Gnälleri, gnällera, moral och känslor.

Sv: Gnälleri, gnällera, moral och känslor.

Jag pensionerade henne när hon var 13 år. Det "enda" felet är att hon har överansträngda ledkapslar på bägge framknäna pga felridning under många år.
Då hade jag behandlat under ett år, men bestämde mig för att betäcka henne istället och låta henne vila. Hon kastade fostret och sedan dess har hon bara gått pga tidsbrist från min sida. Jag har ridit henne lite då och då, hon tycker såklart det är skitkul, men skulle tro att det krävs en del från den som vill hålla igång henne och definitivt ingen hoppning - som är hennes paradgren. Specialskor, tillskott osv... Men det är en skitkul häst att rida enligt mig:D

Fölet är inte värt många ören idag. Det är svårt att sälja föl, han är efter en hingst som har V och jag visade honom inte på fölvisning. Han är supergo, blir nog en bra häst, men han är i dagens läge knappt värd tillverkningskostnaden... Och han har iaf en framtid.

Är du säker på att hon verkligen har några problem med benen idag ? Har hon gått och skrotat i 4 år efter att ha blivit behandlad så kan hon mkt väl ha läkt ut även skador som inte hade så god prognos att läka från början.
Hade själv för en del år sedan en häst som drog på sig en "kronisk" skada efter ca 2 års skrotning i hagen reagerade jag på att utseendet på det skadade området ändrade sig plötsligt gick det inte att se var skadan varit sattes igång så smått och han höll utan problem för ridning (provade aldrig att sätta igång honom fullt ut för tävling då han var äldre då) han var tom med på en hoppträning skulle hoppat en unghäst modell gröngöling som kom in timmen innan från hagen med stort sår, träningen var betald och i närheten så fick ett ryck och lät gammelmannen få lufta tassarna på dessa minihinder och han var i sjundehimlen fullkomligt sjötokig blev han man behövde inte undra om han saknat det livet, så pass uppe i varv att jag fick rida hem honom i mörkret så att han fick varva ner efteråt. Trots att han minst sagt utsatte sin gamla skada för rejäl påfrestning som han härjade och gick på med bockanfall odyl så blev det inte minsta tillstymelse till att det återkom så tiden hade helt enkelt läkt ut han "oläkbara" skada.
Så kanske läge att kolla upp om hon verkligen fortfarande har någon skada i benen, blir ju betydligt lättare att placera henne om hon kan användas fullt ut för hobbyridning.

Jag är ganska säker på att hon inte har läkt ut helt, och aldrig gör. Hon är fortfarande gallig i knäna, har varit sedan jag köpte henne, och kommer nog alltid vara.

För några år sedan gjorde jag en insats och skodde henne med specialbeslag fram och började sakteliga rida i gång henne, hade säkert funkat okej om jag hade haft tiden. Men då kom annat emellan (jag kom in på skola) och hon fick stå igen. Nu har jag tyvärr inte heller tiden att rida igång henne, men det känns egentligen lite jävligt att inte ha testat...

Gallor stannar ofta kvar om de en gång fått dem, har tex en som sparkade på sig en stor galla i ett framknä genom att larma i dörren som 2 åring, gallan sitter där den sitter många år senare och finns inte tillstymelse till någon anledning att där skall vara en galla idag (noggrant undersökt då vi letat igenom hela hästen då något inte stämde i ridningen, hittade det till slut på helt annat ställe)

Sån är min gammeltoka också. Hon har en ryggskada som "aldrig" läker, men om jag rider henne kan hon mycket väl busa runder med mig. Men hur ont hon har vet jag inte. Inte värre än att hon är pigg och glad och går framåt utan protester. MEN jag vet ju att hon är skadad och slutar långt innan hon stannar av sig själv. Min rädsla om någon annan får henne, är att de inte tar hänsyn till det och rider för mycket. Hon är ju dessutom så genomsnäll och går tills hon stupar.

Det är väl min rädsla också, att eftersom hästen är rolig och utbildad så kör de bara på... Förvisso finns det stora risker med betäckning också, men det känns på något sätt som att det är mer omtanke inblandat.

Jag fortsätter hoppas att någon perfekt person ska dyka upp, men nu har jag iaf kollat upp trotjänaravlivningsföretag och vet var jag ska vända mig. Fölet är 5 månader, så det dröjer till våren ändå hade jag tänkt. Men fy att behöva ta bort henne, vilket iofs ska ske förr eller senare. Vägrar lägga ut annons i stil med "annars avlivas hästen":crazy:

Kontakta ridskolan? De kanske vet någon som behöver sällskapshäst?
Jag har under åren haft några hästar som sällskap. Konvalesenter och (förtids)pensionärer.
Hästar som av olika anledningar behövde någonstans att bo utan krav/önskemål på/om motion.
Eller kontakta avelsföreningen i ditt område?

Jag tycker det är extremt omoralisk och oetisk att avliva ett äldre djur som är friskt och mår bra!!

Sälj fölet.

Jag tycker det är extremt omoralisk och oetisk att avliva ett äldre djur som är friskt och mår bra!!

Sälj fölet.

Och hur stor chans tror det det är att det går och sälja det?
Om du helt seriöst tänker efter?
Det är svårt att sälja riktigt välstammad föl efter högt meriterade föräldrar, så vad skulle göra att detta blev sålt?

/Camilla

Men alltså, ska du inte prova att rida igång henne innan du skickar henne till slakt? Det vore ju lite taskigt kanske att skicka henne till slakt som oridbar, när kanske skadan är läkt för länge sen och hästen är frisk nu? Är hon sjutton så är det ju ändå inte läge för hårdträning och satsning på högre höjder, men nog kan det finnas en marknad för en välutbildad häst som är skitkul att rida? Som jag fattat det är hon inte ens utdömd, utan du har helt enkelt aldrig haft tid at rida henne igen efter det att du ställde av henne för fyra år sen? Eller sa veterinären då att hon aldrig mer skulle kunna ridas?

Jag sålde en kbl travare en gång som sällskap.
Så det går men jag letade länge innan jag hade hittat ett bra hem.
Men hittar du inget så är det ju ändå bättre att ta bort henne, än att riskera att hon hamnar i fel hem.

Tilläggas kan att han var utdömd som ridhäst, men hans nya ägare promenadred och det gick bra.

Sälj fölet.

Well, jag har ingen som sponsrar mitt hästägande så det är realistiskt tänkt.

Fölet skulle jag nog inte ens få tillbaka betäckningsavgifterna på om jag sålde.

Men alltså, ska du inte prova att rida igång henne innan du skickar henne till slakt? Det vore ju lite taskigt kanske att skicka henne till slakt som oridbar, när kanske skadan är läkt för länge sen och hästen är frisk nu? Är hon sjutton så är det ju ändå inte läge för hårdträning och satsning på högre höjder, men nog kan det finnas en marknad för en välutbildad häst som är skitkul att rida? Som jag fattat det är hon inte ens utdömd, utan du har helt enkelt aldrig haft tid at rida henne igen efter det att du ställde av henne för fyra år sen? Eller sa veterinären då att hon aldrig mer skulle kunna ridas?

Det finns väl 3 anledningar till att jag inte skulle kunna rida i gång henne. Jag hinner inte, jag tror inte att hon klarar det och jag hinner inte...

Varför skulle det vara enklare att låna ut henne som ridbar? Hon kanske håller en månad så får jag tillbaka henne, jag tycker det känns mer ärligt att låna ut henne som sällskap/avelssto där jag säger att hon ev kan promenadridas.

Jag tror det är betydligt enklare att låna ut henne som ridbar för att det finns fler som vill låna en ridhäst än vad som vill låna en sällskapshäst.

Det finns massor av sällskapshästar att få tag på, utbudet är jättestort och efterfrågan liten. Marknaden för ridbara hästar är helt annorlunda. Det känns ju synd att slakta en häst för att du inte hittar ett hem för den som sällskapshäst (avelsvärdet får nog kanske anses begränsat, med tanke på hur marknaden ser ut idag), om den egentligen är ridbar och skulle kunna fått en ridande fodervärd, bara det att du inte haft tid att rida henne på länge.

Är det veterinär som sagt att hon aldrig mer kommer kunna ridas, eller du? Vad var prognosen när hon fick diagnosen för fyra år sen, var det att hon dömdes ut som ridhäst, eller att hon förmodligen skulle bli bra igen?

Jag säger såhär: Följ ditt hjärta! gör det som du tror blir bäst för dig o din häst! Du har skrivit att du inte hinner med henne så då är det lika att hon får va den fina mamma hon är till sitt föl o få njuta av livet som det är! Att du sedan skrev om trotjänaravlivnig tyckte jag var tummar o tår upp! Du bryr dig verkligen om din häst o hon förtjänar det bästa, hon trivs hos dig o det är onödigt o låta henne få "ett nytt liv" hos nån som kanske struntar fullständigt i henne. Låt henne ha sin sista "sommar" när fölet är avvänjt o låt henne avsluta sina fina dagar. Säkert inte lätt! Har själv en vbl ridtravare som fyller 20 om några månader o hans jämn gamla granne fick tas bort för någon vecka sedan pga svår fång. Så man har ju en liten oro i kroppen i jämna mellanrum. Lycka till min vän! =)

Prognosen var ungefär så att med kontinuerlig behandling kan häste hållas ridbar. Jag tyckte inte att kontinuerlig behandling var hållbart och betäckte därför henne redan då.

Det diskuterades om hon skulle T-märkas, men då min mor (hästen köptes när jag var under 18 år, min mamma står som ägare) blev blåst på försäkringen så upptäckte jag då att hästen bara är A2-försäkrad. Därför var det ju absolut inte lönt att T-märka henne och få henne "utdömd".

Men visst kan jag prova att rida henne, det är väl inte riktigt så att jag är ovillig att ge henne en chans. Jag känner mest att jag har problem med att få tid till den ridhästen jag har nu, så att sticka ut och leta upp stoet på lösdriften i beckmörker, ta in både henne och föl (har inte tillgång till ngn box till dem) och rida henne på en ridbana är allt annat än optimalt. Inser hur gnälligt det låter, men om jag inte har fått det att funka de åren jag har haft mer tid och haft hästarna "hemma" så känns det väldit mycket mer avigt nu. Kanske till våren när ljuset kommer tillbaka.

Jag hade nog gett det en chans, en sjuttonårig häst är ju knappast lastgammal. Håller hon inte för att sättas igång, så är väl kanske slakt det rimliga alternativet. Funkar det att sätta igång henne, så kan det vara värt att leta fodervärd.

Men det låter mest som att du vill slakta henne för att du inte har ork/tid att sätta igång henne, och det låter i min värld kanske lite gnälligt, ja. Det vore en sak om det vore en outbildad travare som det kanske ändå är svårt att hitta ett hem till, hur mycket du än satte igång henne, men ett välutbildad halvblod som dessutom är skitkul att rida? Känns lite hårt att slakta för att du inte orkar sätta igång, kan jag tycka.

Jag vill inte ta bort henne. Då hade jag inte letat alternativ. Men jag vill inte heller att hon ska hamna fel.

Men jag försöker vara realist eftersom jag själv kan drömma iväg. Jag är i stallet tidigast 17, då är det beckmörkt. Jag mockar, fodrar sto+föl och försöker rida min ridhäst, ridbanan är då det enda alternativet. Stoet ska helst inte gå på böjda spår, så nej, jag kan inte se hur det skulle funka just nu. En gång på helgen kanske. Jag har inte möjlighet att sko henne för en tusenlapp i månaden nu heller.

Tror inte detta är rätt ställe att diskutera vad du ska göra med ditt sto .

Jag anser att det är bättre att ta bort en skadad häst än att låta någon annan ta hand om den för man vet aldrig hur djuren blir behandlade och hur viktiga de är för nya ägarna ,däremot vet man att ii hästhimlen så kan ingen göra våra djur illa.

Och jag tror du tar de bästa besluten själv utan att få dåligt samvete från endel med att ta bort ett friskt djur som inte är friskt .

Lycka tilll vad du än beslutar Mia

Jag vill inte ta bort henne. Då hade jag inte letat alternativ. Men jag vill inte heller att hon ska hamna fel.

Men jag försöker vara realist eftersom jag själv kan drömma iväg. Jag är i stallet tidigast 17, då är det beckmörkt. Jag mockar, fodrar sto+föl och försöker rida min ridhäst, ridbanan är då det enda alternativet. Stoet ska helst inte gå på böjda spår, så nej, jag kan inte se hur det skulle funka just nu. En gång på helgen kanske. Jag har inte möjlighet att sko henne för en tusenlapp i månaden nu heller.

Ja, har du inte tiden så har du inte tiden. Men då slaktar du ju egentligen inte hästen för att det är den enda möjligheten, utan för att du inte orkar rida igång den så att den går att sälja/lämna bort.

Att sätta igång en häst på ridbana är inga problem, i början får man såklart skritta genom hörnen, och inte gå ut i hörnen så mycket utan runda av lite, men jag det brukar inte vara något problem. Precis i början av igångsättningen går det ju rätt fort också, kanske 10 minuters ridning allt som allt. Det är ju betydligt mer tidskrävande att rida en häst ett riktigt träningspass.

Du kan inte överväga att låta din andra häst stå en period medan du lägger tiden på att sätta igång stoet?

Sen har man ju som ägare alltid rätten att slakta sitt djur, även om just denna anledning (inte tid att lägga sex veckor på att sätta igång) kanske inte är den roligaste.

Självklart har du rätt, jag känner mig väl mer skeptisk till om det faktiskt funkar. Men jag gör nog ändå så att jag väntar iaf 2 månader tills det har börjat ljusna lite och börjar träna fölis att stå själv nu.
Men visst är hon värd att få chansen, inte snack om saken, det är väl jag som får vänja mig vid att ha denna typen av hästägande en tid framöver.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka