gjuta golv i stall, hur stor kostnad?

cili

Trådstartare
vi håller på med en uppgift i matten, vi ska planera och ta reda på kostnader för att göra om en byggnad på 25x10m till stall
så, hur går man till väga för att ta reda på kostnader för betonggolv? har sökt på google, letat på diverse byggfirmor men inte lyckats hitta något ändå

Sv: gjuta golv i stall, hur stor kostnad?

Vi gjorde klart vårt golv i somras. 27 kvm och vi hade grus i botten, isolering, armeringsmattor och flytande betong med betongbil (från FärdigBetong som bl.a.finns i Alingsås). Allt som allt gick det på ungefär 15000:-

15000? Gjorde ni inget själva då, eller hur blev det så dyrt? Ska snart gjuta och fasar lite om det är så dyrt...!

Vi gjorde allt arbete själva. Vi trodde det skulle kosta hälften av vad det gjorde. Isoleringen var dyr! Och så kostar det en massa för den där betongbilen. Man betalar både för utkörning och för hur lång tid den behöver för att hälla ut betongen. 1000:-/halvtimme har jag för mig att de tar för att hälla ut betongen.
Sen tillkom också kostnader för hyra av padda till gruset och för vibratorstav till betongen och nåt mer har jag för mig.

fast vi behöver bara ta reda på kostnaden för själva betongen, inte för arbetet som krävs och sakerna därtill

En kubikmeter betong inklusive frakt och kostade förra året 1058 kr + moms. Skall du ha 10 cm betonggolv på ditt 250 m2 stora golv går det åt 25 kubik betong.
25 * 1058 = 26 450 kr +moms.

Glöm inte att potentialutjämna armeringen (ska göras av elektriker)!
Lagkrav på djurstall!!

Kan du förklara vad potenti........ :confused: ???? är och hur, vad, när osv.

MisterLillen skrev:
Kan du förklara vad potenti........ :confused: ???? är och hur, vad, när osv.

Lånar frugans nick!

Potentialutjämning innebär att alla utsatta beröringsbara metalldelar skall anslutas till skyddsjord via en sk. PUS (potentialutjämningsskena), dvs boxgaller, ev. innertak i plåt osv.
Även arneringen i golv ska anslutas till PUS:en och det gör man antingen genom att svetsa ihop armeringsnäten och dra upp ett plattjärn som anslutes till PUS:en eller så lägger man en galvad lina i en slinga så att bägge ändar ansluts till PUS:en.
Linan fästs med minst två specialklämmor i varje nät, på så sätt kan linan gå av på ett ställe utan att funktionen försämras.

Enligt gällande föreskrifter (ELsäk FS 1999:5 eller 2004:1) skall detta göras i djurstall och arbetet är behörighetspliktigt, dvs det måste utföras av behörig installatör.

Anledningen är att man har upptäckt att djur är ytterst känsliga för små spänningsskillnader mellan t.ex. golv, foderbord, vattenkopp etc. och det kan få till följd att dom känner obehag och inte äter/dricker som dom ska.
Sammtidigt får man en ökad elsäkerhet genom att beröringsspänningen vid ett eventuellt fel minimeras och dom installerade skydden kommer därför att lösa mycket tidigare.

Tack så fruktansvärt mycket!
Kunde lätt blivit missat i vårt nya stallprojekt då vi är utrustade med två vänsterhänder och inga tummar bägge två och ändå tänkt göra så mycket som möjligt själva :crazy: .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 516
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar