Gnagare och vatten

Terja

Trådstartare
Hur får gnagare i sig vatten i "det vilda livet"? I fångenskap har vi ju vattenflaskor som hänger upp och ner som de sedan suttar på för att få vatten. Men så funkar det väl inte i naturen? Varför har vi det så med våra burdjur?

*fundersam* :confused:

Sv: Gnagare och vatten

Hade vatten i en skål till mina gerbiler ett tag i början. De drack lika bra ur den som flaskan. Det negativa var dock att de snabbt grävde över den vilket resulterade i att de var utan vatten.

Men varför använder vi då upp och nedvända vattenflaskor till dem? Lathet med vattenskål?

Lathet, ja kanske. När djuren lever på en så begränsad yta som de gör i de flesta burar så är i alla fall min erfarenhet att vatten i en skål snabbt välts ut och/eller smutsas ner. Då är det betydligt smidigare för mig att ha en vattenflaska som jag bara behöver bry mig om när jag byter vatten i den någon gång på dag. Och djuren slipper där emellan att vara utan - eller med enbart smutsigt - vatten. Samt att de slipper gå/ligga i blött strö efter att vattnet spillts ut.

Senast ändrad:

Men varför använder vi då upp och nedvända vattenflaskor till dem? Lathet med vattenskål?

Jag har haft öppen vattenskål till både kaniner och gerbiler, och jag vet inte om det kan klassas som lathet att man inte orkar byta vatten och bädd flera gånger per dag? ;)

Vattenskålar stjälps ut och lämnar djuren utan vatten i en dyngvåt bädd, eller så grävs de över med strö och blir allmänt snuskiga. I de flesta fall inträffar det ganska snart efter att man ställt in skålen...:grin:

Hade vatten i en skål till mina gerbiler ett tag i början. De drack lika bra ur den som flaskan. Det negativa var dock att de snabbt grävde över den vilket resulterade i att de var utan vatten.

Jag har vanlig vattenskål till mina gerbiler för jag tycker att de dricker bättre då och så ser det så gulligt ut när de liksom "tuggar vattnet". Men den står på en platå tillsammans med maten så där kommer inte spån och sand åt att sprättas upp i. Annars blir det ju precis som du säger inte lång stund det finns vatten att dricka. Har haft vattenflaska när de sitter i plastburar som ungar, men jag tycker de är jobbiga att hålla rena.

Genom vattenpölar, sjöar och dylikt. Vilket jag redan tror att du fått reda på nu ;)

Varför skulle det vara av lathet? Jag hade gärna haft vattenskål till mina två svin om jag kunde vara säker på att de hade rent vatten och torr bur hela tiden. Dock funkar det inte så och tyvärr kan jag inte vara hemma och passa så att de inte välter skålen. Lathet, nej knappast. Omtänksamhet, ja

Lathet anser jag det vara då man tycker de blir jobbigt med en lösning man har. Dock får man ju se till att den fungerar. Fungerar det ej så får man hitta på en annan lösning. Såsom någon hade en platå där spån och dylikt ej kommer åt vattenskålen.
Jag klankar ej ner på de som har vattenflaskan, funderade bara på varför vi inte gör som det sker i det "naturliga" livet. Vattenflaskan är ju kanon för de som inte hittar någon annan lösning.

Ja det kan jag förstå att det sker. Men om man har en gigantisk bur (vilket det är väldigt få som har) ska man då sträva efter att få det så naturligt som möjligt? Eller det kanske bara är jag som är naiv.

Jag har vatten i en låg rund ganska stor platskål till min kanin.
Det funkar alldeles utmärkt.
Eftersom hon har en hel box 3x3 meter att vara i så har jag ingenstans att fästa en sån vattenflaska.
Så detta funkar bra, visst skvätter hon i spån ibland i vattnet, men man får ju byta vatten morgon och kväll.:bow:

Många (de flesta?) ger sina marsvin extra c-vitamin i vattnet och eftersom c-vitamin förstörs av syre så är det mycket effektivare att ge vattnet i vattenflaska.

Ok ännu en anledning till vattenflaska alltså! Tack för det svaret. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 707
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 368
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar