glukosbelastning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

är man tvungen att göra en glukosbelastning???? förlåt om jag har stavat fel
 
Sv: glukosbelastning??

Nej är frivillig men en fördel att göra den. Jag gjorde vid båda graviditeterna tidigare men denna gången så hoppade jag över det.
 
Sv: glukosbelastning??

Ingen kan tvinga dig till någonting, men har du högt blodsocker är det en fördel att veta om du har graviditetsdiabetes eller inte.
 
Sv: glukosbelastning??

OM man har graviditetsdiabetes, yttrar det sig som vanlig diabetes då eller är det en lindrigare variant man får?

Vem påverkas mest vid obehandlad graviditetsdiabetes, mamman eller barnet?
 
Sv: glukosbelastning??

Finns inget att oroa sig för, bara att dricka jolmigt sockervatten.
Minns jag rätt är det 4 x ½ liter med 30 min mellanrum.
Vill man från sjukvårdens sida göra en sådan undersökning finns det förmodligen en anledning.
 
Sv: glukosbelastning??

Samma diabetes, dvs för lite insulin i förhållande till behovet. Men gravidietsdiabetes kan gå över till skillnad från andra sorter.
Barnet påverkas mest av mammans höga blodsocker.
 
Sv: glukosbelastning??

Näää, jag drack 1/2 liter när jag kom dit. Efter att dom kollat blodsockret. Sen fick jag sitta still i två timmar och då kollade dom igen. Sen fick jag gå hem. Men jag gjorde det två gånger.

Till TS:
Varför ska man inte göra det? Det är ju ett enkelt sätt att se att man är frisk. Jag skulle ha ångrat mig massor om jag hade struntat i det och att det sen hade lett till något dåligt för mig och/eller barnet.
 
Sv: glukosbelastning??

Va?
Vad är detta för ett test ?
Aldrig hört talas om..

Är det något man ska få reda på hos BM eller bara något man kollar ifall man är i riskzonen??

:confused: :confused:
 
Sv: glukosbelastning??

Om du har socker i urinen, eller för högt fasteblodsocker vid test, görs en glukosbelastning.
 
Sv: glukosbelastning??

Näää, jag drack 1/2 liter när jag kom dit. Efter att dom kollat blodsockret. Sen fick jag sitta still i två timmar och då kollade dom igen. Sen fick jag gå hem. Men jag gjorde det två gånger.

Precis så gick det till för mig också, fast jag drack 3 dl av sockerlösningen efter att fastat och inte druckit sedan kl natten innan.

Det var 3 dl vid min förra graviditet också och det är nästan 6 år sedan.
 
Sv: glukosbelastning??

Det kanske var 3 dl, men det kändes som 1/2 l. Jag minns inte riktigt. Äckligt var det iallafall. Men jag fick fasta innan.
 
Sv: glukosbelastning??

BM säger till. Det är om man har det i släkten.

Här där jag bor görs det rutinmässigt i v 29 på alla mammor. Båda gångerna tidigare har allt sett bra ut när jag gjort det, och jag känner att jag mår bättre vid denna graviditet så jag valde att hoppa över.

Har inte diabetes i släkten alls.
 
Sv: glukosbelastning??

Det kanske var 3 dl, men det kändes som 1/2 l. Jag minns inte riktigt. Äckligt var det iallafall. Men jag fick fasta innan.

Och 3 dl, nej absolut inte :) Precis som du säger var det för min del mellan en halv och en liten nånting som jag fick dricka. Vilken lyx att bara dricka tre dl:angel: :)
 
Sv: glukosbelastning??

I Uppsala hos barnmorskan där jag går, har de som "regel" att om man väger över 90 kg och har en förälder med diabetes så ska man göra glukosbelastning.
 
Sv: glukosbelastning??

Här nere är det obligatoriskt för alla gravida. Man kan väl tacka nej antar jag, men jag förstår inte varför man skulle göra det. Tycker testerna är bra!
 
Sv: glukosbelastning??

Glukosbelastning är frivilligt och det är väl bra att göra det, så att man säkert vet att allt är bra med dig och barnet.
Jag skulle dricka ett stort glas med sockerlösning och det gick inte för det smakade så illa/äckligt, så jag mådde illa. Hade jag druckit upp det, skulle jag sen vänta 2 timmar för att de då skulle sticka mig i fingret och ta blodsockret.
Men eftersom det inte gick, så fick jag istället äta frukost och lunch och sedan direkt åka till barnmorskan för att ta blodsockret, och det visade sig att värdet var bra, så det var ju skönt att veta.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 309
Senast: Badger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 859
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Modest
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp