Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.
En liten fråga bara efter att ha läst 8 sidor inlägg - finns det bara 4-5 personer i detta forum som får göra inlägg
. Så fort någon annan skriver något så är ni där och "sablar" ner den personen direkt, vilket gör att man aldrig törs sticka ut hakan eller ifrågasätta era åsikter.
Jag förstår faktiskt varför du skriver sådär. Och jag tycker att det är ett rätt stort problem.
Jag ser som en av orsakerna att det används rätt mycket maktspråk i diskussioner - maktspråket är ju till för att trycka ned.
En annan orsak är att det så lätt blir en flock mot en stackare som kanske inte lyckades uttrycka sig perfekt.
Många gånger ser det mer ut som rangstrider - än som diskussioner. Och ännu oftare ser det mer ut som en strid om en bräcklig självkänsla som känner sig påhoppad oftast utan anledning
Problemet är väl att det alltför sällan handlar så mycket om just diskussioner här
Fnyfiken skrev ju till exempel ett intressant inlägg nyss som ingen brydde sig om att svara på. Mitt försök att vända tråden användes av somliga till ngt annat. Så det blev ingen vidare diskussion där heller
Om det hade handla om diskussioner här så skulle det inte spela ngn roll om det var en ny eller gammal som skrivit, man skulle vara mer intersserad av vad som stod - och inte hetsa upp sig över att alla inte tycker likadant, och känna sig påhoppad stup i kvarten.
Nu handlar det ju mer om "vilken åsiktsgrupp som är i majoritet" och som vill stanna kvar i majoritet. Jag har inte varit här så länge - men det verkar växla lite vad som är Politiskt korrekt.
Sedan så är ju buke inte bara diskussionsforum utan också kafferep och till för det lilla bekräftelsemonstret.
Det har stora tår. Och kräver bekräftelse på egen förträfflighet annars blri det stökigt.
Klubben för inbördes beundran kan också bli störd om konsensus rubbas.
OBS
När jag skrev detta hade jag inga speciella personer i åtanke utan reflekterade mer över fenomen som jag frapperats av nån gång då och då här på buke.