Gnällig hund efter traumatisk upplevelse

_moa_

Trådstartare
Min hund har precis blivit opererad för livmodern. Vi åkte in måndags natt med henne och hämtade hem henne i onsdags eftermiddag. När vi hämtade henne sa dom att hon hade varit orolig och gnällt mycket. Hon var väldigt glad när vi kom och skrek på ett sätt som jag aldrig hört henne låta innan. Hela vägen hem (dryga 6-8 mil eller vad det kan vara) skrek hon. När vi kom hem skrek hon, alltså någon blandning av rejält gnäll och ylningar. På natten skrek hon flera gånger. På förmiddagen igår så var hon kanske tyst sammanlagt 15 minuter.

Det är otroligt störande och snart vill man bara slänga ut henne, vilket vi såklart aldrig kommer göra. Hon har ju varit med om sin hemskaste upplevelse någonsin. Grejen är den att mamma ringde till djursjukhuset i onsdagskväll och frågade om dom fanns möjlighet att hon kan ha ont vilket hon enligt dom inte kunde ha (i alla fall inte så ont att hon skulle ha med smärtstillande). Men dom sa att hon hade varit väldigt väldigt gnällig hela tiden där hos dom och väldigt nervös och rädd.

Kan gnällandet hänga med? Att hon liksom har fått det inprentat i huvudet att gnälla hela tiden. För hon kan alltså ligga ner med huvudet och till och med blunda men ändå gnälla så hon låter till Kina. Nu börjar hon också bli lite hes i sitt gnällande så snart får hon väl inte fram något ljud alls.

Vad kan man göra för att försöka avbryta gnällandet? Hon får ju inte röra sig så mycket så det är svårt att få henne och tänka på annat. Även när vi är ute på koppelpromenader på gräsmattan så gnäller hon hela tiden. Inte nog med att jag har så ont i huvudet nu efter hennes gnällande utan hon måste ju också tycka att det är jobbigt?

Nu har vi handlat något preparat som vi satt i kontaktuttagen som sände rut hormoner eller vad det var, men det tar ju några dagar för det att börja verka.

Någon som har tips på hur man kan bryta hennes gnällande?

Sv: Gnällig hund efter traumatisk upplevelse

va? har ni inte fått något smärtstillande? jösses. ring genast och kräv att de skriver ut rimadyl el liknande. mina hundar har alltid fått smärtstillande i flera dagar efter ingrepp.

Jo jo självklart, jag skrev nog lite galet. Mamma ringde och frågade om hon kunde behöva ha mer smärtstillande den kvällen. För dom sa bara till oss att hon hade fått det hon skulle ha den dagen när hon åkte hem. Men dom hade gett henne en injektion som skulle räcka i 24 timmar. Nu äter hon rimadyl två gånger om dagen :)

Jag tycker att du skall åka in med henne och kräva en undersökning,rtg,ultraljud.etc.
Vad du beskriver verkar inte normalt efter op.
Jag har haft många hundar,som blivit op.även tikar,som blivit kastrerade.OCH DE SKALL INTE GNÄLLA EFTERÅT---DÅ ÄR DET NGT.SOM ÄR MKT.FEL.
Åk genast in-låt inte din hund lida.

Vi har pratat med veterinärerna över telefon och enligt dom är det nog inget fel så sett.

Grejen är den att min hund är otroligt försiktig och rädd av sig. Hon har, enligt dom på kliniken mått väldigt dåligt psykiskt och om jag känner min hund rätt så har hon garanterat haft panik i buren.

Vad är det som skulle kunna vara fel?

Svarar som föregående. Kolla upp om hunden verkligen är helt okej efter operationen. De skall inte gå omkring och hålla på att gnälla på detta viset. Nöj dig inte med att de i telefonen säger att allt är okej.

Vill du inte åka tillbaka dit så åk till en annan klinik.

Det finns ångestdämpande som man kan ge till en hund. Min fick en hel coktail av diverse saker när han av misstag sprang in i en bil (det var mörkt och väldigt dimmigt och bilen svängde precis ut framför näsan på honom. Stackaren flög flera meter och mådde inte bra alls efteråt (dock var han helt okej rent fysiskt)).

Mvh

Tora

Försök med det som brukar lugna henne, om det inte är något fel på henne:crazy:

Det gör :devil:ont efter en operation, har hon dessutom mått dåligt av att vara på kliniken så förstår jag henne fullt ut:(

Beställ räddningsdroppar, de brukar skicka omgående www.djurhomeopat.se så hon åtminstone får lugna sig lite, stackars hund och dej:(

Det är svårt eftersom hon inte får leka eller något sådant. I vanliga fall brukar jag ge mig ut på långa promenader så hon får komma ifrån lite och lukta i skogen och så. Då brukar hon vara så trött sedan så hon lugnar sig för det. Eller busa eller så hemma och få henne tänka på något annat. Men det får hon inte göra nu.

Var ute precis och la lite spår i gräsmattan vilket hon tyckte var roligt och hade full koncentration på att hitta godisen:D
Ska beställa efter att jag pratat med en jag känner som är veterinär :)

När vi pratade med dom så sa dom att det är ganska "normalt" att dom gnäller lite någon dag efteråt. Kanske inte så mycket som min hund gör men dom sa också att hon är lite speciell och har varit värre än dom flesta hundar normalt brukar vara.

Dom sa också att hunden borde ha feber om något var fel? Vilket hon inte har.

Ska prata med en annan vet.

min tik var lite pipig det första dygnet. hon fick komma hem ett dygn tidigare än beräknat, så det var inte så konstigt. men hon piggnade till mycket fort och andra dagen var hon nästan som vanligt, fast det märktes att hon hade lite ont.

ang feber så ska det vara vanligt vid livmoderinflammation, och så ska de bli slöa osv. min hade ingen feber, och var pigg nog att göra lite tricks ett par timmar innan vi åkte in. men när vet såg röntgenbilderna sa hon bara "oj...". de måste alltså inte få feber trots att de är allvarligt sjuka.

Här har du en till hund som reagerar på exakt samma sätt varje
gång han varit under narkos! Det du beskriver låter exakt som
min Chow Chow hane när jag hämtat hem honom efter operation.
Han blir 9år i jan och har varit med om tre större operationer
och en mindre och efter alla dessa ggr har han pipit, gnällt,
gastat högt hela resan från djursjukhuset och hem och sedan
fortsatt hemma.

Jag har alla ggr varit i kontakt med Strömsholms
Djursjukhus som är dom som opererat honom och dom har ju då
hört min hund via telefonen. Och dom säger att vissa hundar
reagerar såhär efter att ha varit i narkos, det är inte att dom
har ont utan dom är förvirrade och tar efterdyningarna av
narkosen "sämre" eller vad man ska säga än andra hundar.

Det är skitjobbigt att se sin hund såhär, senast var när min
hund fick en kindtand som var sprucken utopererad. Jag
försökte ALLT för att få honom lugn och tyst, men han gnällde,
skällde t.om i sömnen första dygnet. Sedan blev det mindre
och mindre ju mer tiden gick och ju mer narkosmedlet gick
ur kroppen.

Måste dock tillägga att bara för att min hund alltid blivit såhär
så kan ju inte jag garantera att det inte är något som är galet
med din hund. Utan ville bara informera om vad jag har för
erfarenheter med min hund.

Har du testat att lägga dig tillsammans med hunden på en madrass på golvet? Hålla om och klia och viska lugnande.
Försök att aktivera lite, gå en sväng i skogen, kör godissök så att hjärnkontoret luftas lite.
Jag hade en tik som jag fick hämta hem dagen efter op bara för att hon saknade mig,ingen kunde hantera henne, hon varken åt drack eller gjorde några behov.

Det låter verkligen som min hund! "skönt" att andra också har haft det såhär så man vet att hon inte är fullstädndigt konstig u huvdet ;) Nu har hon dock börjat att lugna sig. Har sovit hela natten.

Har du testat att lägga dig tillsammans med hunden på en madrass på golvet? Hålla om och klia och viska lugnande.
Försök att aktivera lite, gå en sväng i skogen, kör godissök så att hjärnkontoret luftas lite.
Jag hade en tik som jag fick hämta hem dagen efter op bara för att hon saknade mig,ingen kunde hantera henne, hon varken åt drack eller gjorde några behov.

Min pappa har legat på madrassen hela natten och vi andra har turats om att sitta där på morgonen/förmiddagen. Hon blir nästan mer ynklig om man pratar med henne så jag har i alla fall mest bara klappat på henne.
Vågar man gå i skogen med henne? Korta koppelpromenader fick vi bara gå. När vi sa gräsmattan så tyckte dom att det lät bra. Lite godissök gjorde vi igår vilket hon tyckte var roligt :D Ska slänga ut lite mer idag!

Tack för tips!

Vad skönt att hon börjat lugna ner sig! *kram*

Hej!!

Hade en storpudel som blev opererad för livmodersinflammation och mådde mycket dåligt psykiskt efter operationen. Denna hunden var verkligen MIN och följde mig som en skugga.

Jag var mycket nervös de dagar hon tvingades ligga kvar på djursjukhuset, men vilket val hade man?? När jag väl skulle hämta hem henne trodde jag hon skulle skrika av glädje, men hunden var så chockad att det mötet blev inte alls som jag trott. Väl hemma ville hon inte ens gå ut o kissa utan bara gjorde vad hon skulle och så fort upp igen. Tiken ville bara vara hemma och inte alls gå ut. Detta satt i ett par veckor innan alls så småningom återgick till det normala - dock skrek hon inte som din.

Talade med vår hästveterinär när han var på besök - och enligt hans mening rekommenderade han att man skall ta hem den typen av ängsliga hundar direkt efter operation då de annars mår mycket dåligt psykiskt av att vara hemmifrån. Men, jag visste inte att man kunde göra så - men kanske värt att veta för andra hundägare med väldigt ängsliga hundar.

Ta bil till skog om ni inte har det runt knuten. Gå sen lite så hon får nosa på nya saker istället för hemmagräset. På det viset blir hon tröttare i huvudet.
Tycker att man kan se rätt snabbt när ett djur inte vill/orkar mer.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring