Glömma sitt barn i kokhet bil....

Sv: Glömma sitt barn i kokhet bil....

Hade man nu lyckats göra en så grej hade man väl gått och hängt sig istället för att tänka att "det här är min chans till några minuter i rampljuset"???

Vilket äckel, tycker jag.

Och så säger Oprah; "Ja, detta barn fick offra sig för att resten av USA ska börja tänka att de ska stressa mindre och ta sig tid". :crazy:

Jag trodde att offerritualer var något som bara utfördes i knäppa sekter :grin: :crazy::mad:

Jag har ju svårt att tro att hon menade SÅ, att det 'offrats', mer att denna tragiska händelse kanske öppnar andra människors ögon...

Jag har inte sett programmet, men usch vad dåligt jag mår av att läsa om det, jag skulle aldrig gått ut och berättat om det offentligt om jag orsakat mitt barns död. Åh vad hemskt. Fattar inte hur det går till ens.

Usch & fy..

Jag vet inte ens vad jag ska skriva, men jag blev så otroligt illa berörd och nu mår jag illa.
Kanske för att jag är så påverkad av min egna graviditet?

Hade man nu lyckats göra en så grej hade man väl gått och hängt sig istället för att tänka att "det här är min chans till några minuter i rampljuset"???

Tror inte att några sådana tankar finns hos den stackars kvinnan öht.
Fascinerande att någon ens inbillar sig det dock..

Eller så var det för att se till att det inte händer igen? Att få folk att inse att stress kan få fruktansvärda konsekvenser.

Precis som de som går ut med att de kört ihjäl en vän när de varit rattfulla och liknande händelser.

Brist på empati och förståelse.

Och så blev jag boven...! :grin:
Jag har inte själv sett programmet, men generellt tycker jag att deltagarna i dylika shower i många fall känns sensationslystna. Jag känner otroligt för det stackars barnet, men kan tyvärr inte uppbåda någon större förståelse eller empati för modern som glömde dottern i bilen. Det finns en del saker som inte FÅR hända och detta är en av dem.

Men tack för din snabbanalys av mig som person.

Eller så var det för att se till att det inte händer igen? Att få folk att inse att stress kan få fruktansvärda konsekvenser.

Precis som de som går ut med att de kört ihjäl en vän när de varit rattfulla och liknande händelser.

Ja, förmodligen är det väl det som är tanken. Men förhindrar man att någon annan glömmer genom ett sådant program? För att glömma bort att man är förälder under en hel dag bör man väl antingen ha en skruv lös eller vara i rejäl psykisk oblanas/utbränd - spelar det då någon roll att man sett en talkshow som denna? Kanske. Om mamman tror och hoppas att hon kan hjälpa ett annat barn så är det om inte annat modigt gjort, hon lär ju få en hel del skit kan man tänka.

Senast ändrad:

Om du sett åtminstone delar av programmet hade du vetat att det inte var normal rutin att hon lämnade barnet på morgonen, att det var en ovanligt stressig morgon etc. och att det är del av förklaringen till att sådana tragiska saker tyvärr inträffar.

Hon är som jag förstod det inte psyksjuk eller "knepig" på något vis, utan var för stressad för att komma ihåg att hon för ovanlighets skull skulle lämna dottern hos dagmamman. Hon gick på autopilot och hennes autopilot gick efter en väl invand rutin som gjorde att detta hemska kunde hända.

Vad som kan vara till hjälp för andra är att få veta att sådant här kan hända vem som helst som lever i 150 km/h för att försöka vara den perfekta arbetskamraten, den perfekta partnern, den perfekta föräldern med perfekt liv och perfekt hem etc. och förhoppningsvis så kanske folk som känner igen sig prioriterar om lite för att inte hamna i en sådan mardrömssituation.

Jag tycker inte att det ursäktar det inträffade, men det är väl inte det du menar heller. Man kan ju ha förståelse för mycket; bonden som var deprimerad och glömde att ladugården var full av djur, tanten som vunnit en resa, var upprymd och glad men som glömde katten hemma utan tillsyn när hon åkte, det unga paret som var nyförälskade och band hunden i dragkroken, olika avvikande sexuella beteenden (pedofili osv, man kanske inte kan styra över sina lustar??), den rattfulla föraren som mejade ner mamma och barnvagn på väg hem från festen osv. Men är det förståeligt att det blir så fel? Är det acceptabelt? Är det förlåtligt?

Jag är nog av den uppfattningen att vissa saker (som de jag gett exempel på ovan) inte FÅR hända. Man är som människa skyldig att ta ansvar. Om det ändå händer (och javisst, säkert kan det hända vem som helst, mig med) så är det förstås otroligt synd om den människa som tabbat sig. Mamman lider säkert värre än vad dottern gjorde innan hon dog, i synnerhet om man tänker sig att hon ska elva med detta varje dag resten av livet. Men jag tycker ändå att det är oförlåtligt. Även om det inte sker med flit.

Om mamman försöker sona sitt brott genom att synas i tv-rutan, så ok. Men det finns inga bortförklaringar i världen för det som inträffat.

Jag tycker inte att det ursäktar det inträffade, men det är väl inte det du menar heller.

Nej, givetvis inte

är det förståeligt att det blir så fel? Är det acceptabelt? Är det förlåtligt?

Ja, nej och ja

Om mamman försöker sona sitt brott genom att synas i tv-rutan, så ok.

Jag fick inte uppfattningen att vare sig hon eller de övriga som talade om sina erfarenheter i ämnet var ute för att sona för någonting genom att vara med i programmet.

Ja, förmodligen är det väl det som är tanken. Men förhindrar man att någon annan glömmer genom ett sådant program? För att glömma bort att man är förälder under en hel dag bör man väl antingen ha en skruv lös eller vara i rejäl psykisk oblanas/utbränd - spelar det då någon roll att man sett en talkshow som denna? Kanske. Om mamman tror och hoppas att hon kan hjälpa ett annat barn så är det om inte annat modigt gjort, hon lär ju få en hel del skit kan man tänka.

Det handlar nog inte om att hon totalt glömt bort att hon hade ett barn. Hon kanske tänkte på barnet flera gånger under dan - i tron att den var hos dagmamman/nannyn eller hemma med pappan.

Jag glömde en gång en väska med viktiga papper på bussen. Jag tänkte på papperna flera gånger, att de behövdes skickas in och så. Men det var inte förrens jag kom hem och upptäckte att väskan var bort jag kom på att jag tänkt ta med dem till jobbet och fylla i dem på rasten och posta på hemvägen. Jag glömde alltså inte av papperna - bara den detaljen att jag hade med mig dem. Jag satt och läste på bussen, tittade upp och upptäckte att jag just höll på att missa att kliva på min hållplats och rusade iväg utan väskan vid fötterna.

Det är ingen ursäkt för det inträffade - men det kan finnas en förklaring till det.
Att varna "glöm inte barnet i bilen" ger nog inget annat än himlande ögon "vem kan göra sådant" men att varna för att man ska ta stresssymptom och överansträngning på allvar är en annan.

escodobe skrev:
Att varna "glöm inte barnet i bilen" ger nog inget annat än himlande ögon "vem kan göra sådant" men att varna för att man ska ta stresssymptom och överansträngning på allvar är en annan.

Åh det var himla bra skrivet och du slog verkligen huvudet på spiken, det tåls att upprepas många ggr.

Det är ingen ursäkt för det inträffade - men det kan finnas en förklaring till det.

Ja, det låter ju mer förnuftigt.

Av ren nyfikenhet (jag har inte sett programmet); var den här mamman vad vi skulle kalla utbränd? Eller var hon bara "normalt" stressad, alla som har upplevt småbrnstiden vet ju hur hemska morgonarna kan vara ibland.. :crazy: Jag hoppas innerligt att det kommer andra varningstecken på överansträngning först, innan man plötsligt en dag tappat bort lilla ungen! :eek:

Delvis knapplån.

Har själv inga barn. Men har sett ett Oprah tidigare med en liknande händelse. Ej detta progam. Att sådnat händer är så fruktansvärt så det går inte att förstå. Jag gråter hejdlöst varje gång jag hör om liknande händelser på tv eller nyheter..

Men jag tycker inte man ska klandra mamman,eller pappan som det handlade om för några år sedan. Det va oerhört dumt, korkat idiotiskt att de lät det hända. Men jag tror de vet om sin miss. Jag tror de vet hur avskyvärt det hela va. Hur barnet ska ha lidit innan det till slut dog.

Tror ingen förälder någonsin förlåter sej själv efter en sådan händelse. Tror det är straff nog att leva med sej själv. Kan inte annat än lida med alla inblandade!

Det är så enkelt, så enkelt att döma andra.

Jag har själv blivit glömd när mamma eller pappa varit stressade. Inte så att jag blivit glömd hemma eller ensam i en bil utan helt enkelt att de har glömt att släppa av mig på dagis innan de ska till jobbet osv. Det är rena misstag. Klart det är synd om barnet det är det ingen som säger men kan man verkligen tycka illa om en person som gjort detta? GLÖMT?

Det är lika hemskt för bilisten som av misstag kör på någon, olyckor händer och detta var en hemsk sådan. Hon är tydligen den mest hatade mamman i hela USA och detta för att hon GLÖMT. Alla glömmer saker, hon sprang in på ett konditori och köpte bullar (eller vad det nu va) och sen åkte hon direkt till sitt jobb. Hon va stressad och insåg inte att hon inte åkt vägen förbi dagiset.

Jag tycker otroligt synd om den stackars mamman. Hon får leva med detta resten av sitt liv, hon får leva med misstaget som dödade hennes dotter...

Ja, vilket äckel hon är som vill se till att andra får veta hennes historia, hennes misstag som dödade hennes barn. Hon ville nog bara ha en snygg sminkning och en timme i Tv :grin:

Jag tycker inte att det ursäktar det inträffade, men det är väl inte det du menar heller. Man kan ju ha förståelse för mycket; bonden som var deprimerad och glömde att ladugården var full av djur, tanten som vunnit en resa, var upprymd och glad men som glömde katten hemma utan tillsyn när hon åkte, det unga paret som var nyförälskade och band hunden i dragkroken, olika avvikande sexuella beteenden (pedofili osv, man kanske inte kan styra över sina lustar??), den rattfulla föraren som mejade ner mamma och barnvagn på väg hem från festen osv. Men är det förståeligt att det blir så fel? Är det acceptabelt? Är det förlåtligt?

Jag är nog av den uppfattningen att vissa saker (som de jag gett exempel på ovan) inte FÅR hända. Man är som människa skyldig att ta ansvar. Om det ändå händer (och javisst, säkert kan det hända vem som helst, mig med) så är det förstås otroligt synd om den människa som tabbat sig. Mamman lider säkert värre än vad dottern gjorde innan hon dog, i synnerhet om man tänker sig att hon ska elva med detta varje dag resten av livet. Men jag tycker ändå att det är oförlåtligt. Även om det inte sker med flit.

Om mamman försöker sona sitt brott genom att synas i tv-rutan, så ok. Men det finns inga bortförklaringar i världen för det som inträffat.

Hoppas verkligen, för din egen skull att du aldrig kommer glömma något någonsin...

Jodå, jag har glömt massor. På Hästvård är det just nu en tråd om en person som i ett kollektivstall en kväll råkade glömma att släppa in hästarna. Faktum är att folk verkar tycka att det är mer ok att att glömma dottern i bilen under 8 timmar än att glömma släppa in 4 hästar i stallet på kvällen.

Om jag skulle glömma min dotter i bilen i 8 h och hon var död när jag kom till parkeringen så skulle jag aldrig aldrig aldrig förlåta mig själv. Det är fruktansvärt synd om mamman, men icke desto mindre oförlåtligt. Min åsikt är att sådant inte FÅR hända, det är skillnad på att glömma och glömma. Glömma tiden hos frissan, glömma vattna blommorna, glömma köra förbi dagis och få vända och därmed komma försent - det är ok, tycker jag. Inte bra, men ok. Att glömma en levande varelse, barn eller hund, i en kokhet bil kan inte räknas till "sånt som händer". Det vore ju fruktansvärt.

.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka