God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Ja dom hästar som är raka och lösgjorda på riktigt är det när man sitter upp från scratch oavsett vilken klass dom tävlar i. Såklart det har med kunskapen hos ryttaren som rider till vardags. Finns hästar som är 6 år som är det och det finns hästar som är 12 som inte är det. Det beror som sagt på vem som tränat hästen.

...som känslan när jag sitter upp på T dagen efter tränaren har ridit.. en viss skillnad :smirk:
Men så är jag ju en oduglig smurf också

Det håller jag med om. Det är vad jag kallar välridna hästar och de är så pass välgymnastiserade och lösgjorda att de är det oavsett vem som sätter sig på. MEn sen beror det på vad ryttaren gör med det förstås.

hahaha, precis!!! Jag sabbar, och får hitta tillbaka till det igen.. men kommer inte riktigt till samma stadie som tränaren.. :o

kl

inväntar fortfarande på ett svar på vad TS vill ha ut av tråden :smirk:

Ja kanske att det skulle bli diskussion och det blev det ju i alla fall:p

Om vad kanske man kan diskutera. :cool:

hahaha, precis!!! Jag sabbar, och får hitta tillbaka till det igen.. men kommer inte riktigt till samma stadie som tränaren.. :o

Men vadå? Tränaren SKA få till det bättre, det kräver jag i alla fall. Så man får se:idea:

Jag väntar med spänning när tränaren rider ens häst:crazy:
Om man har gjort rätt eller om det är disaster.

Jag väntar med spänning när tränaren rider ens häst:crazy:
Om man har gjort rätt eller om det är disaster.

Ja jag är rent orolig första gången eller om det gått ett tag sen sist, som nu förra veckan.:crazy: Men det gick ju bra, inga konstigheter utom då som jag skrev i andra tråden nyss, att hon visade elakt hur det blir när man glömmer ytter:crazy: som jag. Och tack vare dels att hon red, dels att jag INTE glömmer ytter på ett tag så blev nästa ridpass så bra:D Fast hästen vilat en dag mellan.

Men jag var ju tacksam att hon såg så :devil: fin ut redan när hon satt upp och inte hade hunnit göra något än, så jag var stolt som om det handlat om min bebis:love:

delvis KL o delvis fortsättning på förra svaret, glömde....

Med grunderna så menar jag att tränaren ska kräva av mej att hästen arbetar liksidigt och i balans och lösgjort innan jag får göra annat än jobba på det. Jag tycker själv att det leder till att hästen är väldigt genomarbetad och arbetar villigt framåt varje ridpass.

Det blir grundregel att hon arbetar så och vi får inte hafsa igenom rörelser i halvdan form tex. Det tycker jag är bra eftersom jag varit med om motsatsen också.

Bara som en förklaring till vad JAG vill ha a v tränare. Samt att h*n ser vilket typ av häst jag sitter på och även hur den ser ut för dagen.

Jag har läst i dressyr forumet till och från sedan 2003. I början tyckte jag det var rätt kul. Folk verkade kunniga och så. Men sen ju längre tid jag läst på forumet dessto värre blir det.

Har själv ridit i ca 35 år. Tränat både dressyr/hoppning och jag kan säga att träningen för instruktör för 20 år sedan och nu är helt annorlunda som tur väl e:bow:

Har tränat för många olika instruktörer även för OS-tränare/VM tränare och alla strävar efter samma mål men har lite olika tillvägargångsätt och inlärningssätt, det som passar mig kanske inte passar den andra, det bero ju oxå på vilken nivå man är på, så tycker jag det är rätt trevligt att diskutera både med yngre och äldre ryttare här inne, man kan faktiskt få många bra tips, oavsett hur länge man har ridit så blir man aldrig fullärd, Tycker det är härligt med människor som är villiga att ge och ta emot olika kunskaper/erfarenheter:banana: :bow: ;)

kl

inväntar fortfarande på ett svar på vad TS vill ha ut av tråden :smirk:

Jag tror knappast att "proffsen" inom dressyr sitter här på Buke och chattar med kreti och pleti om div saker.. Är man i svenska eliten har man nog bättre för sig än att uppehålla sig på ett tillhåll för folk som har för lite att göra på dagarna och gör sig ett namn här i stället.

Det finns säkert väldigt FÅ bra tränare i Sverige om man jämför med andra länder, men så är S ganska litet också, men jag tycker ändå att de flesta tränare jag har träffat har hästens bästa i fokus, tänker på hållbarhet osv. DOCK är det svårare uppe i norr då det är mindre utbud av tränare, och de etablerade "stora" kanske är svåra att få till mindre hålor.

Hästarna i sverige tror jag är för kreti och pleti "bästa vännen" och mindre ett redskap som susan skriver, tror det är mer vanligt utomlands att hästen ses som ett verktyg i träning/tävling. Men jag kan ha fel.

Men det är ju kanske kul att gå ut på ett forum och jämna alla med fotknölarna, och vissa kan lyfta sig och säga sig vara bättre än "kreti och pleti" för de vet minsann hur det ska vara.. till vilken nytta är denna tråd.

Jag blir inte provocerad, jag bli bara så trött och besviken då det är så lätt att klappa sig för bröstet i stället för ha respekt och förståelse för den lilla människan som uppehåller sig här och vill inhämta så mycket info de kan om ridning som möjligt.. är inte det ett tecken på att vilja till förbättring finns?

Ska man censurera alla svar som inte stämmer överrens med.. ja, vilken lära då?

jag baxnar...

Inget av det du skriver är några nyheter, det är ju dessa fenomen och detta uppförande som du kritiserar som jag skrikit och bråkat om under en väldigt lång tid här på Bukefalos.

Eller ska det istället för diskussionsforum heta "Fråga fio". :confused:

Jaaaaaaa, Välkommen till "Fråga fio" forumet för er som vill lära er något, forumet är öppet mellan kl 20 -24 måndag till fredag, då finns fio här live för att svara på era frågor. Lördag och Söndag går det bra att skicka Pm så återkommer fio så fort hon kan, OBS!! Endast intelligenta frågor mottages, dumsmurfar undanbedes :angel:

;)

Då återstår bara susan o Q:confused: å ni har ju eran maillista- för inbördes beundran:D :p

Jag vill lära mig något!

Varför pratar man om att "hitta knapparna" öht. Det verkar dumsmurft tycker jag
Är hästen en maskin som det bara är att trycka på passageknappen på?

Var sitter den? - fiskpassageknappen vet vi ju, men den andra :confused:
:D.

För att inte tala om "ökadknappen" - eller varför inte "inte tippa framåt på bogarnaknappen". Sitter den på samma plats på en nordis?

Du skulle göra stor succe, - om du talade om var "på tygelnknappen" satt

Snälla fio - du måste svara på detta

"orolig"

KL

Skämt å sido

Jag förstår inte riktigt detta med att en del skulle vara för dumma.
Jag har läst Q flera gånger. Jag har inte uppfattt Q som om denne tyckt att klientelet är för dumt - utan främst att en del råd är suspekta, och väldigt långt ifrån grundkunskaperna.
och framförallt var ÄR grundkunskaperna

Om de saknas så är det ju itne fel på individen utan tränaren som missat något.
och då föreslår BAL logiskt att sådan kanske inte finnes alla gånger

Vem vet - det kanske mest är mina råd som är suspekta. :o
(fast jag har haft många tränare :confused: )
men det är ju allmänt känt att jag är helt okunnig i själva verket, i den stora verkligheten - utanför sundbyberg:D

Det får man ju tycka, det är ju ett fritt land :)

Så länge man inte är otidig får man väl tycka vad man vill.

Men Q fick inte tycka.....

Jag skrev heller ingenting om dumma smurfar. Bara att en del smurfar är mer aktiva i sitt sökande efter kunskap än andra.

det skrev ju Q också, att - den som söker skall finna.

och ni som kallar er själva dumsmurfar upplever då inte jag som oaktiva sökare - långt därifrån

jag tror Q syftade på en helt annan målgrupp - eller så var det mig :D

Lev väl julsmurfar :)

Senast ändrad:

=Susan;7043079]Jag vill lära mig något!

Är hästen en maskin som det bara är att trycka på passageknappen på?
Jajemän!
Min hund kan sitta o ligga med bara signalerHar t o m haft en katt som kunde det.
Var sitter den? - fiskpassageknappen vet vi ju, men den andra :confused:
Du vet inte alls var den sitter eller hur man gör.
hästar lär sig att känna igen ryttarens signaler. Hur skulle man annars kunna fatta galopp eller göra något annat?
För att inte tala om "ökadknappen" - eller varför inte "inte tippa framåt på bogarnaknappen". Sitter den på samma plats på en nordis?
Om man drar i stången o sitter helt fel- de knapparna leder till på bogarna i obalans

Du skulle göra stor succe, - om du talade om var "på tygelnknappen" satt
Mellan hand o skänkelknappen

Jag skrev heller ingenting om dumma smurfar. Bara att en del smurfar är mer aktiva i sitt sökande efter kunskap än andra.
Underförstått-som vanligt

* kl *

Dumsmurfs tjafset tycker jag att vi lägger bort :devil:

Eftersom man aldrig kommer till att bli ett proffs när det gäller hästar....jö mer man lär sig jö svårare blir det och enligt mig finnsdet bara en utbildningsstege gällande häst och ryttare och inget på denna stege är bättre eller sämre bara hur lågnt upp man kommit.

Alla har vi ett ägandeansvar att söka kunskap för att ta hand om hästen på bästa sätt men ibland blir det faktist ett omvänt mönster.....folk skaffar häst först och sedan kunskapen :crazy: och det var detta fenomen som jag såg när jag först kom in på Buke och blev förfärad över.
När man väl börjar läsa och lär sig olika nicks kunskaper förstår man snabbt att det är bredden av forumets andvändare som gör det intressant och alla här har kunskap värda att dela.

Jaaaaaaa, Välkommen till "Fråga fio" forumet för er som vill lära er något, forumet är öppet mellan kl 20 -24 måndag till fredag, då finns fio här live för att svara på era frågor. Lördag och Söndag går det bra att skicka Pm så återkommer fio så fort hon kan, OBS!! Endast intelligenta frågor mottages, dumsmurfar undanbedes :angel:

;)

Det var faktiskt mest provokation ang smurfarna och du drogs oskyldig in genom att du var klättraren (som Susan skrev om) inget annat.

Det handlade ju inte om Q heller utan om smurflandsjämförelsen. Som provocerade, mycket riktigt:mad: Vilket Susan förstått precis som jag förstår att det blev provocerande vad jag skrev särskilt för "oskyldigt" indragna:idea:

Ja det var jag som tolkade in dumsmurfar men det var rätt lätt gjort. Erkännner att jag blev provocerad, men det hade du ju redan insett då.......:idea:

Ja, Q skrev om just en tråd men också allmännt om kunskapsnivån och att de som deltog där hade uppseendeväckande låga kunskaper.

Nu har jag ju som parentes kollat lite på Q:s övriga inlägg och inser att det är en person som kanske inte har all världens livserfarfenhet själv och då blir man lätt lite kategorisk i sina uttalanden. Så det är ursäktat. Skulle ha kollat det innan jag lät mej provoceras, det erkänner jag. Man kan ha mycket gott självförtroennde när man är ung och lätt såga resten av världen. Inte alla, långt ifrån, men det förekommer, fråga mej med tre barn.:crazy:

Ang just den tråden så tror jag alla fattar att man stretchar utsidan med den övning malinsky beskrev, frågan var snarare varför hästen accepterar det så lätt jämfört med andra sätt om den är spänd och uppvarvad. I alla fall för mej var det frågan. Jag rider dock inte så runt runt och det tror jag ingen annan gör heller. Men undrade lite över just det.
Kanske var det en korkad fråga från några då, men det är också ett sökande om man vill veta hur något fungerar :idea: .

Men jag tror alltså inte det fanns så mycket syfte längre bakom ts inlägg egentligen. Annat är att få känna att man begriper mer än andra. Och det kan ju vara en skön känsla så länge den varar.:crazy: Det vet vi nog alla.

Sen blev det väl en diskussion i alla fall och det är ju inte fel i sig.
Och vi konsterade ju att alla "får vara med" eller hur:idea:

Jag ångrar som sagt att jag inte kollade lite innan jag yttrade mej, man lär sej:angel:

Jag är klar med den här diskussionen nu men önskar inte god jul än, det gör jag i helgen:D

Delvis knapplån.

Alla får vara med, men hur många vill?? Och vågar/orkar?

Jag iofs tycka att TS har en poäng med sitt första inlägg.
Att jag blir provocerad över inlägg har mera att göra med att det fattas ödmjukhet ibland.

Jag tycker nog att alla vi dumsmurfar som faktiskt lägger in kort på oss själva, i jakt på att få tips och råd, och även låta bilder vara bas till funderingar är värda en stor eloge, i alla fall i detta gäng.....

FL, ett tips är att tänka på vad nyttan är för en användare att skriva ett provocerande inlägg, och bästa sättet är att ignorera.

Ja, du.. inte vet jag. Men vissa hästar jag rider måste jag börja med att rida FRAM för att få igång bakkärran innan jag öht kan göra något

andra hästar måste jag börja rida a la "annorlunda träning-s tränaren" alltså mer leda nedåt, stretch osv innan det blir något annat.

Vissa hästar "svarar bra" på sidvärtes, andra joggas igång och börjas galoppera så snart som möjligt för det jobbet lossar den hästen.

Knapparna sitter väl i min förmåga att komma åt hästarna, och det är för mig olika på varje häst. En duktig ryttare kan säkert bara sätta sig upp och rida hästen helt loss, följsam, rak från första sekund, men jag utgår ju från mina mycket små kunskaper och mina betydligt större begränsningar.

Du tycker att det är dumsmurft, det får väl stå för dig. Det låter lite tråkigt i mina öron att du använder dig av det uttrycket gentemot omgivningen i dess (mitt) försök att beskriva hur man rider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar