God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Jag förstår inte? Har jag uttryckt mig så eller menar du Susan :confused:

Men läser du människa? :D

jag skrev "men SUSAN" VEM.... osv

du svarade då i stället med "everybody".

och jag svarade att det JAG adresserade inte var uttryckt som everybody.

kan det bli enklare? :D

Susan har redan svarat mig och jag har kommenterat, så även det är nog utrett.

allmänt för att haka på i utvecklingen av tråden: vem jag blir imponerad av : läs tidigare inlägg.

Jag imponeras av all mjuk ridning, med ytterst fin hjälpgivning och framför allt - det ska se lätt och rätt ut. Hästen och ryttaren ska trivas. Harmoni ska utstråla, detta långt före flaschiga gångarter.

Detta imponeras jag oavsett nivå eller inriktning på ekipaget.

Inga piskande svansar, inga vitögon, inga gapande munnar eller för den delen hopsnörda så hårt att de inte kan.., ingen 90 graders stång, ingen hängmatterygg. Inga krampaktiga sitsar, eller kraftigt bakåtlutade överliv. Mår inte så bra av hästar sadlade på bogbladen heller.

Tror faktiskt att vi har problem med våra hästar som har det lätt för sig. De rör sig kalas, trots sadelproblem, ryttarfel och ryggspänningar. Tyvärr.

Tror faktiskt att vi har problem med våra hästar som har det lätt för sig. De rör sig kalas, trots sadelproblem, ryttarfel och ryggspänningar. Tyvärr.

Eller som en gammal svensk ryttarlegend uttryckte det: "det finns inga dåliga hästar; alla hästar är bra, de blir bara mer eller mindre förstörda av sina ryttare".

e.g kan sus skämta massor med mig, men av ngn anl så tog jag illa upp.. tillfälligt labil kanske..

*kl*
Blir det mer "tjafsande" i den här tråden nu så åker den någon annanstans - och det är inte in i ett paket till någon som varit snäll...

/B_A_L, moderator

*kl*
Blir det mer "tjafsande" i den här tråden nu så åker den någon annanstans - och det är inte in i ett paket till någon som varit snäll...

/B_A_L, moderator

För mej får du gärna ta bort den nu. Så kan vi återgå till de övriga diskussionerna. Tycker det blev mycket tokigt i den som borde tas bort.

Just nu tjaffsas det väl inte.

Vi diskuterar vad vi imponeras av ang ridning.

Biffen skrev som vanligt ett klokt inlägg :bow:

KL

Någon mer kanske?

Ja biffens inlägg var väl klopkt och det kan nog de flesta instämma i också skulle jag tro. Rätt självklara saker egentligen.

Jag imponeras av lätthet, när allt ser lätt ut fast det inte är det, när det flyter harmoniskt i övergångar mm och när hästen rör sig elastiskt och engagerat och med egen motor framåt, koncentrerad på att samarbeta med ryttaren. NÄr hästen ser ut att trivas och tycka det är lika lätt som det ser ut att vara för ryttaren.

Det är också den känslan jag vill ha själv, och jag vill framförallt känna det där engamanget från och i hästen "jag trivs med det här". Ungefär så.

Vad jag blir imponerad av.

Först och främst en glad häst!
Det gör störst intryck.

Hos ryttaren är det händerna och axlarnas, bröstryggens följsamhet och "rörelse" avspänning som jag imponeras av. Följden blir hur hästens mun påverkas.

Jag imponeras inte av en lodrätt snygg sits, men effektiviteten i sitsen och överbenets muskelkontroll kan jag bli mäkta imponerad av.

Självklart så ser jag ju mest på det som är mina egna svårigheter.

KL*

Jag blir imponerad av ödmjukhet gällande allt i livet.

Glada arbetsvilliga hästar som är uppmärksamma på sina ryttare.

Ryttare som kan rida för små hjälper utan en massa extra lull lull...

Mackan som verkligen strävar efter fred på Bukefalos :bow: :bow:

:rofl:

Ödmjukhet, respekt och ansvar är mina honnörsord.

Men nu trodde jag det gällde ridningen i sig.

:rofl:

Ödmjukhet, respekt och ansvar är mina honnörsord.

Men nu trodde jag det gällde ridningen i sig.

Men jag menar ödmjukhet när det gäller ridningen och hästen.

Alltså ödmjukhet inför hästen när den gör det vi ber om.

Ödmjukhet inför svåra uppgifter osv..

Men jag menar ödmjukhet när det gäller ridningen och hästen.

Alltså ödmjukhet inför hästen när den gör det vi ber om.

Ödmjukhet inför svåra uppgifter osv..

Ja, absolut!!

Om man personligen försöker leva upp till dessa ord, så gäller det ju i allt man gör.
Jag tar förgivet att vi alla är ödmjuka inför våra hästar, och de svåra uppgifter vi vill att de ska genomföra.:)

Lånar knapp...

Jag har inte läst igenom alla 8 sidor så förlåt i förväg om detta redan tagits upp.

Jag tror att ett problem med att 'vad Klaus Balkenhol lär ut är rena "basics" och att många högklassryttare i sverige inte har en susning' är att det faktiskt är så, och det är så för att vi har skilda system. Eller snarare, i Tyskland har de ett system medans vi inte har något här.

Min erfarenhet av tyska ridskolor är att de är ett ställe dit man kommer för att vara med på sin ridlektion, för att ta sin instruktion som man dessutom har pluggat sig till teorin bakom i "tysk ridhandbok" och inte ifrågasatt. Det finns inget glastak vid L:A för många vanliga ridskolor har hästar som är utbildade högre i dressyr, och är man ambitiös bör man komma förbi den gränsen.

I Sverige upplever jag många ridskolor som förlängda fritidsgårdar, där kids uppehåller sig i stallgången och leker på parkeringen. Det finns ingen ro eller ambition att lära sig rida upp i klasserna för på något sätt slutar allt vid L:A eftersom duktigaste hästen är utbildad dit. Det finns ingen sammanhängande teori bakom instruktörernas upplägg och instruktioner, även om de kanske är nog så skickliga och har gått långa kursen på Strömsholm (som ju inte heller har någon sammanhängande teori bakom vad de lär ut)

Internationellt sett är svenskar extremt törstiga på "nya" dressyrinstruktörer, de som lär ut 'klassiskt' eller enligt den och den eller någon exotisk snubbe. Jag får en känsla av att det är för att de allra flesta söker den röda tråden som gör att de ska kunna bli begripligt, och att inte bara de med gudagiven talang kan lära sig. Man kan tycka många saker om "tysk ridinstruktion" eller vad boken nu heter, men den är i alla fall ett bra diskussionsunderlag.

Fny

En liten fråga bara efter att ha läst 8 sidor inlägg - finns det bara 4-5 personer i detta forum som får göra inlägg :angel:. Så fort någon annan skriver något så är ni där och "sablar" ner den personen direkt, vilket gör att man aldrig törs sticka ut hakan eller ifrågasätta era åsikter.

"Vi" är väl ca. 10 pers. o är inte alltid ense.
många ser lika på saker på samma sätt som man har värderingar om allt.
Om ngt inte finns i ens egen sfär så är det inte så konstigt att man måste få fråga om det.
Alla är lika välkomna i diskussionerna o varför skulle man vara rädd:confused:
Alla sitter skyddade bakom sin skärm o är bara ett knapptryck ifrån att slippa se eländet- Axel som ej hittar den knappen:o

En liten fråga bara efter att ha läst 8 sidor inlägg - finns det bara 4-5 personer i detta forum som får göra inlägg :angel:. Så fort någon annan skriver något så är ni där och "sablar" ner den personen direkt, vilket gör att man aldrig törs sticka ut hakan eller ifrågasätta era åsikter.

Ja, jag kan fråga mig det samma ibland, det var därför jag skrev i ett tidigare inlägg ett svar till FL om att alla får skriva och ha åsikter.

Inlägg 79.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar