Gnälltråd

Sv: Gnälltråd

Vill gärna ha hjälp av dig. Men jag vill inte visa min "dåliga sida" för dig det första jag gör. Tycker det känns jobbigt. Men får väl försöka skita i det nu och tänka på mitt och hästens bästa.
Trodde du skulle till Kalmar hela helgen?

Tänkte rida barbacka på honom idag. Ibland känner jag mig faktiskt tryggare barbacka konstigt nog. Känns som det bara är att glida av då om något händer. Än om man har sadel, då känns det som man sitter kvar till man FLYGER av.:o
Då kanske jag märker även om det är sadeln han inte gillar.
Imorn ska kanske en kompis med mig ut som sällskap, får se hur det går då också.

Tänkte på en annan sak igår, han fäller ganska mycket nu, kan han bete sig konstigt för det?

Just nu känns det nästan som jag lagt hans "hyss" åt sidan. Istället tänker jag på att han inte är sig lik. Han är ju i vanliga fall en väldigt glad och sällskaplig ponny nu ser han bara.... sur och deppig ut i mina ögon.

Och det kanske är svårt för russet att se, eftersom hon aldrig träffat honom när han varit som förut.:(

Går det inte över snart får jag väl ringa veterinär. Men har svårt att tänka mig att något kan vara fel på honom..:(

Pappa trodde det berodde på att jag kanske har en negativ attityd när jag går ut i stallet, eftersom det gått dåligt senaste gångerna(plus att jag inte mått riktigt bra för övrigt). Men igår lasttränade vi och det gick faktiskt super bra, första gången på 1år som vi kan stänga bakom honom!!(:laugh:). Så jag var på jätte bra humör och tog en promenad med Zacke, men han var fortfarande lika "sur".:(

jag skulle åkt till kalmar idag men hästen va inte fräsch så jag och ägaren kom överens om att stryka.
hade nog inte erbjudit hjälp om jag inte va hemma ;)

det är din häst och ditt problem, jag har sagt att jag finns och att jag kan hjälpa dig. tänker sluta tjata nu iaf, du får säga till om du vill ha min hjälp.

kanske kan börja rida på ridskola ett tag ? eller rida någon väldigt snäll och trygg häst ?

Jag har också haft det så där. Håller just på att kämpa mej ur det. Jag har haft en kompis med och promenerat bredvid när jag ridit, och då är det lugna puckar. När jag är själv rider jag mest på en gräsplätt vid stallet, eller i hagen. Jag gör inget som inte känns bra!

När det var som värst lade jag hel ner ridningen, och gick på kurser med olika tränare och bara tittade. Och sakta man säkert kom ridsuget tillbaka!

Jag rekommenderar "Ridning och rädsla" av Sven Forsström, den tyckte jag var bra!

Ang. fällning och pälssättning, så reagerar väl hästar väldigt individuellt? Min blir helt knasig och ser spöken. Har hört att man ska ge b-vitamin då, men upplever att min blir ännu värre av det...

Lycka till och fortsätt kämpa!

Har varit med om exakt samma sak som du. Ryckte till varje gång det hände nåt och tog tag i tyglarna på den stackars hästen.. slutade med att jag fick låna en häst som är oerhört väluppfostrad. Red ett tag på henne, var livrädd i början men sen lärde jag mig. Numera är jag nästan aldrig rädd :)

Jag har läst en del av dina trådar.
Jag tror egentligen inte att hästar kan tycka om ngn eller inte. Jag tror inte att de "tänker" på det sättet. Däremot så är jag ganska säker på att om du kommer med sadel och har bestämt dig för att hästen inte ska tycka om det så känner den det och påverkas av dig. Detta gäller nog speciellt yngre hästar. I alla fall är min häst så.
Denna sommaren har varit lite jobbig för min del. Jag ramlade av i juni. Då slog jag mig inte så mkt men gången innan dess för ett och ett halvt år sedan skadade jag armen. Jag har fortfarande ont i den ibland. Jag blev inte rädd när jag ramlade av men blev osäker efteråt. Jag är ju ganska mkt äldre än vad du är och vill helt enkelt inte skada mig. Jag har märkt att det har påverkat min ridning. Min häst som är ett par år äldre än din känner meddetsamma om jag blir osäker.
Med allt detta menar jag egetnligen bara att hästen antagligen känner din oro. Jag tror kanske att det viktigaste är att du gör ngt med den. Rid lte grand, gå promenader med den, tömkör den osv. Sedan är det kanske inte fel att rida på lektioner. Men det behöver kanske inte vara på din egen häst?
Jag hoppas att du inte ger upp. Vi är nog många som har varit i din situation.

Som jag sa i ett annat inlägg har jag funderat på ridskolan, men la ner dom tankarna när jag kom och tänka på hur den ridskolan är. Gillar inte ridläraren direkt och dessutom har dom inga snälla och trygga hästar.... Senaste hästen dom köpte in var en korsning shire/nordsvensk/halvblod på 7år som enligt min kompis var näst intill helt oridbar, man fick vara glad om man kunde trava några steg på den. Har sett fler sånna exemplar där....:( dessutom vet jag inte hur länge dom finns kvar då dom varit nära konkurs nu ett tag.:(

Därimot tänker jag åka och träna för tränare med Zacke nu på min andra klubb.:laugh:

Känner ingen annan som har någon trygg häst heller.:( Min bästa kompis har en ganska hetsig fullblodskorsning, så det är inte till mycket hjälp.;) Min granne och stallkompis har bara en oinriden b-ponny.;)

Senast ändrad av en moderator:

Nu känns faktiskt allt mycket bättre. Var ute på en barbacka tur idag. Jag älskar verkligen att göra det. På min förra ponny gjorde jag det jämt så i vissa fall känner jag mig nästan säkrare/trygga så än med sadel.
Dessutom hade jag sällskap av mamma och hundarna vilket gjorde mig tryggare. Försökte även rida på lite längre tyglar och hela tiden prata med hästen och klappa honom.
Och det gick kanon INTE EN ENDA grej hände. Dock var det ju inte någon lång tur. Men ändå.:laugh:
Dessutom var hästen glad och positiv, sitt gamla vanliga jag.:laugh:

Hoppas, hoppas att det håller i sig bara.:(

Imorn kanske jag får sällskap av min kompis. Då kanske det blir en lite längre tur på ställen där inte Zacke gått så mycket. Får se hur mycket rida det blir, känns det minsta lilla otryggt kommer jag hoppa av och leda honom istället men ska försöka rida så mycket som möjligt.

vad bra att det kändes bättre nu :) kan själv oxå bli lite mesig och liksom spänna mej om hästen rycker till bara, men brukar försöka att slappna av och tänker att det är det bästa så hästen inte stressas upp, men är svårt jag vet! På min förra häst kände jag mej trygg, visst han kunde ju bli rädd som alla andra och kunde försöka springa ifrån det och vända hem, men kände ändå på nått sätt att jag hade kontroll och kunde på hejd på han. red man ut barbacka på han så fjantade han sej inte som han kunde göra ibland, då kände han säkert att man inte satt lika stadigt och lunkade på :)

det är motgångar man lär sig skaffa en ridlärare och gör skojiga övningar min häst hatade att rida på ridbanan men sen gjorde vi roliga övningar och berömde mycket när han gjorde rätt och nu tycker han att det är jätte skojjigt att rida på ridbana :D. och man ska alltid gå långsamt framåt inte för snabbt bättre långsamt än att gå för snabbtså intehästen börjar tröttna

Det kanske känns lugnare att rida om han är lite "trött" innan, iaf inte har så mycket överskottsenergi, kan du longera eller något innan du börjar rida så kanske det går lättare.
Eftersom jag inte bor så långt ifrån dej så tror jag att jag vet vilka ställen du pratar om, jag vet ju andra klubbar runtomkring som har både båttre instruktörer och bättre hästar...
PM:a om du vill veta mer...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar