God dressyr, både skrämd och ledsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: God dressyr, både skrämd och ledsen.

Vet du vad?

Om jag tävlade i eliten skulle jag nog inse att jag fick acceptera en viss diskussion ang min ridning.

Du har nog rätt, de skiter nog fullständigt i vad ett gäng glada amatörer på buke tycker om deras ridning :smirk:

Måste vara Dadde! Från den munnen är mycket bra sagt!

Och många av de användare som skrivit flitigt i denna tråd borde dels ta och läsa på forumreglerna och dels fundera på hur man framför konstruktiv kritik. Det händer då och då att jag måste radera inlägg eller tom hela trådar pga allmän pajkastning....Så om du tror att det är okej att vara otrevlig mot andra så har du missförstått reglerna här inne!

/B_A_L, moderator

Jag har inte påstått att det är ok, utan att det är verkligheten på Bukefalos.
Har verkligen försökt alla varianter för at det ska fungera...

Men det är så det fungerar här.

Man får inte var för känslig för då blir man bara ledsen.

Därför skrev jag så till vår nya medlem så kanske hon inte blir så chockad av den jargong som ändå finns här.

Du är inte själv sen att "bättra" på den med jämna mellanrum.

Jag önskar trevlig helg tillbaka!!!!
Till dig och alla andra här inne.

Och hälsar Eddas och de andra välkomna!!!:bump:

Jag ser fram emot era bidrag på dressyr!!!

För att summera denna tråd kontra god dressyr - 06, så har jag fått med mig flera aha upplevelser!

Hörnpasseringar.:bow:
Bäckenet, både häst och ryttare.
Galoppen och medföljande byten, och en privat kommentar jag fick som jag bara älskar. "Den är kort inte samlad" , sådant får en att tänka om!:bow:
Sedan alla som delat med sig hur de tränar sina hästar allsidigt, har även gett mig tankar om hur jag kan förbättra min dressyrhästs vardag.

:)

Tack så mycket. Vet ju som sagt inte om jag kan bidra med så mycket, men ibland är det trevligt att ventilera sina funderingar med andra som har lite för mycket häst på hjärnan för att det ska vara nyttigt för den måttligt intresserade omgivningen :smirk:

Exakt, så varför ens bli upprörd över det.

Ja men ungdomarna tar efter fast de inte kanske kan se.-snacket alltså:crazy:
Det är faktiskt lite skillnad att rida LC eller GP.

Det vill till liite mer för att få till det senare:angel:

Precis:D
Min karl dör;) när jag o mina kompisar baaaara pratar häst:crazy:

Jag är ju som sagt rätt så ny här, men det är redan någon som nynnar "bukefalos, bukefalos...." så fort jag sitter vid datorn :crazy:
...jag medger, ibland är jag rätt så enkelspårig

Detsamma även från mig.
Välkomnar nya friska fläktar och nya "profiler" i diskussionerna! Ju fler, desto fler tankesätt och infallsvinklar.

:bow:

Ja men ungdomarna tar efter fast de inte kanske kan se.-snacket alltså:crazy:
Det är faktiskt lite skillnad att rida LC eller GP.

Det vill till liite mer för att få till det senare:angel:

Tja ungdomarna tar isåfall efter rollkur oxå och då är det ju bra att det finns någon som säger att "det där skall man nog inte prova"

Sen vill det ju till att de som okritiskt tar till sig vissa metoder, snack eller i verklighet, även har förmåga att lyssna på dem som är lite mer skeptiska och förhoppningsvis sitter inne med kunskap. Det är ju det svåraste när man inte kan så mycket inom ett område; att sålla agnarna från vetet.

Eller att ens veta att man behöver göra det...

Fram för källkritiskt tänkande!!!:idea:

Det kanske är jag som är överdrivet fånig.

Jag tycker inte alls att du är fånig. Jag är också ny här och upplever det också som svårt att komma in, och att många kommentarer är onödigt hårda/korta ibland. Men det finns också många trevliga diskussioner där tonen är mer varm och välkomnande.

Jag skrev inte ut vem som sa det eftersom jag hört det i andra hand. Men det är kanske OK att nämna namnet ändå? Petrus Kastenman!

Och, jag håller med darkness, det hade lika gärna kunnat vara Dadde, eller hur! :)

Men nu känner jag mig ju mer välkommen tack vare trevliga människor.

Det är ju lite upp till en själv förstås hur mycket man tar åt sig, och hur mycket man tolkar in i det andra säger.

... och nu såg jag att det kan tolkas som att jag tycker att du tar åt dig, vilket inte alls var min avsikt...

Senast ändrad av en moderator:

... och nu såg jag att det kan tolkas som att jag tycker att du tar åt dig, vilket inte alls var min avsikt...

Ingen fara, så tolkade jag det inte alls. Men tusen tack för omtanken!! :)

En liten fråga bara efter att ha läst 8 sidor inlägg - finns det bara 4-5 personer i detta forum som får göra inlägg :angel:. Så fort någon annan skriver något så är ni där och "sablar" ner den personen direkt, vilket gör att man aldrig törs sticka ut hakan eller ifrågasätta era åsikter.

Jag förstår faktiskt varför du skriver sådär. Och jag tycker att det är ett rätt stort problem.

Jag ser som en av orsakerna att det används rätt mycket maktspråk i diskussioner - maktspråket är ju till för att trycka ned.

En annan orsak är att det så lätt blir en flock mot en stackare som kanske inte lyckades uttrycka sig perfekt.

Många gånger ser det mer ut som rangstrider - än som diskussioner. Och ännu oftare ser det mer ut som en strid om en bräcklig självkänsla som känner sig påhoppad oftast utan anledning

Problemet är väl att det alltför sällan handlar så mycket om just diskussioner här :D

Fnyfiken skrev ju till exempel ett intressant inlägg nyss som ingen brydde sig om att svara på. Mitt försök att vända tråden användes av somliga till ngt annat. Så det blev ingen vidare diskussion där heller :D

Om det hade handla om diskussioner här så skulle det inte spela ngn roll om det var en ny eller gammal som skrivit, man skulle vara mer intersserad av vad som stod - och inte hetsa upp sig över att alla inte tycker likadant, och känna sig påhoppad stup i kvarten.

Nu handlar det ju mer om "vilken åsiktsgrupp som är i majoritet" och som vill stanna kvar i majoritet. Jag har inte varit här så länge - men det verkar växla lite vad som är Politiskt korrekt.

Sedan så är ju buke inte bara diskussionsforum utan också kafferep och till för det lilla bekräftelsemonstret.
Det har stora tår. Och kräver bekräftelse på egen förträfflighet annars blri det stökigt.

Klubben för inbördes beundran kan också bli störd om konsensus rubbas.

OBS
När jag skrev detta hade jag inga speciella personer i åtanke utan reflekterade mer över fenomen som jag frapperats av nån gång då och då här på buke.

Senast ändrad:

Mycket begåvat skrivet och tänk om "ridhandboken" verkligen kunde vara ett diskussionsunderlag i en sansad diskussion här.

Jag har bara läst den första och skulle ge en hel del för att kika i den på originalspråk. Jag har undrat över hur en del saker är översatta - om det verkligen stod så i originalet.

Finns det motsvarande bok i Frankrike? Portugal?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Ja lite spinoff på travtråden. Själv har jag sett hemska saker både i verklighet och på nätet. Innan jag skriver fakta vill jag...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: annie_cool
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar