lika bra uppsuttet.

Jag har inte direkt medvetet gjort så, men tydligen omedvetet :p För jag märkte efter några års markarbete att han reagerade mkt tydligt på olika ljud.

ett litet miniminismackande är skritt - thi
Upprepade minismackningar ger taktgivning för trav-thi thi thi
Förstärkt med smackningar vid behov
Galopp vid pussljud

Funkar precis lika bra uppsuttet.

Åh! va häftigt :bow: Det kan ju helt klart vara värt att testa! Man kör ju något liknande - men tänker inte riktigt på det själv. Det är bara det att jag har hela tiden använt pussljudet till att få hästen att komma till mig. Om jag då ska byta det till "gallop" då blir det ju lite tvärt om. :o Jag får hitta på något nytt ljud till galoppen tror jag :D

Ja, det spelar egentligen inte så stor roll vilket kommando man använder, så länge man är konsekvent. Lycka till :)
Det är häftigt nu när jag håller på att träna galoppfattningar uppsuttet. Jag bara samlar honom, gör ett minipussljud och så är vi iväg.:love:

Ja, det spelar egentligen inte så stor roll vilket kommando man använder, så länge man är konsekvent. Lycka till :)
Det är häftigt nu när jag håller på att träna galoppfattningar uppsuttet. Jag bara samlar honom, gör ett minipussljud och så är vi iväg.:love:

Haha! Vad härligt!!! Grattis! :bump:
Jag ska helt klart ta efter detta! Nu har jag ju (tyvärr) inte någon unghäst som behöver ridas in (än). Har mest gamla godingar som bara behöver ridas till lite, men jag kommer ju att ha det någon gång i framtiden så det är definitivt ett tips jag ska öva in i kroppen. Får bara försöka hitta på något bra ljud. Eller vänta... :idea: Nu när jag känner efter här vid datorn o provar mina "ljud" så kommer jag på att jag INTE använder pussljudet till "kom", utan ett mer "kaninljud" som ett inåtdraget "TSs" :crazy: Så pussen är inte upptagen!! Haha! Jag ska genast sätta pussen i bruk! (Det gäller att tänka efter hur man gör sina ljud om man inte riktigt har reflekterat över det förr :angel:).

Justast mot hästen om man ska använda ljud till olika kommandon är ju att se till att dessa ljud mkt tydligt är olika. Dvs att ljuden inte är för snarlika så att hästen riskerar känna sig osäker på om den valt "rätt".

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar