Sv: glad häst?
Om hästen skulle ha det så bekvämt som möjligt skulle vi inte rida på dom. En häst är inte gjord för att sitta på, kollar du munnens anatomi så finns där ingen plats för ett bett heller.. Så tja, skulle den ha det så bekvämt som möjligt skulle den få gå och strosa som vildhäst på evigt stora vidder.
Men så är ju inte fallet.
Ett träns utan bett kan göra skada det med om det sitter fel. Nosgrimmorna ger ett visst tryck mot kinderna. Bästa lösningen där ser jag är att variera mellan bettlöst och olika bett (som passar!) och även variera nosgrimmorna och att vara utan nosgrimma.
Många lägger paddar under sadeln utan att ha en aning om vilken effekt det får. Har du en sadel som passar din häst perfekt så ska du inte stoppa under paddar. Då blir sadeln för trång och trycket på ryggen blir inte jämt.
Många stoppar dessutom in paddar under sadlar som inte riktigt passar som de ska från början (varför har man en sadel som inte passar???) och det kan hjälpa om man vet var problemet är. Men en del tycker att en lite för liten sadel blir bättre med padd... Eh? Som om du skullle stoppa bomull i dina skor om de var lite för små?
Men ja, visst kan vi ju se till att våra fyrfota vänner får det så bekvämt de kan under vårat "styre". Men jag tror att det är viktigare att sakerna man har verkligen passar istället för att man stoppar in och pillar lite för mycket.
Fundera noga över vad som egentligen händer när du lägger under padden under din sadel? Vad händer när du sätter på (hur fungerar) ett hackamore istället för ditt ex tredelade bett? Var trycker det? Hur får det hässten att stanna/ svänga jämfört med ditt vanliga bett?
Gå inte på allt du ser bara för att det ser fluffigt och mjukt ut. Och tänk på att en häst inte är en människa.
Jag tror att för några människor funderar på hur deras nyinköpta fårullspadd verkligen påverkar sadelns läge på hästens rygg, ooch därmed även hästens rygg och ryggmuskler.
Här har ni en bra länk om ni vill se hur padden kan påverka sadelns passform..
http://www.helenasmassage.se/Sadlar_med_olika_tryckbild.asp