God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Tja det är ju just det dom INTE gör.... dom tror dom gör det men det gör dom inte.... egentligen.

Det kan nog vara så, jag rider hellre för Balkenhol:idea: Men det är för långt att åka. :crazy:

Men de kan ändå ha liknande tänk, vilket är bättre än många andra jag träffat på som haft väldigt mycket ANNAT tänk(kanske inte om du frågar dom men i praktiken) och som jag därför valde bort.

Finns det någon i Sveriges dressyrelit som kan rida någorlunda enligt dig?

Mitt inlägg nr 2 var bara en tanke, alla kanske tränar för oerhört kompetenta människor - det vet ju inte jag. Men det är ju inte enbart du, Malinsky och FB som svarar i trådarna här inne....

Vem är FB..

Ursäkta spårändringen.. men det är stopp i hjärnan.

Tror många rider för tränare och dess syn på "god ridning" diskuteras här, mycket nyttigt tycker i alla fall jag. Om inte annat så kanske det öppnas för lite nytt/annat tänk.

Jag orkade inte skriva ut Flashligt, men tänkte på Flashback ist, därav den snurriga förkortningen...

En av anledningarna till att jag svarar väldigt lite här, på hela buke är att jag är dålig på att förklara. Men jag ska försöka utveckla vad jag menar med det jag skrev.

Som det faktiskt diskuterats väldigt mycket här. Det stora felet med svensk dressyr är att väldigt få kan rida bra och lära ut bra dressyr. Och att det finns väldigt många som av svenskar anses vara bra och kunniga men som inte lär ut tillräckligt bra ridning. Som "fio" skrev: dom tror att dom är bra fast dom inte är det.

Det var det jag så starkt regarear på med bla tråden annorlunda träning. För anser väldigt många som anser sig själva kunniga att vanligt grundlägande lösgörande och stärkande arbete är anorlunda träning förstår jag inte vad som är så konstigt med att jag reagerar på att de tycker att de är kunniga när de bevisligen inte är det.

Alltså det är tonen och det som kommer fram i trådarna, inte enskilda personer jag så starkt ifrågasätter.

Jag har aldrig sagt att jag skulle vara den som kan utbilda andra. Det är ju därför jag inte svarar på hur ni ska jobba era hästar. Men att tycka att man ska ha en lösgjord, urskålad, liksidig, välmusklad och framåtbjudande häst kan inte anses vara att jag talar om för er hur ni ska jobba era hästar.

Sen finns det med jämna mellanrum bildtrådar på dressyrhästar i aktion. Och om man då först läser i diverse trådar om dressyr att någon/några tycker att man ska jobba hästarna så eller så. Och givetvis att dessa ryttare jobbar sina hästar efter den principen. Det låter jätte bra och man tror att personen/personerna ifråga är duktiga. Sen tittar man i bildtråden på dennes häst och bilr rent ut sagt tagen på sägen av den bild som möter ens ögeon. Istället för denna fina lösgjorda och välmusklade häst som det beskrivs om i text trådarna ser man en häst som ser ut som den aldrig i hela sitt liv varit ärligt eftergiven och arbetat med bakbenen genom ryggen fram till en mjukt följsam hand. Det är vad jag reagerar på.

Sen säger jag inte att det är fel att folk frågar, eller svarar för den delen heller. Felet är att "alla" tror att de tränar hästen på rätt sätt för en kompetent tränare. För det är faktiskt så att det är bekvämare att rida en häst som nästan är på tygeln men inte går emot än att ta sig över den tröskeln där hästen är lösgjord på riktigt. Men väldigt många tränare ser inte skillnaden eller ens vet om den eftersom den känslan de skälva haft varit bra och omgivningen tyckt att hästen varit fin. Där är problemet.

Det är bara att åka ut och provrida hästar som ska gå Msv B eller MSV A. De hänger i handen, är oliksidiga, skjuter ut bogarna hit och dit. Men om man lyssnarpå dess ryttare så är den så lösgjord och fin så. Det är också problemet.

Eller om man lyssnar på nästan vilken tränare som helst. Teoretiskt pratar de om samma sak och har samma mål. Men nästan inga överför det till en hålbar praktik.

Kanske kan det vara så att det finns olika sätt, och för vissa annorlunda sätt (som man inte har testat innan) som kan vara kul att dela med sig!?

Jag är på intet sätt duktig att rida, och jag har alltid blivit itutad att ha kvar hästen på yttertygeln, och det jag fick göra omkullkastade allt jag hade lärt mig.. och tyckte att det också var intressant och ville dela med mig.

Om alla litar på sin tränare och tycker att det är bra, men enligt dig så är det inte så, tränarna är uppenbarligen inte duktiga nog.. då undrar jag: vad vill du? Är det du och några få som är riktigt duktiga tränare?

Förstår inte alls faktiskt

Jag hakar på och frågar samma. vad vill du med tråden? är det att diskutera huruvida dagens tränare är tillräckligt och "rätt" utbildade och ger sina ryttare rätt bild av vad de gör med sina hästar och sin ridning? Eller är det att säga att som rubriken förkunnar, att du förfasar dig över okunskapen hos folk på dressyrforumet?

Återigen, så tycker jag att du har läst slarvigt när du påstår att det är förunderligt att folk ger råd när de inte kan grunderna. jag ser trådarna här som ett bollande av tankar och ideer, även om det finns några som mer kanske föreläser än andra. Ingen här använder väl forumet som sin bibel, vilket redan poängterats flertalet gånger, utan ett sätt att utbyta ideer, tankar och åsikter runt ridningen.

sen en allmän fråga, som även vänder sig till moderatorerna:

Om jag postar en tråd på tex Hästverksam, som heter "skrämd och ledsen över dagens hästhantering".
och sen skriver att jag förfasar mig över den totala okompetens och okunskap som råder bland främst hobby ridande ryttare på framför allt lågbudet hästrasen xxx.

anses den tråden tillföra forumet ngt och får vara kvar då?
Bara en fråga. jag tycker att många av frågorna som Q höjer är intressanta och viktiga i sig, men att vinklingen av det hela, dvs fokuset på den sk. totala "okompetensen" hos folk i TS ögon, är ganska extrem.

Jag förstår fortfarande inte tyvärr:confused:

Vad är det du vill ha fram:confused:

Naturligtvis förstår jag värdet av grundläggande lösgörande arbete, rakriktning mm!! Jag jobbar med det varje dag!!! Varför skulle jag inte VETA och KÄNNA om hästen arbetar rätt?? Av vad drar du de slutsatserna? Sen att man inte alltid får till allt perfekt varje gång, vem får det?

Jag höll med fio om att B är med all sannolikhet att föredra framför min tränare. Men om det nu är praktiskt omöjligt pga kan inte flytta
utomlands:angel: så ska jag då strunta i tränare:confused:

Det låter deprimerande, det du skriver. Ingen är bra nog:crazy: Ska jag sluta rida "dressyr" och sälja sadeln. Lunka i skogen?

Hur klarar du dej då? Du ser ut att rida ft på avataren. Där ingår ju dressyr. :confused: Har du gett upp den då pga inkompetenta tränare eller är du själv en av de fåtal utvalda som kan ändå:cool:

Jag kanske lite lättsamt skriver här att jag "testar" förslag folk har här. MEn det gör jag för att veta vad jag talar om. Jag tar inte allt okritiskt och bara kör på:eek: Tror du det?:confused:

Visst är de flesta medelmåttor eller under här men det gäller väl de flesta ryttare i världen också skulle jag tro. Ska vi inte prata med varandra om ridning då?

Ska hela froumet begränsas till trådar som:

"Jag tävlade idag,hurra vad bra det gick!"

" Vad tror ni domarna gillar för pannband på en fux"?

" I mina hemtrakter är alla domare idioter för jag får alltid låga poäng"

Hur intressant är det?

Eller vad menar du, konkret?

Ska vi hålla käften? Ska det finnas regler för VILKA som får svara? Resten får fråga eller hurra:bow:

Eller är du ute efter att säga nåt helt annat som du inte säger rakt ut? Jag undrar om du inte är det........Och då får jag gissa, - om du inte vill skriva rakt ut så jag förstår.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att många av frågorna som Q höjer är intressanta och viktiga i sig, men att vinklingen av det hela, dvs fokuset på den sk. totala "okompetensen" hos folk i TS ögon, är ganska extrem.

Men jag kan faktist hålla med om att en stor okunskap finns...eller har oxå folk svårt att med ord pedagogiskt uttrycka sig på forumet som i sig själv ej är lätt.

När jag kom in här så var jag i chock länge över den okunskap jag upplevde och våran branch är en mycket subjektiv sådan med så många vinklingar och ideer som kan spåra ur.
Jag är ingen stjärna i sammanhanget men kan bli uppriktigt förfärad av både vet, tränare, hovslagare, sadelprovare m.fleras såkallade expertisers råd och anvisningar.......

I vilken annan yrkesutövning finns detta :confused:

Eftersom vi som individ hanskas med andra individer dvs hästen och att ridning handlar om * Känsla * för hur vi ska kunna samarbeta och utföra svåra rörelser tillsammans och även med ett gemensamt utbildningssystem och ridteknik finns det fortfarande olika vägar att nå * målet *

våran branch är en mycket subjektiv sådan med så många vinklingar och ideer som kan spåra ur.
Jag är ingen stjärna i sammanhanget men kan bli uppriktigt förfärad av både vet, tränare, hovslagare, sadelprovare m.fleras såkallade expertisers råd och anvisningar.......

Men det är ju typiskt hästmänniskor, det finns alltid bergfasta övertygelser åt olika håll och rakt motsatt varandra. Se bara på hur ofta det är skitsnack och tyckanden om folks hästar o hästhållning i ett vanligt stort inackorderingsstall. :crazy: Och alla anser sej ha rätt:angel:

Olika "hästexperter" säger faktiskt olika saker även IRL. Det är väl bara den vanliga "hästvärlden" som syns här också.

Jag fick också hjärnblödning i början och kastade mej väl in också med hull och hår och förfasade mej men inser att det är oändligt och ja, som irl. :crazy: Fullt med okunskap. Orkar inte läsa på vissa forum.

Medn man får inte heller censurera diskussioner alltför mycket, det är ju diskussionsforum.

För i så fall borde Buke inrätta någon sorts kunskapstest innan man får behörighet att svara på inlägg i vissa forum.

Det är ju som sagt ett diskussionsforum, där lilla lisa som nyss lärt sig hantera en dator till olga 89 som lika nyss lärt sig ;) som samlas och erfarenheter, och bristen på dessa, möts.

Det här med att förklara en känsla eller exakt hur man ska inverka är oerhört svårt att sätta på pränt.

Ang. provridning av msv-utbildade hästar är oxå svårt.
Den är ofta van att "knapparna" sitter där o där. Sen sitter det upp ngn som inte alls använder dem o inverkar precis tvärtemot med sätet.
Det tar tid att hitta rätt på en häst som bara är riden av en.
Min tränare vill gärna göra om hästen till sitt sätt att placera knapparna.

Jag tycker nog att man kan avgöra hur den går när den ordinarie ryttaren visar hästen.

Jag vet att L. inte kunde rida byten på min kompis häst som gick Interm. o min val. ser ut som ett ? o börjar att byta i varje med en mindre skicklig ryttare.

Jag förstår precis vad du menar.
Men jag vet inte hur man skall prata om det, för det blir så provocerande.

Och jag förstår också vad fio menar och varför hon säger det, samtidigt så blir det så ........ hon kan ju säga det - hon har ju erfarenheten.

...men har man inte samma erfarenhet förstår man ju inte varför hon säger det.

En liknelse kanske :D

Om vi har alla smurfar som bor i dalen och pratar om landet på andra sidna berget. Och sedan går en smurf upp för berget, och kommer tillbaka och säger att - nej det ser alls inte ut som ni beskriver.

Inte lär alla smurfar säga Nähä - hur ser det ut då?

Troligen kommer en del bli arga och provocerade

En del dyrka den klättrande surfen

och det stora flertalet låtsas som det regnar.

Det enda man kan hoppas på är väl att den första smurfen inspirerar en och annan smurf att klättra upp och kolla själv.

Senast ändrad:

Men det är ju typiskt hästmänniskor, det finns alltid bergfasta övertygelser åt olika håll och rakt motsatt varandra. Se bara på hur ofta det är skitsnack och tyckanden om folks hästar o hästhållning i ett vanligt stort inackorderingsstall. :crazy: Och alla anser sej ha rätt:angel:
Olika "hästexperter" säger faktiskt olika saker även IRL. Det är väl bara den vanliga "hästvärlden" som syns här också.

Du har rätt i det här, men för mig är det två olika diskussioner, en om rätt och fel.

Sedan så pågår det diskussioner på andra plan också, och det är etiska, träningsfysiologiska, etologiska osv.

Ibalnd missas det nog att det är en sådan diskussion osm förs, och då är ju ett ställningstagande etiskt/ moraliskt och inte fundamentalistiskt.

Om sådan debatter skall kunna föras måste samtliga inblandade kunna hålla isär begreppen, och så är det sällan.

Likaså måste man kunna hålla diskussionen på en teoretisk och inte personlig nivå, och det grejjar inte alla heller.

Passus
Så som jag förstått begreppet god ridning. Så handlar det inte om kvalitet, utan snarare "hälsosam" ur träningsfysiologisk synpunkt

Jag förstår precis vad du menar.

Och jag förstår vad fio menar och varför hon säger det, samtidigt så blir det så ........ hon kan ju säga det - hon har ju erfarenheten.

...men har man inte samma erfarenhet förstår man ju inte varför hon säger det.

Men jag vet inte hur man skall prata om det, för det blir så provocerande.

En liknelse kanske :D

Om vi har alla smurfar som bor i dalen och pratar om landet på andra sidna berget. Och sedan går en smurf upp för berget, och kommer tillbaka och säger att - nej det ser alls inte ut som ni beskriver.

Inte lär alla smurfar säga Nähä - hur ser det ut då?

Troligen kommer en del bli arga och provocerade

En del dyrka den klättrande surfen

och det stora flertalet låtsas som det regnar.

Det enda man kan hoppas på är väl att den första smurfen inspirerar en och annan smurf att klättra upp och kolla själv.

Ok, jag fattar att fio är klättersmurfen då:cool: Och eftersom fio svarade mej är jag korkade smurfen som inte fattar :angel: Så jag får det mer konkret beskrivet för mej! :p

Jo det är nog sant också, jag fattar att fio kan oändligt mycket mer än jag och jag tar det fio skriver på stort allvar. :bow:
Tror tex inte många tränare säger att de inte är med på balkenhols tänk, men sen i praktiken:crazy:

Det finns också många fler som kan mer än jag här, och andra mindre kanske.

Men på ett diskussionsforum måste det ju finnas plats för olika synpunkter det är ju det som det går ut på. Att man diskuterar och låter alla bilda sig en uppfattning utifrån bra eller dåliga argument. Visserligen vinner den som har lätt att uttrycka sig poäng då men alla medier har ju sina nackdelar.

Eller ska det istället för diskussionsforum heta "Fråga fio". :confused:
Eller "Fråga Susan" Eller "Fråga Quigley"

Är våra (dumsmurfarna) åsikter inte ens värda att bemöta:cool: :o

Hoppas du ( o fio) förstår rätt nu, jag kan också se poänger i i både det fio, du och quigley säger, men jag känner mej lätt avfärdad som dumsmurf och rätt eller orätt, så vill jag gärna veta hur jag ska förhålla mej, tyst eller....?:confused:

Jag sa ju att det var provocerande :D
Ingen har sagt dumsmurf - tänk på det.

Sedan när jag hämtade in hästarna tänkte jag på att nu måste jag skynda mig att skriva att i en dal finns flera bergskammar att kika över - innan nån tror att det handlar om rätt eller fel.:rofl:

Jag skall läsa quigley igen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar