Gnälleri, gnällera, moral och känslor.

lady_vip

Trådstartare
Paniken börjar så sakteliga smyga sig på och jag måste börja tänka ut en plan B.

Jag har ett sto, hon är 17 år nu och min förra stjärna. Just nu går hon med årets föl, en härlig krabat som blivit bättre än vad jag kunnat hoppas på.

I somras fick jag nytt jobb, fick flytta till en stad där stallhyrorna är något högre, min hästkostnad ökade med 200%, vilket jag visste och accepterade. Tyvärr blev jag lite lurad på min lön och står med ett par tusenlappar mindre än vad jag räknade med, men det är väl inte hela världen.

Jag har dessutom en häst till, min ridhäst, så alltså 2 ston och 1 föl. Jag måste reducera hästantalet och har länge lagt ut trådar om att jag vill låna ut mitt äldre sto en längre tid. Hon kan promenadridas lugnt, men inte mer, främst är det för den som vill ta ett föl.

Men vi vet alla hur hästmarknaden ser ut idag... Ingen svarar på annons, jag har inga vänner som har möjlighet även om en del har uttryckt intresse. Med stor sorg i hjärtat (känner hur jag blir tårögd bara av att skriva det:cry: ) funderar jag därför på att ta bort henne... Hon trivs utmärkt med sitt lösdriftsliv, jag hade utan tvekan haft henne som sällskap/avelssto om inte min livssituation sett ut som den gör, men jag kan inte ha 3 hästar...

Är det okej att tänka så? Jag får inte ut ett öre på försäkringen, så det har noll betydelse, men hon är min pärla. Har jag fler möjligheter som jag missat att tänka över?

Sv: Gnälleri, gnällera, moral och känslor.

Jag tycker det är helt ok att tänka så!
Hellre låta sin vän få ett bra avslut än att bollas runt på en osäker hästmarknad och kanske riskera att fara illa.

Just därför vill jag låna ut henne, inte sälja. Hade henne till salu för några år sedan, men tyckte inte att de som var spekulanter verkade vara seriösa så då tänkte jag om.

Men tack:)

Du kan inte hyra in henne på en lösdrift längre bort då, där hon får gå och ha det bra med en bebis i magen? :) Finns billiga ställen i Skåne där man kan ha hästar inackorderade för typ 1500:- inkl foder.

Hon kostar mig just nu 1850 på lösdrift, inkl foder, så hon är i de slängarna. Föl i magen kostar ju det också;)

Tycker att du kan ta bort henne med gott samvete:). Ett tungt beslut naturligtvis, men om hon inte kan användas och ingen visar intresse för henne så är avlivning det vettigaste alternativet i mitt tycke. Jag tog ju bort mitt sto i början av hösten. Hon hade säkert kunnat leva ett gott liv på lösdrift och som avelssto och hade jag haft gård själv hade jag låtit henne leva vidare. Men min ekonomiska situation tillåter inte mer än en häst och då valde jag hellre att ha något att rida på. Och jag ångrar inte mitt beslut en sekund!

Jobbig situation! Men hittar du ingen vettig som kan ta över henne tycker jag att det är bättre att ta bort henne.

Jo, det är ju lite så jag känner, kan jag inte garantera henne ett gott hem så tar jag hellre bort henne. Men så ser jag henne gå i hagen med sin fölis och känner att det verkar grymt. Men det är ju ganska naturligt att känna så iofs.
För den sakens skull kunde jag gett bort henne till ett gott hem, men nu för tiden finns inte de goda hemmen överallt känns det som.

Är fölstoet skadat på något vis eller varför kan hon bara promenadridas?
Ett alternativ är kanske en betalande medryttare. Beror ju på hur mycket hon klarar av, men annars är det ju en ypperlig läromästare?!

Ska du behålla fölet? Annars så kanske du kan få in en slant på fölet och slippa den kostnaden då.

Eller så är det så klart ok att avliva med, men är hästen frisk så har den ju många år kvar att ge till rätt person.

Jag köpte min förra häst som pensionerad dressyrhäst. Han var då 16 och jag fick ta bort honom samma år han skulle bli 25. Han hade sina förslitningar och klarade inte av samma träning som innan så klart. Men lättare träning och mycket uteritter gick super och gav mig massor.

Det går inte att låna ut henne som avelssto? Fast du kanske har provat det redan?

Är fölstoet skadat på något vis eller varför kan hon bara promenadridas?
Ett alternativ är kanske en betalande medryttare. Beror ju på hur mycket hon klarar av, men annars är det ju en ypperlig läromästare?!

Ska du behålla fölet? Annars så kanske du kan få in en slant på fölet och slippa den kostnaden då.

Jag pensionerade henne när hon var 13 år. Det "enda" felet är att hon har överansträngda ledkapslar på bägge framknäna pga felridning under många år.
Då hade jag behandlat under ett år, men bestämde mig för att betäcka henne istället och låta henne vila. Hon kastade fostret och sedan dess har hon bara gått pga tidsbrist från min sida. Jag har ridit henne lite då och då, hon tycker såklart det är skitkul, men skulle tro att det krävs en del från den som vill hålla igång henne och definitivt ingen hoppning - som är hennes paradgren. Specialskor, tillskott osv... Men det är en skitkul häst att rida enligt mig:D

Fölet är inte värt många ören idag. Det är svårt att sälja föl, han är efter en hingst som har V och jag visade honom inte på fölvisning. Han är supergo, blir nog en bra häst, men han är i dagens läge knappt värd tillverkningskostnaden... Och han har iaf en framtid.

Det är ju endast dig själv du måste tänka på. Hästen förstår ju inte vad du tänker göra och den tänker inte att va skönt det ska bli att leva i flera år till. Och med de "problemen" som du beskriver så tycker jag du absolut gör rätt i att avliva hästen om det är så att du inte hittar rätt fodervärd. Jag skulle gjort det i din situation.

Jag står inför samma problem nästa år. Mitt gamla sto är just nu dräktig efter mycket krångel och mycket extra kostnader. (hoppas att det håller)

Hon har en gamal skada som gör att hon i princip inte kan ridas mer än väldigt sparsamt.

Alltså, inget egentligt avelsvärde, även om vi förhoppningsvis kommer att ha tre avkommor efter henne som är trevliga, men hon har inte attraktiv stam och med strul att blir dräktig.

Ridmässigt är hon inte av intresse för någon, inte ens att låna ut.

Så vad gör man när fölet är avvant? Vi har förvisso gård, men hon ska ha sin skötsel och vissa kostnader är kopplat till det. Dessutom tar hon upp en box som skulle kunna dra in inkkomster så även det får man räkna in i det ekonomiska.

Men känslomässigt är det skitjobbigt. Hon är världens snällaste, en bra ledare för flocken och när väl fölen har kommit har hon uppfostrat dem bra. Så vad göra...?:confused:

Det är ju lite samma dilemma där.

Mitt sto är iofs ett diplomsto, det borde vara värt något tycker man. Men hon har inga direkta tävlingsmeriter, jag har så dålig tävlingsnerver, så när jag hade gjort klart med en annan tävlingsryttare så började knäna spöka, vilket grämer mig idag att jag inte bara behandlade och lät henne gå ett par klasser...

Innan hade jag hästarna hemma, då hade det mindre betydelse att hon "bara gick", hon kostade mig vad hon åt och en verkning då och då, men visst, det är ju ändå pengar.

Innerst inne vill jag ha en avkomma till. Men man kan köpa hästar, man måste inte avla själv...

Jag har inga problem med att avliva äldre hästar med är svårplacerade av någon orsak. Ser det snarare som mer ansvarsfullt än att släppa iväg dem till fodervärd/köpare - om jag inte har noga koll på vart de hamnar. Mycket bättre avsluta livet innan den blir helt utsliten och har ont. Tänker på samma sätt med hundar och övriga djur.

Det är svårt att hitta köpare idag, även till helt fräscha hästar. Ännu svårare till en som bara kan promenadridas och dessutom behöver lite specialskötsel. Fundera på om du vill ha en fölunge till, vill du det så avla. Annars hade jag tagit bort den.

Är hon bara ute på annons som avelsto eller /avel/sällskap/promenadridning? Säkert svårt med sällskapshäst/promenadridning, men jag själv tex (som inte läser annonser seriöst just nu) backar om det står avelshäst, även om den går rida, för jag ska ju inte avla.

Utlånas för avel står det, sen står det att hon kan promenadridas. Tror inte att folk vill ha ett stort halvblod enbart som sällskapshäst, men jag kanske har fel..?

Sitter typ i samma sits :(
Jag har två hästar, en 19-20 år D-ponny som jag haft i 16år och en liten shettis kille på 6år.
Ramona (d-ponnyn) fick fång för snart två årsedan och det var pga att hon hade utvecklat ppid (cushing) och hon går nu på medecin men svarar inte helt och hållet. Kommer aldrig kunna rida henne som jag vill och har inte råd att ha tre hästar trots egen gård då hennes medecin kostar och hon behöver skos runtom och kräver extra kraft foder för att inte falla ur. Så nu har jag tankarna på att skaffa en ny häst men vill ju självklart inte behöva ta bort Ramona pga det men samtidigt har ju inte hon ont utav att avlivas det är ju bara jag och lilla Gustaf som har det men kan ändå inte bestämma mig för hon är verkligen min bästa vän. Det är så svårt för lägger jag alla extra pengar och tid så mår hon ju helt okej verkar det som.

Jag vet inte, men om du lägger in promenadridning i rubriken kanske fler kastar ett öga på annonsen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka