God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Fast tolkar man det på ditt vis, så nej, det finns nog inga som rider bra på det viset heller som skriver här inne...Rider man så "bra" så jobbar man troligtvis med ridningen på heltid och sitter inte här och skriver inlägg på sin fritid...Men jag kan ju ha fel!

Jag tycker att det vore trevligt om "tjafsandet" i vissa trådar kunde ta slut någon gång! Inget fel på diskussioner, men iaf jag tycker att man ska ta hänsyn till andra människor när man skriver sina inlägg.

Det blir synnerligen svårt att diskutera när vissa anser att tygeln aldrig får verka bakåt.
Min tolkning av det innebär att man alltid ska rida hästen i en lång-lång form o bara göra ledande tygeltag.
att man kortar tygeln eller plockar upp den är att den verkar bakåt.

Då har du tolkat helt fel, som biffen redan pratat om så är det handen som tänker framåt i den formen du rider i, har ju inget med tygellängden att göra skall du rida hästen i högre form är det ju inte handen som kortar upp tygeln så att hästens form blir högre (men det vet du ju redan så..), det kommer ju genom halvhalterna och därmed samlingen, hästen är ju inte lång och låg i samlad form och det är ju där det gäller att inte handen tänker eller verkar bakåt så halsen blir kort i halsen och ja det är svinsvårt och lyckas verkligen inte alltid men man måste ju ha det i tankarna hela tiden för annars verkar handen bakåt 100ggr mer än vad den gör om du hela tiden tänker handen fram.

Och sedan finns det ju dom a´la hoppryttarna som verkligen helt medvetet drar innerhanden bakåt mot låret och sedan ställer om hästen och drar med andra innerhanden mot låret värsta sågningsmetoden för att lösgöra i munnen och halsen, men dom har inte riktigt förstått TYCKER JAG att man behöver inte sparka på ljusknappen så att lampan tänds

Tänk så mycket lättare det vore att göra just det - om du kunde precisera dig en liiten aning mera

Vänligen SUS

vidare så blir jag så himla imponerad av intelligenta människor som tänker ut saker som jag aldrig skulle ha tänkt ut.

(kanske måste jag här skriva - intelligentare än mig :D )

jag blir så GLAD :love:

men jag är kanske lite konstig har jag förstått :)

Senast ändrad:

Fast tolkar man det på ditt vis, så nej, det finns nog inga som rider bra på det viset heller som skriver här inne...Rider man så "bra" så jobbar man troligtvis med ridningen på heltid och sitter inte här och skriver inlägg på sin fritid...Men jag kan ju ha fel!

Vad vet du om det? Alla "vet" ju att Peter Eriksson var här och skrev rätt mkt för ett par år sedan :angel: Men han är ju en vanlig nöjesryttare så han har ju tid :smirk:

Om du tror att jag tänker skriva en liten lista med de användare som ska skärpa till sig så tror du fel...

Men förhoppningsvis så kanske alla är vuxna nog att tänka till lite innan de skriver sina inlägg här inne och är det en användare som man känner sig anti emot, använd ignoreraknappen eller låt bli att läsa den personens inlägg är mina råd.

God jul!

Nej det tror jag inte :confused: (altså listan, tomten vet jag inte än )

Men det är ju lättare att förstå varandra ju mer tydlig man är.
Man behöver ju inte peka ut någon för det?

God Jul själv :)

Senast ändrad:

Och det där är ju också en sanning.

Jag blri impad av att man faktiskt tagit sig till Intermediere tex. - för det är det iten många som gör.

Men jag blir också imponerad av en som faktiskt _kan_ släppa igenom hästens rörelser i höftleden, och då spelar nivån ingen som hellst roll.

Ja för det är inte säkert att den som rider Intermediere kan släppa igenom hästens rörelser i höftleden lika lite som den som kan göra det tänker rida Intermediere, det där är 2 helt olika saker.

Som i Tyskland där finns träningsryttare och tävlingsryttare, jag har sagt det förr. Där finns dom som bara rider program men tränar inte hästen själv hemma för det kan dom inte, dom kan inte få igenom en häst själva men dom kan vinna VM just för att dom är bäst på att rida program.
Det där vet jag oxå eftersom den forna VM guldmedaljören ibland tränar på samma ställe i Tyskland som jag har tränat på.

Jag tycker det skulle vara rroligt om denna diskussion kunde mynna ut i en saklig sansad diskussion om vad som "rida bra" /god ridning handlar om.

(eftersom detta är ett diskussionforum)

Det tycker jag skulle vara intellektuellt givande, då jag gillar att klura och fundera och hitta olika infallsvinklar framförallt gillar jag faktiskt att lyssna på andra.

Vad tycker alla är "Rida bra" altså i ett annat perspektiv - än vinna VM och OS

Vad blir vi "impade av "

Om du tror att jag tänker skriva en liten lista med de användare som ska skärpa till sig så tror du fel...

Men förhoppningsvis så kanske alla är vuxna nog att tänka till lite innan de skriver sina inlägg här inne och är det en användare som man känner sig anti emot, använd ignoreraknappen eller låt bli att läsa den personens inlägg är mina råd.

God jul!

Jag tror nog dom flesta här är vuxna nog att läsa inläggen utan att behöva använda ignoreringsknappen , alla behöver inte tycka likadant men man kan ju åtminstone läsa vad folk tycker även om man inte håller med.
Jag läser och provar olika saker särskilt sådant som jag själv inte använder mig av sedan avgör jag om det fungerar eller inte fungerar för mig.
Axels små kramningar i innertygeln i bytena fungerar jättebra på den ena hästen som har haft lite problem med att sticka iväg, den andra däremot som väntar bra blir det bara överflödigt på.

Vad tycker alla är "Rida bra" altså i ett annat perspektiv - än vinna VM och OS

Vad blir vi "impade av "

Jag vet ju hur man kan vinna VM så det är jag inte så impad av rent ridmässigt då, mkt pengar och världens bästa tränare som rider hästen 4 dar i veckan samt att man övar program som det enda man gör är ju ett koncept. Dessutom finns det ju ingen som köper så många dyra och färdiga hästar och sedan måste sälja för det inte gick så det kan ju skvallra om bristerna. DET är jag inte impad av iallafall.
Är ju mer impad av Anky för hon kan ju iallafall göra hela jobbet själv ända vägen upp till alla guldmedaljer.

Nu förtiden är jag mer impad av folks ridteknik än av rosetterna kan jag säga eftersom jag själv har gjort ritter och fått rosetter där det varit katastrof , man har lastat och åkt hem utan att ens titta på protokollet och så fick man ett andra pris hemskickat i brevlådan ett par dagar senare just för att det övriga startfältet kanske var sämre eller för att domaren tyckte programet var rätt bra iallafall eller när man verkligen själv har tyckt att man ridit väldigt bra hela vägen men det räckte inte ändå fram för att där fanns väldigt många som var mkt bättre än mig, eller att flashigast vinner oavsett hur många missar dom har.

Eller det finns ju ryttare som rider bättre än andra men dom har bättre hästar och därför vinner dom över dom andra iallafall. Särskilt i GP där rider ju alla bra, vissa bättre än andra givetvis men för att skilja ekipagen åt så görs ju det genom kvaliten på hästens rörelser och inte genom ryttarens ridkunskap.

Rosetter säger inte så mkt egentligen är väl det jag vill komma fram till när det gäller ridkunskap även om det självklart säger en hel del men jag stirrar inte mig blind på det längre.

Berätta mer om den ridteknik du blir impad av :)

JAg blir oerhört impad av den ridteknik som min tränare har och lär ut mycket av det kommer ju från Klimke. Man bara inser hur jävla långsam man själv är i reaktionerna när man ser henne rida och när hon ber en göra likadant, det tar liksom halva volten att göra en övergång från trav till skritt till trav med allt på plats när det bara skall ta ett steg. Allt skall var perfekt , lugnt och mjukt inga tygeltag bakåt hästen skall inte ändra formen en mm i övergångarna, , inte en mm fel sätt igång bara med sätet i framåt neråt läge (?) inga skänklar så att inte ryggen störs mjukna i ytter underarm, där rörde du innertygeln en mm det såg jag allt bläää bläää ärligt talat jag har svårt att förklara exakt tekniken då jag dels är alldeles för långsam att få ihop allt på ett snäpp och dels är det svårt när man inte har riktigt kläm på tekniken att förklara den på ett sätt som gör den rättvisa.

Jag tolkade stämningen som mer uppsluppen än den kanske var för alla.

skämtar kanske för mycket?

Skämtar också på min egen bekostnad

Samma här. Ibland är det svårt att utläsa ur det som är skrivet vad som är skämtsamt och det kan bli en del missförstånd då.

Jag hade ju delvis skämtsam ton om dina smurfar för mej var DET ingen allvarlig sak. Kanske verkade så men som sagt, ,man kan inte utläsa nyanser alltid av inlägg.

Faktum är ju att några av oss är en hel del här och ibland tycker man kanske att man "känner" folk så pass att man KAN skämta men det kanske är fel:crazy:

Vad blir vi "impade av "

Jag är impad av Hubertus Smith. Han har ett fantastiskt mjukt ridsätt med lätta hjälper och lätta händer. Jag minns att Eric Lette kommenterade en piruett utförd av HS och Vensuela Suerte (stavning?): "Han bara sitter"! Det tycker jag var en strålande kommentar, för det är precis det han verkar göra.

Jag håller verkligen med - det är när det ser ut som de bara sitter där - som det verkligen är sätesridning och som man blir grymt impad :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar