glad häst?

W

whateverr

om man vill att hästen ska ha det så bekvämt som möjligt,
då ska den väl ha träns utan bett, stor mjuk sadelpadd, stor mjukt schabrak, sadelgjordskydd, stretchsadelgjord, osv.
då skulle väl hästen ha det ganska bekvämt?
nåt jag kom å tänka på bara :p
funderar på att börja ha det så :D
ska iaf pröva träns utan bett/ridgrimma :)

Sv: glad häst?

Bara du har full kontroll på hästen i det du rider med. En häst som hoppar ut på en väg eller så och skadar sig har det ju inte så bekvämt som den kunde...

När det gäller paddar måste du kontrollera att sadeln ligger fint ocha tt padden inte gör att den börjar klämma framtill. En mjuk pad blir ju ihoptryckt och stum den med när sadelgjorden spänns och ryttaren sitter på.

Resår på gjorden gillar jag, men man får inte dra åt för hårt. Inte heller lämna gjorden för lös så sadeln riskerar röra sig eller glida runt, det är varken bekvämt eller säkert. Samma med sadelgjordstunnel. Veckas den blir det sämre med än utan, men sitter den stilla och bra är det fritt fram att ta på. :)

Det är ju bra att tänka på hästen, men utrustningen ser oftast ut som den gör av säkerhetsskäl för både ryttare och häst. Jag rider också bettlöst ibland men inte på de hästar jag vet att jag kan tappa kontrollen över.

finns väldigt många hästar vars sadel inte längre passar pga ägaren vill för väl och lägger på paddar osv som inte behöver vara där och förstör passformen på sadeln. Tjocka mysiga schabrak kan göra bomvidden för smal på hästen också, fluffigt är inte alltid lika med mysigt.

Om hästen skulle ha det så bekvämt som möjligt skulle vi inte rida på dom. En häst är inte gjord för att sitta på, kollar du munnens anatomi så finns där ingen plats för ett bett heller.. Så tja, skulle den ha det så bekvämt som möjligt skulle den få gå och strosa som vildhäst på evigt stora vidder.

Men så är ju inte fallet.
Ett träns utan bett kan göra skada det med om det sitter fel. Nosgrimmorna ger ett visst tryck mot kinderna. Bästa lösningen där ser jag är att variera mellan bettlöst och olika bett (som passar!) och även variera nosgrimmorna och att vara utan nosgrimma.
Många lägger paddar under sadeln utan att ha en aning om vilken effekt det får. Har du en sadel som passar din häst perfekt så ska du inte stoppa under paddar. Då blir sadeln för trång och trycket på ryggen blir inte jämt.
Många stoppar dessutom in paddar under sadlar som inte riktigt passar som de ska från början (varför har man en sadel som inte passar???) och det kan hjälpa om man vet var problemet är. Men en del tycker att en lite för liten sadel blir bättre med padd... Eh? Som om du skullle stoppa bomull i dina skor om de var lite för små?

Men ja, visst kan vi ju se till att våra fyrfota vänner får det så bekvämt de kan under vårat "styre". Men jag tror att det är viktigare att sakerna man har verkligen passar istället för att man stoppar in och pillar lite för mycket.
Fundera noga över vad som egentligen händer när du lägger under padden under din sadel? Vad händer när du sätter på (hur fungerar) ett hackamore istället för ditt ex tredelade bett? Var trycker det? Hur får det hässten att stanna/ svänga jämfört med ditt vanliga bett?

Gå inte på allt du ser bara för att det ser fluffigt och mjukt ut. Och tänk på att en häst inte är en människa.
Jag tror att för några människor funderar på hur deras nyinköpta fårullspadd verkligen påverkar sadelns läge på hästens rygg, ooch därmed även hästens rygg och ryggmuskler.

Här har ni en bra länk om ni vill se hur padden kan påverka sadelns passform..
http://www.helenasmassage.se/Sadlar_med_olika_tryckbild.asp

Då måste min pålle vara överlycklig nu! För jag rider med sidepull och en vojlock som jag har spänt en täckesjord om. :angel:

japp, hästar är vilda från början och skulle behövt fortsätta vara det.
men när man började rida på hästar så fanns det ju varken träns sadlar eller nåt annat heller.
och jag förstår att mjukt å fluffigt inte behöver vara det bästa,
men jag tycker helt klart att flera borde rida utan bett, har själv inte prövat det men det låter vettigt :)

Det mest vettiga vore väl ändå att inte rida på hästen. De är gjorda för att bära på människor precis lika lite som de är gjorda för att ha bett i munnen.

Och jo, när man började rida på hästar så hade man huvudlag. Vi vet inte riktigt vad de var gjorda av men det finns gott om bilder t.ex på grekiska vaser från arkaisk tid av ridna hästar som har någonting på huvudet. Dessutom påträffades fyra begravna hästar i en grav från c. 1000-950 f.Kr i Lefkandi, och hästarna hade ett bett av järn i munnen. Läs t.ex "Further Excavation of the Toumba Cemetery at Lefkandi, 1984 and 1986, a Preliminary Report" av M. R. Popham, P. G. Calligas och L. H. Sackett (1988), The Society for the Promotion of Hellenic Studies.

Bild på hästgraven.

Jag tror inte att hästen automatiskt blir lyckligare av att ha så lite eller så mjuka saker på sig som möjligt, utan av att respekteras och få sina grundläggande behov tillgodosedda.

Mat, vatten, rörelse och kompisar är det viktigaste, och så en ansvarig människa som förstår och ser på hästen när den trivs med det den gör eller inte.

Lägg gärna på en sadel och ett träns, men var lyhörd för vad hästen tycker om dem. Visar hästen obehag, ovilja eller smärta så måste det uppmärksammas och åtgärdas. Alltså, respektera hästens åsikter och skaffa kunskap så att du kan tyda dem! :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama