Gnäll/yl/skäll

pepp

Trådstartare
Jag och sambon har gjort slut för drygt en månad sen och han flyttade ifrån mig och Totte (min hund från början, drygt 4 år gammal) för 2 veckor sen kanske.

Problemet är att Totte har börjat yla/skälla/gnälla när man lämnar honom ensam nu, han gjorde det ALDRIG när vi bodde ihop och lämnade honom ensam. Saknar han husse? Vad kan jag göra för att hjälpa, är det bara att börja om med ensamträningen?

Exet var förbi en sväng idag o skulle hämta några papper, och OJ vad glad Totte blev, det svider verkligen i mammahjärtat att se han såhär... nån fler som varit med om samma sak?

Sv: Gnäll/yl/skäll

Att han skulle sakna husse efter en månad har jag svårt att tro, separationsångest borde bero på något annat. Kan det vara så att du kansek beter dig annorlunda?

Kan inte komma på att nåt är annorlunda, vad jag vet iallafall, gör allt som tidigare och mår betydligt bättre än innan uppbrottet :)

Att han skulle sakna husse efter en månad har jag svårt att tro, separationsångest borde bero på något annat. Kan det vara så att du kansek beter dig annorlunda?

Jag vet att man brukar säga så och att hundars minne inte fungerar på det sättet, men samtidigt tänker jag att forskningen inte vet allt om hundar och deras mentala förmågor. Ibland undrar man.

Husse flyttade ju för två veckor sedan? Det är klart att hunden kan sakna en människa. Det syns mycket tydligt på min hund vad han har saknat min dotter när hon kommer hem. Hon bor ganska långt bort så hon brukar bara komma hem en gång i månaden ungefär.
Min sambo som är mycket ute och reser i jobbet, ibland så länge som två veckor i sträck saknas mycket av hunden. Varenda kväll vid den tiden han brukar komma hem sitter han och väntar vid dörren och kommer han inte så kommer han till mig och piper och gnäller.
När dottern ganska nyligen hade flyttat hemifrån och min sambo var iväg på jobb så ville hunden absolut inte bli lämnad och vanligtvis så är han helt tillfreds med att vara ensam hemma.

Ts, jag hade kört en ensamhetsträning light så att hunden blir tillfreds med livet igen.

Min hund börjar alltid lyssna efter min bil vid 16-tiden eftersom jag brukar hämta henne då. Och kommer jag inte då så fortsätter hon att lyssna i en timme och sen slutar hon bry sig typ som att "jaha, då kommer hon väl inte idag då"

Och jag ser aldrig henne så glad som när husse kommer hem. Det är olika dagar han kommer hem så hon ligger inte och lyssnar efter honom. Men när han kör in bilen på gården möter hon alltid honom i dörren utan att skälla eller ge ett pip ifrån sig. Men hon skakar av glädje, viftar på svansen så fort som det bara går och så viker hon ena örat på ett konstigt sätt. Kommer det någon annan som hon är glad av att se så viftar hon bara lite på svansen och sen är det bra med det. Dessutom skäller hon om hon inte känner igen bilen.

Men ja, jag tror en hund kan sakna en människa. Däremot så tar det ett litet tag och så är man tillbaka till det vanliga igen. Lite ensamhetsträning är inte fel i detta läget tror jag.

Jag vet att man brukar säga så och att hundars minne inte fungerar på det sättet, men samtidigt tänker jag att forskningen inte vet allt om hundar och deras mentala förmågor. Ibland undrar man.

Nä, det är sant, vi vet väl egentligen inte ett skit.:D

Själv ställer jag mig till den grupp som tror att hundar i första hand reagerar på sin omgivning, att de är superkänsliga för olika stimuli. Lite som att de verkligen kan se ut att skämmas, fast de egentligen bara reagerar på omgivningen.

Nä, det är sant, vi vet väl egentligen inte ett skit.:D

Själv ställer jag mig till den grupp som tror att hundar i första hand reagerar på sin omgivning, att de är superkänsliga för olika stimuli. Lite som att de verkligen kan se ut att skämmas, fast de egentligen bara reagerar på omgivningen.

Jag är en sån som brukar förlita mig på vetenskapen, men samtidigt tänker jag att vetenskapen går framåt hela tiden. Det var ju inte så länge sedan vetenskapsmännen faktiskt trodde att spädbarn inte kunde känna smärta:crazy: Om 20 år kanske vi skrattar åt tanken på att folk faktiskt kunde tro att hundar inte kan känna saknad. Det är ju svårt att veta säkert eftersom man liksom inte kan fråga vovvarna :) För inte så länge sedan trodde man ju att hundar inte hade någon tidsuppfattning men nyare studier visar att detta är fel och att hundar reagerar starkare på husses/mattes återkomst om separationen har varat längre. När mina egna hade varit ett dygn på pensionat alldeles nyligen reagerade de tydligt annorlunda än om de har varit ensamma hemma en stund.

Jag o mitt ex separerade för 7 år sen och hundarna blir helt galna när han träffar dom...den lille viker inte en cm från honom och han bokstavligen Skriker så glad blir han...nästan så det är ohälsosamt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 466
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka