glucosamin+ingefära=?

F

Fozzie

Går de två att kombinera, vissa säger att de slår ut varandras funktioner och andra säger att de fungerar jättebra ihop..?

Tänkt att ge till en häst som efter skador är lite knackig, som förebyggande och stärkande..

Nypon och glucosamin får hästen nu men eftersom vi har en stor packe med ingefära hemma som inte kommer till användning, tänkte jag att man kanske kan ge den det också!?

Vad jag kan läsa mig till är ingefära ganska starkt men nyttigt för kroppen.

Sv: glucosamin+ingefära=?

ingefära malen sägs vara bra mot åksjuka.
Nyligen gjorda studier visar inte på att det skulle hjälpa mot åksjuka.
Ingefärsolja innehåller ca 17% kurkumener som skall vara inflammationshämmande.

Mm.. Men mest undra jag ju om man kan ge ingefära och glucosamin ihop utan att det blir något fel.

I stora mängder så är det mesta skadligt på ett eller annat sätt.
Kurkumin tex
Att ge lite ingefära malen gör varken till eller ifrån.
Frågan är väl varför ge hästen det överhuvudtaget.
Sen vet jag inte om ursprungslandet på ingefära gör någon skillnad för hästen.
Som tillsatt i livsmedel kan det göra skillnad rent smakmässigt om den kommer från Indien, Nigeria eller Kina.
Är det en riktigt dålig kvalitet så skulle jag vara tveksam att fodra med den för den sakens skull.

Nedbrytningsprodukterna av gingerol (zingeron och shogaol) är kemiskt lika kurkumin i gurkmeja som anses lika effektivt som och effektivare än kortison. ...

Det kanske den här effekten du är ute efter.

Det skall ju till stora doser av kurkumin om det skall ha någon inflammatorisk verkan.
Gurkmeja innehåller betydligt mer.
kurkumin är ett gult färgämne
Om det sen gör mer nytta än skada vet jag inte.

kurkumin halten försämras efter lagring och beror ochså på vad råvaran hade för halt av kurkumin.

glukosamin är ju inte anti inflammatorisk utan smörjer endast lederna.

Hmm..ska eventuellt kortison behandla mitt sto mot hennes ödem som förmodligen beror på ngn allergi..har gurkmeja hemma till gammel hästen för lederna..kan jag ge det till mitt sto? hur mycket?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka