God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Det blir synnerligen svårt att diskutera när vissa anser att tygeln aldrig får verka bakåt.
Min tolkning av det innebär att man alltid ska rida hästen i en lång-lång form o bara göra ledande tygeltag.
att man kortar tygeln eller plockar upp den är att den verkar bakåt.

Kramar, förhållande tygeltag, understödjande får då inte verka för dem.
visst ser jag oxå här i s. ett fixerande vid huvudets plac. men det sker på annat håll oxå, fast där har man istället en fast fixering-inspända eller kallar det för Ram..
T o m innan VM-90 red de allra bästa med en udda huvudplacering, så nog finns det en sdn genom alla leden.

Tänkte i morse på det ultimata-klassisk dressyr för några hundra år sen.
Är det sanning?
Om man tittar på målningar o litografier, så ser hästarna ut som ET-monster. Den tidens ideal.
tror inte att de faktiskt såg ut så.
Är det då sanning hur mkt de hästarna var samlade?

Nä jag tror på äkta bildbevis o varför skulle allt från den tiden vara det enda sanna. De hade precis börjat att fatta att jorden var rund o infon runt planeten var mkt långsam. Idag är den så snabb att man inte hänger med.

Senast ändrad:

*
det är tex inte så kul att sitta och läsa diskussionen om en film/bild som vissa användare får se via pm, men som sedan diskuteras öppet i forumet.
Det var till mig:crazy: Är det ngt att dra upp igen?
Du låste ju tråden.
Vari ligger skillnaden när ngn diskuterar en länk som inte alla har tillgång till eller en tävling/clinic som få har besökt?

Nu kanske jag är alldeles ute och cyklar här, men jag uppfattar inte det så. Jag förstår dock om du och andra kan få den bilden.

Jag uppfattar det så som att Handen ska tänka Framåt.
Oavsett tygellängd. Det är väl också en sådan där självklar/grundläggande sak, men som jag uppfattar ofta glöms bort för att det "grejas" en hel del, och hästen blir "för kort" där fram.

Jag är absolut inte felfri, jag inverkar med handen, med ledande, och kramande tygeltag, och även mer därtill om det behövs.
Fast jag har rensat bort en hel del, sedan jag slutade rida för vissa.

Nu är ju jag en sån där nolla, egentligen. Men jag försöker utveckla mig själv. Så jag kan ha hur fel som helst. Men det är MIN uppfattning.

Och det var mitt sista inlägg där jag tjatade om att oxå få se som gjorde att den låstes....sorry !

Jag anser inte att måttliga förhållningar som har ett syfte är fel- om den åtföljs av eftergiften- att man inte blir kvar.

Senast ändrad:

Nu är ju jag en sån där nolla, egentligen. Men jag försöker utveckla mig själv. Så jag kan ha hur fel som helst. Men det är MIN uppfattning.

Men varför be om ursäkt för dig själv hela tiden.....du är ingen nolla !
:love:
Det är ingen här och vi skulle ej finnas på ett forum om vi inte sökte kunskap och värnar om att få olika vinklingar på våra tankar och söker oss framåt

Hade du velat så hade du kunnat lägga in länken, men det hade du inte en tanke på... Och mig veterligen diskuteras sällan små clinics som få har haft möjlighet att besöka. De trådarna dör ut rätt fort eftersom ingen varit där...

Men vill du dra upp mina fel och brister så kan jag säkert hitta något som du har skrivit också så kan det bli ännu mer pajkastning;)

Inte bara till dig, utan till alla:
Vad är det med er? De flesta av er är mig veterligen (jag känner ingen IRL, men jag antar iaf) vuxna människor. Då ska man kunna diskutera i "normal samtalston" även om man tycker olika, såväl muntligt som skriftligt. Att använda nedvärderande uttryck är sådant som man i skolan jobbar med att få eleverna att låta bli att använda, kanske ska man som vuxen föregå med gott exempel?

Det pratas om att det finns användare här inne som rider på hög nivå - mig veterligen så är det nog inte speciellt många alls. De har nog inte tid att sitta på Buke som vi andra, de är nog hemma och tränar i stället:angel:

Det beror nog på i vilket perspektiv.
Jag skogsmulle rider "bara". Tävlar inte, vill göra det någon gång, men anser mig inte vara kunnig nog. Så i mångas ögon här är man ju inte en tillförlitlig källa eftersom man inte är ute och visar upp sig.
Tränar då och då. Deltar i clinics. Har en mycket medelmåttig häst och ingen talang själv, så jag har inget direkt gratis. Men det kanske är därför jag försöker, funderar är vetgirig och vrider på "varför" man gör saker, för att få ut så mycket som möjligt av "oss".

Det pratas om att det finns användare här inne som rider på hög nivå - mig veterligen så är det nog inte speciellt många alls. De har nog inte tid att sitta på Buke som vi andra, de är nog hemma och tränar i stället:angel:

Vad är det med folk här....är det julstressen som syns :confused:

Vad menas med att rida på *hög* nivå och varför kommer du med ett sånt uttalande ?
Måste väll bero på vem, vilka man jämför med ?

Jag är medveten om att man ej gå i försvar och tycker ej att jag själv rider på *hög* nivå eftersom jag tycker att det är OS-VM ryttare som är på denna nivån men känner mig lite kränkt av vad du skriver.

Det där har jag tänkt på många gånger..... Mkt snack och liten verkstad på många tror jag.

Det jag menar är att jag har svårt att tro att det finns så många svårklassryttare här inne, finns det så ber jag om ursäkt. Utan de flesta är glada amatörer som vill ha roligt med sina hästar på sin egen nivå.

Varför kan man inte försöka låta det vara så utan att behöva tjafsa? Låt varandra ha de åsikter de har, vill man argumentera emot så kan man göra det på ett trevligt sätt. I de flesta fall så slutar dessa "diskussioner" med att trådar låses eller kastas - och ja, ofta är det samma användare som förekommer i dessa trådar.

Men vill du dra upp mina fel och brister så kan jag säkert hitta något som du har skrivit också så kan det bli ännu mer pajkastning;)

Först skriver du detta:eek:

Och sen pratar du om nivån på diskussionen och att vi alla är vuxna:confused: Nu blev jag besviken:crazy: :cry:

Alla är inte vuxna tror jag f ö men de flesta.

Vad är det med folk här....är det julstressen som syns :confused:

Vad menas med att rida på *hög* nivå och varför kommer du med ett sånt uttalande ?
Måste väll bero på vem, vilka man jämför med ?

Jag är medveten om att man ej gå i försvar och tycker ej att jag själv rider på *hög* nivå eftersom jag tycker att det är OS-VM ryttare som är på denna nivån men känner mig lite kränkt av vad du skriver.

Håller med dej. Jag sitter faktiskt och tränar jag också, fast jag inte tävlar på hög nivå:crazy: Än:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är rädd att vi pratar förbi varandra lite...

Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag gjort dig besviken.

Min avsikt var inte att kalla någon person alls dum eller dumsmurf heller.

Jag tolkade fios inlägg som skämtsamt, och skämtade vidare
i samma anda och kallade _uttrycket som sådant_ (inte någon person, eller övning ) dumsmurft.

Jag har alltid reagerat på det uttrycket.

Jag tolkade stämningen som mer uppsluppen än den kanske var för alla.

Kan vi börja om?

Ingen är dum ingen är korkad ,
jag hakar upp mig på vissa uttryck, och skämtar kanske för mycket?

Skämtar också på min egen bekostnad

Det jag menar är att jag har svårt att tro att det finns så många svårklassryttare här inne, finns det så ber jag om ursäkt. Utan de flesta är glada amatörer som vill ha roligt med sina hästar på sin egen nivå.

Det är just det som är felet, att folk tror att hög nivå på ridningen är svår klass. Det är det inte, tänk alla beridare , unghästutbildare i tex Tyskland, dom tävlar inte svår klass tom tävlar inte mer än max medelsvår klass men rider nog sjutton bättre än dom flesta svårklassryttarna i det här landet, vissa av dom måste ju tom sitta upp och korrigera det svårklassryttarna har förstört...

Så man skall nog inte dra paralleller på det sättet.

Jag kanske tycker folk är på hög nivå - för mig:D

Men allt är ju relativt - och jag är nog rätt naiv - jag tror på det folk säger tills de motbevisat sig själva.

I min värld är tex Intermediere tillräckligt hög nivå för att jag skall bli lite impad, ialla fall ha lite exra respekt.

ursäkten godtagen! :) jag är inte den som surar, men blev som sagt besviken. utrett å klart!

:D

Och det där är ju också en sanning.

Jag blri impad av att man faktiskt tagit sig till Intermediere tex. - för det är det iten många som gör.

Men jag blir också imponerad av en som faktiskt _kan_ släppa igenom hästens rörelser i höftleden, och då spelar nivån ingen som hellst roll.

Jag blir impad av den som kan tillåta hästen swinga med ryggen:)

Jag blir imponerad av den som inte stör sin häst :) även om den bara rider lätt C :D

Jag blir också imponerad av den som kan tala lågmält med sin häst.

Jag blir också impad av de som inte låter sig provoceras på buke :D

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar