glutenintolerans

ellabellabus

Trådstartare
Mitt ena barn (lågstadieålder) har ofta ont i magen (navelregionen) på kvällarna och jag misstänker starkt att det handlar om någon form av födoämnesöverkänslighet, där mjölk eller gluten ligger högst upp på listan. Och nej, barnet är inte särskilt stressat så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara orsaken.
Jag har för avsikt att kontakta sjukvården kommande vecka, för barnet ska ju inte behöva gå och ha ont i magen. Men tänkte att jag kanske kan hinna få svar på några basicfrågor här innan vi hinner till hälsocentralen.

Mina frågor är följande:
1) Det står i de beskrivningar jag hittat om glutenintolerans att man har diarré och svårt att gå upp i vikt, är det alltid så? Eller kan man ha bara ont i magen?
2) Vi testade en glutenfri helg för några veckor sedan, bara för att se om det blev någon skillnad. Barnet var medveten om testet och givetvis finns risken att barnets psyke och önsketänkande påverkade svaret. Men det intressanta i kråksången är att barnet faktiskt kände sig bättre i magen den helgen.
Är det över huvudtaget möjligt att må tydligt bättre i magen på glutenfri kost bara över en helg? /fredag em-måndag morg/ eller ska jag sätta förbättringen på önsketänkandekontot?

Tacksam för svar!

Sv: glutenintolerans

Enligt mina vänner som har gluten intolerans så märker man ingen skillnad på en helg om man tar bort det utan det tar ett par veckor utan gluten innan man märker någon skillnad eftersom det är sår i tarmen som måste få en chans att läka.

Så ta kontakt med sjukvården och sluta testa på egen hand med ett litet barn.
Stress kanske inte är så vanligt med små barn men hur fungerar skolsituationen? Barn upplever saker på ett helt annat sätt än vuxna och saker som man som förälder inte ens märker kan ställa till det rejält för barnen.

När det gäller mjölkintolerans så finns det ju flera olika varianter, laktos, mjölkprotein osv. Jag tålde inte mjölk under en period i lågstadiet, men det räckte att ta bort "rå mjölk" så fort den var tillagad gick det bra, antagligen var jag bara lite överkänslig efter någon magsjuke omgång som sedan gick över när magen hade fått vila sig lite. Sen kunde jag dricka mjölk igen och äta grädde på tex tårta. Men än idag så får jag helt klart vara försiktig, jag känner av om jag trycker i mig för mycket gräddtårta tex men det är ju egentligen bara bra. ;)

För att få rätt testresultat måste man ha ätit i alla fall gluten vid testet. Har för mig att det är samma med laktos.

Jag har inte visat något på glutentest men mina problem med magen försvinner när jag plockar bort gluten från kosten. Då hade jag i och för sig tagit bort gluten från kosten redan innan och informerade läkaren om det som inte informerade mig om att man inte skulle göra det innan testet.

Och även om man gjort allt rätt inför testerna så är det väldigt stor risk att testerna visar fel! (gäller både gluten och mjölk) :crazy:

Främst till TS:
Misstänker du glutenintolerans så kräv att de går ner i tarmarna och kollar. Inte en jättemysig undersökning, men enda sättet att verkligen fastställa om man är glutenintolerant. Och man kan spara barnet många års magproblem. :)
Förhoppningsvis är laktos intoleransen bara en biverkning/symptom av att man inte tål gluten - och kan därmed försvinna när magen fått läka. (mjölkproteinet är dock inget som försvinner...)

(ang att hålla upp med gluten en helg - man brukar säga att det tar 6-8 månder innan magen läkt helt efter att man ätit gluten som glutenintolerant. Får jag av misstag i mig gluten så är jag illamående vid varje måltid 1-2 veckor efteråt (detta är dock väldigt individuellt)

Tack för era svar. Skolsituationen fungerar bra och detta behöver inte ifrågasättas.
Så ta kontakt med sjukvården och sluta testa på egen hand med ett litet barn
Som du kan läsa i mitt inlägg ovan så SKA jag kontakta läkare. Att jag provar att ge barnet en glutenfri helg är väl inte direkt något som hon tar skada av. Jag har inga som helst planer på att prova mer på egen hand utan detta var något jag gjorde för att se om det gjorde någon skillnad alls.

(ang att hålla upp med gluten en helg - man brukar säga att det tar 6-8 månder innan magen läkt helt efter att man ätit gluten som glutenintolerant. Får jag av misstag i mig gluten så är jag illamående vid varje måltid 1-2 veckor efteråt (detta är dock väldigt individuellt)
Fast det är väl kanske en viss skillnad på att läka helt eller att minska lite på smärtan i magen?
Har en bekant som är glutenintolerant och om jag fattade henne rätt så får hon som värsta magsjuka (diarré och kräkningar) i några timmar efter att hon fått i sig gluten. Och sen mår hon okej igen.

Självklart är det skillnad - det var även därför jag skrev till sista meningen om hur jag reagerar veckorna efter att ha fått i mig lite gluten :)

Det finns inge generella tecken som betyder "du är allergisk/intolerant!", utan det är ganska indivuellt hur man man reagerar. Min glutenintollerans hittade ex av en ren slump - jag hade inte ont i magen vilket annars är det klassiska tecknet.
Enda sättet att få veta säkert är att ta prover på tarmarna :)

Tack för era svar. Skolsituationen fungerar bra och detta behöver inte ifrågasättas.

Som du kan läsa i mitt inlägg ovan så SKA jag kontakta läkare. Att jag provar att ge barnet en glutenfri helg är väl inte direkt något som hon tar skada av. Jag har inga som helst planer på att prova mer på egen hand utan detta var något jag gjorde för att se om det gjorde någon skillnad alls.

Alltså mina barn stortrivs i skolan, det är en bra skola, bra kompisar, bra lärare men ändå kan det dyka upp problem som gör att de bli oroliga, nu vet jag hur mina barn fungerar och de kan klaga på magont, man pratar lite och det visar sig att någon i skolan har sagt något, en kompis som det har hänt något osv. Så jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att säga att det alltid är toppen, för det kan vara så väldigt små saker som gör att barn reagerar.

Men hur som helst, bra att du tar barnet till läkare, där får du betydligt bättre svar på dina frågor än gissningar på nätet där ingen av oss har sett ditt barn. Självklart tar inte barnet skada av att äta glutenfritt en helg, det har mina gjort med jämna mellanrum oxå när vi har hälsat på hos vänner som är gluten intoleranta, de är så pass känsliga att de känner av om det har varit en "vanlig" smörgås i brödrosten, men det är helt omöjligt att avgöra om man är intolerant mot gluten genom att avstå en helg.

där får du betydligt bättre svar på dina frågor än gissningar på nätet där ingen av oss har sett ditt barn.
Man behöver inte ha träffat mitt barn för att kunna ge hyfsade svar på generella frågor

Och vad gäller skolan så behöver du inte bekymra dig, jag känner mitt barn och vet hur skolsituationen ser ut. Som jag skrev ovan så behöver det inte ifrågasättas.
Samband som jag däremot kan se är att jag upplever det som att magsmärtorna tilltar efter vissa typer av mat. Men jag är inte ute efter att få diagnos ställd via buke, utan söker bara svar på några generella frågor här.

Senast ändrad:

Mitt ena barn (lågstadieålder) har ofta ont i magen (navelregionen) på kvällarna och jag misstänker starkt att det handlar om någon form av födoämnesöverkänslighet, där mjölk eller gluten ligger högst upp på listan. Och nej, barnet är inte särskilt stressat så jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara orsaken.

Kolla upp om det kan vara barnmigrän! Migrän kan även sätta sig i magen nämligen har jag fått veta först nu när min egen dotter haft detta i 10-13-årsåldern. Jag hade precis samma sak som liten i den åldern men fick alltid bara höra "det är växtvärk" av vuxna. Idag vet man mer. Jag hade aldrig detta kopplat med huvudvärk alls men det har min dotter och nej, inte heller hon har det nödvändigtvis ihop med stress i skolan utan detta kan komma på semster eller lite varstans (även hennes farmor hade migrän som vuxen).

1) Det står i de beskrivningar jag hittat om glutenintolerans att man har diarré och svårt att gå upp i vikt, är det alltid så? Eller kan man ha bara ont i magen?

Nej, inte alltid. Min bonusdotter blev hård i magen istället.
Svårt att gå upp i vikt har man i o m att tarmluddet bryts ner av glutenproteinet och kan därför inte ta upp näring som den ska.
Får bonusdottern i sig gluten så mår hon illa och får ont i magen, kan t o m kräkas en del, men mår bra igen kort därefter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 474
Senast: Javan
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 337
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar