God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Alla får vara med, men hur många vill?? Och vågar/orkar?

Jag iofs tycka att TS har en poäng med sitt första inlägg.
Att jag blir provocerad över inlägg har mera att göra med att det fattas ödmjukhet ibland.

Ja, håller med ang ödmjukheten. Men jag tycker mej se något i övriga inlägg som gör att jag förstår det där lite bättre.

Jag tycker ändå man kan våga vara med, vad kan hända?? Det är ändå bara ett internetforum:idea: Jag har inte hela mitt liv och min identitet här.....även om det kan verka så när jag har gott om tid på jobbet tex......

Jag köper inte argumentet att man inte skulle våga, faktiskt.

Jag tycker nog att alla vi dumsmurfar som faktiskt lägger in kort på oss själva, i jakt på att få tips och råd, och även låta bilder vara bas till funderingar är värda en stor eloge, i alla fall i detta gäng.....

Håller med. :bow:

FL, ett tips är att tänka på vad nyttan är för en användare att skriva ett provocerande inlägg, och bästa sättet är att ignorera

:rofl: :rofl: Jo du det är ett råd jag ofta ger andra men sen trillar man dit själv i alla fall. :angel:
Ska skärpa mej, som sagt tidigare. Men det är lättare att ge andra råd än sej själv:crazy:

Näe inbördes beundran sker ju här på buke :D

Men det är väl ok, man kan väl få känna sej duktig nånstans?:idea: :p Det är ju inte alltid på hästryggen man gör det , så...:crazy:

*kl*
Jag tycker att många användare borde läsa mimus sista inlägg både en och två gånger, det säger rätt mycket. Det finns användare (flera stycken) som jag tycker borde antingen använda ignoreraknappen för de användare de blir provocerade av eller låta bli att läsa i alla fall...

Och visst blir det ibland "klubben för inbördes beundran" i vissa trådar, det gäller inte bara en klubb utan flera. Min personliga uppfattning är att man ska försöka göra trådar som så många som möjligt har glädje av att läsa, det är tex inte så kul att sitta och läsa diskussionen om en film/bild som vissa användare får se via pm, men som sedan diskuteras öppet i forumet.

Det skrivna ordet är svårt att nyansera, ofta läser läsaren in det den själv vill - fastän orden inte står där "svart på vitt". Man kanske ska tänka till lite som både skribent och läsare?

Ja.. tänkvärt, även från dig B_A_L. jag brukar inte "gå igång" normalt sett.

Kanske beror på andra yttre omständigheter :o

Delvis knapplån.

Alla får vara med, men hur många vill?? Och vågar/orkar?

Jag iofs tycka att TS har en poäng med sitt första inlägg.
Att jag blir provocerad över inlägg har mera att göra med att det fattas ödmjukhet ibland.

Exakt. :bow:

Nu när jag kollat inläggen per Flash's kommentar så kan jag dessutom inte annat än instämma även i övrigt....... Ödmjukhet är väl nyckel ordet minst sagt, och insikten att de flesta är en smurf i mängden, även om det verkar som det är en jobbig tanke för flera....

Delvis knapplån

Jag försöker igen.

Vad jag menade med min smurfliknelse är att annorlunda erfarenheter kan ge en annan syn och därför en annorlunda tolkning.

I mitt bukeutopia så skulle man istället för att gå i gång på X fråga - hur kommer det sig att du säger sådär? Vad menar du egentligen?
Av svaret så skulle man kanske kunna lära sig någonting, eller så skulle man kunna inse att den där vet nog inte så mycket vad den pratar om, bättre jag lystnar på nån annan.

Det har tagit tid, men numera följer jag faktiskt BAL's råd ( måste du ha så svårskrivet nick :D ). Och läser inte vissa användare, särskilt inte om de är otidiga och tolkar in en massa grejjer.

Angående smurfandet.
Jag trodde inte att det behövdes, men jag måste väl då också säga då att fio är väl inte den enda smurfen som klättrar över bergskammar.
i min värld är inte alla smurfar lika, men ändå lika värda.

I mitt utopia skulle vi alla lyssna på varandra och respektera varandra. Det som passar in i min röda tråd lyssnar jag extra på, det andra går jag förbi.

Jag ser altså inte en genismurf och resten dumsmurfar, inte en smurf som har sett ljuset och andra inte.
Varför kan man inte se det som man har sett olika ljus???
Även du Malinsky har ju klättrat över dina bergskammar, och kommit till dina insikter.

Av de senaste inläggen i tråden blir jag mest trött.
(Direkt citerat från Jantelagen - du skall inte tro att du kan mer än vi. Du skall itne tro att du kan lära oss något...)

I mitt bukeutopia finnsi ingen jantelag. Där kan vi alla lära av varandra, om vi lyssnar på varandra och diskuterar, istället för det vi gör nu.........

Jag tycker sådan här diksussioner så lätt blir skeva.

Q skrev att hon såg användare X (det kan fortfarande vara jag :D )
Utge sig för att vara kunnig och kompetent, men ge högst suspekta råd - varpå ridningen visade sig vara ..............när hon såg den på bild.

Vad har det med mimus och er andras bilder att göra? Ingen i denna tråd som har lagt in bilder har väl kommit med suspekta råd???

Och då landar vi på "knapparna."

Jaa ödmjukhet är viktig, men gentemot hästen:devil:

jag reagerar på alla UTTRYCK som är nedlåtande mot hästen - vilket kanske märks:o
Fås att ge efter....ge sig.... bli eftergiven.... hitta knapparna

Dessa är alla uttryck som jag tycker skriker av bristande ömjukhet :devil: GENTEMOT HÄSTEN.
Hos en del är det bara ett uttryck som inte alls passar in med deras person. Och nej Malinsky jag upplever dig deffinitivt inte sådan

Hos en del beskriver det verkligen inställnngen till hästen, och den tycker jag är skrämmande.:eek:

Sedan skulle jag vilja be dig tänka *vänligt leendesmiley*

När din tränare beskrev så fint och du refererade så skrev du med fet stil handen får abolut inte under några omständigheter verka bakåt

Det är den stora skillnaden mellan din övning och en del andras i den tråden.

Din övning är också helt förenlig med "den gamla stammen"

Men att sitta och stretcha utsidan genom att dra i innertygeln skulle jag kunna skriva en hel bok om varför det gör MIG både skrämd och Väldigt väldigt väldigt ledsen:cry:

Ödmjukhet ja absolut - gentemot hästen och den egna ridningen

Senast ändrad:

Men Susan - vilka DRAR BAKÅT i innertygeln i tråden?
det här med "vissa men inte du" - som du nu skriver, - du gör ju det du predikar emot när du skriver det. dvs insinuerar att vissa smurfar har koll och andra inte? Jag förstår inte?
du skriver som tillägg till Q att "jag förstår PRECIS hur du menar". och sen fortsätter du med "vissa" osv.
du sätter dig över andra när du skriver så, oavsett om du menar det eller ej. Kan du se varför folk tolkar det så om du tittar på det från det hållet? Vad är poängen med den inställningen?

Håller med ang attityden till hästarna, där behövs ödmjukheten. Jag ser inget annat än sånt i tråden - dvs lycka över att hästen är glad, mjuk, harmonisk under ryttare.... och en önskan att förstå i detalj hur man bäst rider den så - varje dag......

Ödmjukhet ja absolut - gentemot hästen och den egna ridningen

Och DET instämmer jag verkligen i och hoppas vi alla gör.:bow:

KL

I övrigt har jag redan förklarat varför jag gick igång och behöver inte älta det mer, även att "gå igång" är mänskligt, glöm inte det,
och vi är inte mer än människor nån av oss, och det ska vi också ha ödmjukhet inför. Anser jag.

Ang just den tråden så tror jag alla fattar att man stretchar utsidan med den övning malinsky beskrev, frågan var snarare varför hästen accepterar det så lätt jämfört med andra sätt om den är spänd och uppvarvad.

Ja och nej då kan man lika gärna stå och stretcha hästarna i stallgången ... Det är ren gymnastikridning men koppla ihop hästen gör du aldrig utan kontakt på ytter, rund däremellan blir den aldrig utan kontakt på ytter, självklart är det "lättare" för hästen att gå utan kontakt eftersom den inte behöver koppla ihop sig , "motståndet" att blir rund-spänna bågen kommer ju inte förrän då. Det kan kännas lösgjort men det är det inte. Du kommer andå alltid till en punkt där du måste göra det här och då får man börja om från ruta 1 igen.

Malinskys övning används ju inte i det syftet , hennes tränare har ju ett annat syfte -att få hästen dit.

Men Susan - vilka DRAR BAKÅT i innertygeln i tråden?

Everybody - eftersom det är svårt att inte göra det därför att 1mm bakåt är bakåttygeltag, det är därför tränarna blir rabiata när det sker eftersom det förstör så mkt mer än vad man tror. Därför är innerhanden strängeligen förbjuden att användas i den klassiska läran även om den mest perfekta ryttaren alltid trillar dit på det.

så är det INTE uttryckt. det säger "inte du Malinsky, men vissa".

Jamen grejjen är att jag kan förstå hur Q menar
och hur fio menar
och hur du menar.

Skillnaden är väl att jag kanske läste Q's inlägg mer nyanserat.
Jag tror inte aviskten var att förmedla Alla här utom Q är okunniga.
Utan jag läste faktiskt att Q upprördes över VISS okunnighet

Jag brukar hoppa in när det är 1 mot 5, och när jag hoppade in så var det Q och ett helt gäng som inte förstod Q alls.
Sist jag gjorde att sånt inhopp var det 4 mot axel...:D

Jag tycker att vi alla har olika koll på olika saker. Varför är det så hotfullt?
En del har mer utbidlning mer erfarenhet än vi andra på _sina_ områden.

Just det kan jag hålla med Q om. Det fanns en massa kompetens här - som slutat. Varför är det så provocerande att se fio som kompetent, Det finns en massa här som rider på en väldigt hög nivå, men har en låg profil - de ser jag som kompetenta och de har kunskaper som inte jag har.

De har avsevärt mer koll på vissa saker än de som jag inte har...

Det finns veterinärer här, de har koll på sånt som jag inte har :D

Det finns utbildade domare här, de ser jag som mer kompetenta än icke domare. Det finns tex användare som har järnkoll på vad som är på G. om har ett finger i luften - de ser jag som kompetenta på sitt.

Om man skall se alla som lika, alla är samma smurfar, och ingen som skall sticka ut så är det förrringande mot de som tillbringat år med utbildning och studier och ridning för 'stora' tränare.

Då är ju verkligen en ann'n lika god som en ann'n

Jag måste då ställa en fråga ochjag frågar den angående IRL om de flesta bukemänniskor vet vi ju ingenting

- tycker du alla rider ungefär likadant.
- tycker du alla människor IRL har samma ödmjuka inställning till hästen?

Tycker du allas hästar ser glada ut när de rider?

I IRL ser jag hästar som ser väldigt upprörda ut samtidigt som ägarna säger att den är jättelycklig.

är det då bara jag som ser sånt IRL???

så är det INTE uttryckt. det säger "inte du Malinsky, men vissa".

jag tycker inte att jag har så mycket på fötterna som fio därför törs jag inte uttrycka mig som hon.

Men jag håller med everybody drar bakåt med inenrhanden men de som är mer medvetna om dess negativa effekter - de som har koll just på det :D gör det ju av misstag.

VISSA gör det medvetet

Vilka är ointressant - det som borde vara intressant är kanske, vilka nackdelar det för med sig :)

Om man nu är så intresserad av att rida bra och hästens väl och allt det där...

Lysnna, fundera, ta till sig eller förkasta - upp till var och en.

Senast ändrad:

istället för klubbar för inbördes beundran...
Kan vi inte bilda klubben för ömsesidig respekt ?

Jag måste då ställa en fråga ochjag frågar den angående IRL om de flesta bukemänniskor vet vi ju ingenting

I IRL ser jag hästar som ser väldigt upprörda ut samtidigt som ägarna säger att den är jättelycklig.

Nej det tror jag inte att det är bara du som ser. Däremot tror jag at tdet man ser inte gäller hela hästens livssituation.

Jag tycker inte att alla rider ungefär lika dant.
Jag tycker de allra flesta har en ödmjuk inställning till hästen.

Nej, jag kan se hästar som inte ser glada ut när de rids, men ofta handlar det om ett fåtal minuter, och ofta så hinner ryttaren tänka en gång till och korrigera sig själv.

Visst finns det skräckexempel, men jag upplever nog att de allra flesta är ödmjuka inför hästen som levande varelse, och älskar den.

Sedan finns de dem som bara vill nå framgång, där hästarna är utbytbara, men de ryttarna är inte majoriteten av hästägarna idag.

Jamen grejjen är att jag kan förstå hur Q menar
och hur fio menar
och hur du menar.

Skillnaden är väl att jag kanske läste Q's inlägg mer nyanserat.
Jag tror inte aviskten var att förmedla Alla här utom Q är okunniga.
Utan jag läste faktiskt att Q upprördes över VISS okunnighet

Jag tycker att vi alla har olika koll på olika saker. Varför är det så hotfullt?

Om man skall se alla som lika, alla är samma smurfar, och ingen som skall sticka ut så är det förrringande mot de som tillbringat år med utbildning och studier och ridning för 'stora' tränare.

Då är ju verkligen en ann'n lika god som en ann'n

Nix, jag håller med om varje stavelse när du uttrycker det så noggrant och förklarande som du gör.
Men du har rätt att jag läser Q's inlägg helt annorlunda än du - du tolkar det som att hon är ute efter en viss person. det gör inte jag.
det är avsaknaden av ödmjukhet i uttalandet som gör att jag reagerar. precis som jag reagerar på andra liknande uttalnaden där folk sätter sig på sina höga hästar.

Det är självklart (och tacknämligt!) att inte alla har samma kunskap. Jag har gärna ett Fråga Fio forum. Jag ser det inte som hotfullt över huvud taget. för mig är det totalt oviktigt att förefalla allvetande, eller inneha en "uber" position på Bukefalos.
Inget av diskussionen är hotfullt för mig, och det framgår tycker jag väldigt tydligt där jag gör inlägg på forumet. jag skriver aldrig att jag vet om jag inte har koll, och frågar oftast, det är mitt primär användande av forumet, inte att predika, inte ens om det jag vet en hel del om. Tillochmed i de fall där jag anser mig ha koll, kan jag alltid skriva "jag vet inte" eller "det har jag inte tänkt på" om någon kommer med en vinkling jag inte sett tidigare. Just den egenskapen är ngt jag värderar högt hos andra personer, och som gör hela skillnaden för mig även på forumet, ang. vilka personer jag ser upp till och respekterar i fråga om råd och diskussioner. En person som har en massa kunskap jag inte har, som kan säga Jag vet faktiskt inte - det är en av de egenskaper som gör att jag har förtroende för den.

det du skriver om ridning och om vi nu ska prata om dressyr specifikt, dvs svensk ridning och användande av hjälper som stjälper, så är det allmänt känt att vi rider med för mycket hand.
jag tycker väl bara att de höga hästarnas utalande i grundinlägget är illa valt, om man nu ska tala om att beklaga sig över andras okunskap i jmf med ens egen. gå till hästhantering eller hästvård och jag ser klart tydligare behov av att isåfall beklaga och förfasa sig, än Malinskys tråd, som var en bra diskussion med otroligt många användare på högre nivå om vi nu ska klassa folk dessutom, med sakliga och bra diskussions underlag i varje persons inlägg.

återigen, det är ATTITYDEN jag har reagerat på - inte ämnet.

jag ser en paradox i TS inlägg, i det att den illustrerar, för mig, till viss del, precis det som det beklagas över. dvs ignorans över ens egen dödlighet, och avsaknaden av ödmjukhet inför kunskap. "jag har ridit efter den principen sen jag var 7 år", är för mig precis den livsfarliga fälla som jag anser är roten till så mycket okunskap rent allmänt i hästvärlden. Därför att med avsaknad av ödmjukhet inför att man aldrig är fullärd, kommer avsaknaden och stoppet på frågor, och strävan efter mer kunskap. Det är ett av de stora problemen i samhället hästsverige, som skapar både dålig ridning och hästhållning över huvud taget som jag ser det.

Senast ändrad:

Nja, jag kände mig inte lockad att använda "leende vänlighetssmiley" utan blev rätt besviken då du kallade mig "dumsmurf" för jag använder begreppet "hitta knapparna"

Det är ett uttryck, likväl som tex "bekräftelsebög, "släppa loss" osv.. Men dumsmurf är för mig inget "vedertaget begrepp utan negativ innebörd" utan snarare tvärt om. Det har inget med brist på respekt inför djuren, det är som sagt bara uttryck, så att (förhoppningsvis) folk förstår vad man menar.

Jag förstår återigen till viss del vad q menar, och du, och fio och alla andra.. det är bristen på respekt och ödmjukhet som får mig att reagera.

I övrigt så tror jag också att de flesta har en ödmjuk inställnig till hästen, kanske vi skulle ha samma ödmjuka inställning till de som sitter på också och försöker göra sitt bästa.

Ja och nej då kan man lika gärna stå och stretcha hästarna i stallgången ... Det är ren gymnastikridning men koppla ihop hästen gör du aldrig utan kontakt på ytter, rund däremellan blir den aldrig utan kontakt på ytter, självklart är det "lättare" för hästen att gå utan kontakt eftersom den inte behöver koppla ihop sig , "motståndet" att blir rund-spänna bågen kommer ju inte förrän då. Det kan kännas lösgjort men det är det inte. Du kommer andå alltid till en punkt där du måste göra det här och då får man börja om från ruta 1 igen.

Malinskys övning används ju inte i det syftet , hennes tränare har ju ett annat syfte -att få hästen dit.

Ja jag förstår det och min tränare sa samma som du. Men jag har också bara använt det undantagsvis när det faktiskt behövts pga spändhet. Tycker nog att efter ett par varv på stor volt så fick jag henne lättare avspänd, som jag har skrivit. Men fick alltså inte göra det ens, för tränaren, faktiskt.:o

Det är inte ett dugg hotfullt utan en del av det positiva här. Sen får man också tåla lite diskusioner om man skriver provocerande inlägg
det är i alla fall jag medveten om de gånger jag gör det, och min värld går inte under för att folk här ifrågasätter mina inlägg.

Man kan inte vara prinsessan på ärten heller. Diskussioner i ord är inte farliga eller hotfulla. Anser jag.

Vi får ha lite proportioner också på buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar