Glasögon?

torsdag

Trådstartare
Man kan ju köpa glasögon på nätet till ca 1/4 av priset hos de stira kedjorna i butik. Vad är skillnaden? Varför är de så mycket dyrare?

Någon som köpt glasögon på nätet? Vad tycker ni?

( har såklart gjort synundersökning och fått den utskriven)

Glasögon, precis som alla andra varor, kommer ju i olika prisklasser. Precis som med allt annat så är vissa märken dyrare.
De stora kedjorna säljer ju mycket märkesglasögon = dyrare än märkeslöst eller budgetmärken.

Man kan ju köpa glasögon på nätet till ca 1/4 av priset hos de stira kedjorna i butik. Vad är skillnaden? Varför är de så mycket dyrare?

Det är andra märken, typ internetbutikernas ”egna”. Inga dyra märken. Jag köper alltid glasögon på nätet och det funkar superbra! Det enda problemet har väl varit att man fått tjata och stå på sig hos vissa optiker för att få ut sitt recept, helt otroligt! :rage:

Jag brukar i alla fall beställa på en sida där man får hem 4-5 st bågar att prova, sedan väljer man vilka man vill ha och markerar sina pupiller på det paret. Sedan skickar man tillbaka allt samt sitt recept, så kommer glasögonen hem efter en vecka ungefär. Jag har valt till saker som antireflexbehandling och högbrytande glas och har då fått kompletta glasögon inklusive frakt för runt 2000 kr! :) Älskar mina nuvarande, såå fina och bra :love:

Jag tror att det finns flera orsaker.
Webförsäljningen har helt andra möjligheter att optimera sin logistik; arbets- och produktflöden samt lokal- och personalkostnader. Det tror jag är det mest påtagliga.
Prisskillnader mellan dyrare och mindre dyra glasögon tror jag till väldigt stor del handlar om design (i praktiken royalties till stora "fina" varumärken, för jag tror ju inte att Prada, Gucci eller Armani faktiskt tillverkar glasögon själva). Sen är det förstås skillnad i faktisk kvalitet också, alla glas är t ex inte lika bra med avseende på färgåtergivning, skärpa, antireflexbehandling, reptålighet etc.

Det kanske kan vara glasen också. När jag ska ha ny glasögon hos optikern frågar dom mig om jag vill ha den billigare eller den dyrare plasten i mina "glas". Den dyrare är typ dubbelt så dyr, men den billigare har folk problem med att den blir skadad, typ krackelerar och repas, ibland så snart som ett år efter att glasögonen gjordes.

Jag valde att köpa glasögon på nätet för första gången i våras.

Betalade ca 1800 kr för glas och märkesbåge, bara bågen exkl glas skulle gå på ca 2300 kr i butik. Pga studentbudget så resonerade jag som så att prisskillnaden helt enkelt var för mastig för att inte testa. Och hade glasen varit av dålig kvalitet så hade jag ju kunnat köpa nya glas i butik och ändå fått bågen billigare.. (Glasen var toppen, visade det sig).

Nätbutikerna kan väl ta in större partier, ingen personalkostnad, etc vilket får ned priset.

Jag kommer alltid köpa mina glasögon i butik även om det blir dyrare. För mig handlar det mycket om att få hjälp av en kunnig att välja båge som passar mitt ansikte, få hjälp att justera in glasögonen när de väl är tillverkade, snabb service om något händer osv.

Det kanske kan vara glasen också. När jag ska ha ny glasögon hos optikern frågar dom mig om jag vill ha den billigare eller den dyrare plasten i mina "glas". Den dyrare är typ dubbelt så dyr, men den billigare har folk problem med att den blir skadad, typ krackelerar och repas, ibland så snart som ett år efter att glasögonen gjordes.
Har samma erfarenhet. Köpte hos en billig kedja och fick enligt deras försäljare den högsta kvaliteten på glas som finns på marknaden.
Ett år senare var de helt repiga och i uselt skick, både glas och deras bågar. Jag fick vad jag betalade för.

Sedan återgick jag till Synsam och har glasögon som klarat sig riktigt bra trots att jag är slarvig med dem.

Enda skälet jag kan se till att gå till de billiga handlarna är om man vill byta bågar ofta och inte bryr sig om kostnaden och besväret att gå till optiker minst en gång om året.

Jag har inte köpt glasögon på nätet men på Smarteyes. Betalade inte ens en tredjedel av priset mot för min sista gång på Synoptik. Jag fattar inte alls varför det är så stor skillnad i pris. För mig är det annars glasen som är vråldyra eftersom jag har så dålig syn (-8,5). Jag är jättenöjd med mina glasögon och med bemötandet på Smarteyes. På Synoptik kände jag mig bara rånad och trist bemött. Det känns som att de traditionella optikerkedjorna måste ha hutlösa overheadkostnader, eller att de har för många nivåer med mellanhänder som ger prispåslag.

Jag har inte köpt glasögon på nätet men på Smarteyes. Betalade inte ens en tredjedel av priset mot för min sista gång på Synoptik. Jag fattar inte alls varför det är så stor skillnad i pris. För mig är det annars glasen som är vråldyra eftersom jag har så dålig syn (-8,5). Jag är jättenöjd med mina glasögon och med bemötandet på Smarteyes. På Synoptik kände jag mig bara rånad och trist bemött. Det känns som att de traditionella optikerkedjorna måste ha hutlösa overheadkostnader, eller att de har för många nivåer med mellanhänder som ger prispåslag.

Köper också via Smarteyes!
Är väldigt nöjd :)

Jag har läst att glasen på de billigare kedjorna tillverkas i Thailand medan de dyrare kedjornas tillverkas i Tyskland. För mig som har runt -10 är det så sjukt mkt billigare att handla på t ex specsavers så det gör jag. Har dessutom inte märkt någon större skillnad i kvalité heller.

Jag köpte två märkesbågar och glas för 1500 spänn på SpecSavers förra sommaren, så tveksamt om det är alltid är billigast över nätet.

Jag tycker inte att det är konstigt alls att prisbilden skiljer radikalt mellan butik och web. Jag är mer fascinerad över att det kan skilja så mycket som det gör mellan olika fysiska butikskedjor,

Jag köper bara på nätet numera. Även om kedjan jag köper av även har butik som jag ibland besöker. Priset är så sjukt mycket billigare och jag har inte blivit mera nöjd i butik.
Dessutom ändrar sig mitt synfel så jag behöver byta glas skapligt ofta.

Köper också via Smarteyes!
Är väldigt nöjd :)
Jag har också glasögon från smarteyes, men vill bara flika in att de inte har några märkesbågar alls i sitt sortiment. Klart att det är billigare. Är ju som att jämföra HM med någon finare mörkesbutik.

Jag köper både glasögon och linser från Specsavers och är jättenöjd. Vad gäller bågar är jag helt ointresserad av märken utan bryr mig om färg och modell. Glasen blir inte repade och jag tycker kvaliten är väldigt bra och då har jag ändå köpt de billigaste varianterna.

Köper på specsavers. Super nöjd med all hantering. Skulle inte köpa på internet mest för att dom korrigerar längd och passform runt öronen etc. Tar en stund vill itne veta hur det skulle gå med en internetkedja för det. Superviktigt för mig att det inte trycker för det blir skitjobbigt.

Om man frågar min syrra så är valet solklart.
En riktig optiker hade tveklöst upptäckt att hennes stora problem var inte ändrad synskärpa utan att hon hade begynnande starr.

Det upptäcktes inte på specsavers.
Så det är som vanligt; man får vad man betalar för.

(gissar att ett webköp har ännu sämre möjlighet att ringa in nåt sånt här...)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
706
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
261
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
569
Senast: Fetaost
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 202
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• En tråd om bäddar
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023